Opptak av kommunestyremøtet torsdag 25. april

Her kan du se det redigerte opptaket fra møtet i Lyngdal kommunestyre torsdag 25. april 2024.

Etter flere innledende orienteringer, ventet en ganske omfattende dagsorden med politiske saker. På saklisten var blant annet kommuneplanens arealdel 2024 – 2033, annen gangs høring av Regional plan for senterstruktur og handel i Agder, inndekning av utgifter i forbindelse med avslutning av masseuttaket på Hausvik Industriområde, investeringsramme for det som er kalt optimalisering av Lyngdal rådhus, søknad om støtte til rehabilitering av kunstgress på Lyngdal stadions hovedbane og forespørsel om ekstra overføringer til Brannvesenet Sør IKS for 2024. For å nevne noen av sakene.

To overliggende interpellasjoner fra Høyre skulle også besvares av ordfører Unni Nilsen Husøy. Disse ble på grunn av tidsnød utsatt fra forrige kommunestyremøte.

Spørsmålene handler om status og oppfølging av samarbeidsavtalen mellom Lyngdal kommune og ukrainske Kryvyi Rih, mens interpellasjon nummer to har tema vold og trusler mot kvinner.

Men også denne gangen kjempet kommunestyret mot tiden, og sju av sakene ble utsatt til neste møte, som etter planen skal være torsdag 13. juni.

Det redigerte opptaket fra møtet finner du via lenken under:

Lenke: Kommunestyret 25.04.24

Sånn finner du saksdokumentene

Illustrasjon dokument-knapp Kommune-TV
Via den blå knappen til høyre under «Bokmerker» kan du for hver enkelt sak laste ned tilhørende dokument med saksutredning og innstilling til vedtak.
Statsforvalter Gina Lund i kommunestyret 25. april 2024
Statsforvalter Gina Lund besøkte Lyngdal kommunestyre torsdag 25. april 2024.
Foto: Skjermdump fra Kommune-TV

Litt praktisk informasjon om Kommune-TV

Illustrasjon valg av kameravinkler
I menylinjen under TV-bildet kan du velge mellom tre kameravinkler. Det er «Podiet», som filmer talerstolen og møteleder, mens kameravinkelen «Salen» viser hele møterommet.

Dersom det underveis i et møte vises ting på lerret, og du ønsker å få dette opp på din egen skjerm, velger du kameraet som heter «Projektor». Dette kameraet er kun aktivt når projektoren er slått på. Dersom du opplever at det ikke er signal på dette kameraet, kan du alternativt følge presentasjonene ved å velge kameraet som heter «Podiet».

I arkivet på Kommune-TV kan du i menyen til venstre sortere på kategorier. Er det bestemte saker du er på jakt etter fra tidligere møter, er søkefunksjonen et godt verktøy å benytte.

Lenke til TV-arkivet

• Opptak fra formannskap og kommunestyre arkiveres i fire år
  • Opptak fra utvalgsmøter beholdes i arkivet i 100 dager

Enkelte opptak vurderes å ha såpass stor arkivmessig og/eller historisk verdii, at de beholdes utover  fire år/100 dager. Disse opptakene er markert med *

Om redigering

Alle opptak fra politiske møter redigeres før publisering i TV-arkivet. Det innebærer at pauser og annen dødtid klippes bort, samt at starttidspunktene for hver enkelt sak er korrekt satt, slik at du som seer enkelt kan navigere til den eller de sakene du er interessert i. Utover det er opptakene identisk med direktesendingen.

Sist endret: 26.04.2024