Bli kjent med Byremo ungdomsskoles nye rektor

Mariann Lykkås er ansatt som ny rektor ved Byremo ungdomsskole. Hun kommer fra stilling som assisterende rektor på Skarpengland skole i Vennesla.

Sin første arbeidsdag som rektor ved den interkommunale skolen på Byremo har hun tirsdag 6. august. Nå går hun bare og gleder seg til første skoledag i Lyngdal kommune, og Hægebostad kommune, som samarbeider med Lyngdal om ungdomsskolen lengst nord i kommunen.

– Viktigst for meg i oppstarten er jo å bli kjent med de ansatte, med elevene og de foresatte, og at de skal få bli kjent med meg, sier Mariann.

Bilde av Mariann Lykkås
Mariann Lykkås fra Vennesla er ansatt som ny rektor ved Byremo ungdomsskole. Foto: Privat

Etter noen år som assisterende rektor, har Mariann kjent at tiden nå var inne for å ta det neste steget.

– Å jobbe som skoleleder er veldig spennende. Det er stor variasjon i oppgavene, men noe av det jeg synes er mest spennende er det som handler om skoleutvikling. Så da stillingen på Byremo ble lyst ut igjen valgte jeg å sende søknaden, forteller Mariann Lykkås.

Men hun legger til at hun brukte noen dager på å tenke over saken.

– Jeg vet det har vært en del utskifting av rektorer på skolen, så det bekymret meg litt. Men jeg fikk gode svar på dette i intervjuet, og de som var der snakket varmt om skolen, om bygda og kommunen, så da jeg fikk jobbtilbudet ble jeg veldig glad, sier hun.

– Byremo er heller ikke veldig langt fra Vennesla, så det blir ikke så langt å kjøre for å være sammen med familie, sier hun.

– Betyr det at du har tenkt å flytte til Byremo?

– Minstemann og jeg vurderer å finne en liten leilighet på Byremo, så jeg slipper å pendle hver dag. Men vi har ikke funnet helt ut av det ennå, sier hun.

Nevnte minstemann er snart 12 år. I tillegg har Mariann en datter på 24 år, og en datter på 18 som neste skoleår skal flytte på hybel når hun starter på VG3.

Venndøl med østlandspreg

Mariann Lykkås er opprinnelig venndøl. Det ble hun en desemberdag i 1972. Men det høres ikke lenger. Et resultat av at hun bodd mange steder i dette langstrakte landet, fra Hammerfest i nord til Lindesnes i sør.

– Nå har vi bodd på Sørlandet de siste 11-12 årene, men jeg snakker østlandsk. Det har jeg gjort siden jeg var 20 år gammel, smiler hun.

Hun er også godt kjent med Lyngdal fra før, men da ikke i jobbsammenheng.

– Jeg har en god venninne som bor i Lyngdal, så jeg har vært der en del tidligere, sier hun og ser fram til å bli enda bedre kjent med kommunen. Nå fra innsiden.

Fra kateket til skoleleder

Mariann Lykkås utdannet seg først som kateket, og har jobbet som dette både i Hammerfest og i Moss. Kateket er en kirkelig stilling som har som primær oppgave å stå for undervisningen i en menighet.

Siden tok hun videreutdanning for å bli lærer, og etterhvert også en del ledelsesfag, blant annet rektorskolen. Hun har jobbet som lærer flere steder på Østlandet, og i gamle Lindesnes kommune. De siste 5 årene har hun vært assisterende rektor på Skarpengland skole i sin barndomskommune Vennesla.

– For tiden holder jeg på med en master i skoleledelse, så får vi se hvor mye jeg rekker å skrive på den oppgaven i høst, smiler hun.

Med familie, hektisk jobb og masteroppgave på toppen blir det lite tid til hobbyer for den påtroppende Byremo-rektoren.

– Jeg er glad i å lese, og har ofte studert ved siden av jobb - men vet ikke helt om det kan kalles en hobby. Men jeg kan strikke en genser, og minsten og jeg tar oss gjerne en koselig sykkeltur, sier Mariann Lykkås.

Hun overtar rektorstillingen på den interkommunale ungdomsskolen på Byremo etter May Sissel Rossevatn. Styrer ved Lyngtua barnehage, Linn Therese Røysland-Egebø, har sagt ja til å være konstituert rektor fram til ny leder er på plass, samt i en overlappingsperiode.

Byremo ungdomsskole
Ungdomsskolen på Byremo driftes i fellesskap av nabokommunene Hægebostad og Lyngdal.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Sist endret: 02.07.2024