Nå har ordfører Jan Kristensen også trådt inn i rollen som «dynamittgubbe».
Nå har ordfører Jan Kristensen også trådt inn i rollen som «dynamittgubbe».
Tirsdag 29. mars var ordfører Jan Kristensen med på å markere oppstarten av tunneldriften på E39-anlegget gjennom Lyngdal. Og det gjorde han med å fyre av salven inne i det ene av de to løpene som skal bli den 3,4 kilometer lange Rossåstunnelen, mellom Foss og Herdal. Ordføreren formelig smilte fra øre til øre da han for første gang fikk oppleve å være skytebas.
Ordfører Jan Kristensen smiler fra øre til øre idet han fyrer av salven som markerer milepælen med oppstart av tunneldrift gjennom Lyngdal.
Dette var også ordfører Kristensens første besøk på anleggsområdet i Herdalen, der han sammen med andre sentrale personer fra administrasjonen i Lyngdal kommune og representanter fra entreprenørene fikk grundig orientering om arbeidene som nå pågår i Herdalen, Foss og Røyskår, med påfølgende omvisning på området. Før han til slutt altså fikk æren av å detonere dynamittsalven som markerte milepælen med oppstart av tunelldriften.
Den rundt 10 kilometer nye motorveien gjennom Lyngdal skal etter planen stå ferdig innen sommeren 2025.
Tekst og bilder: Ole Åsmund Brattfjord
Salven er fyrt av og røyken siver ut av tunnelløpet.Disse fant ut at det var best å holde seg på trygg avstand.Ordfører Jan Kristensen kan fornøyd konstatere at hans første oppdrag som skytebas gikk helt etter planen.Samling foran det som skal bli Rossåstunnelen. Salven som markerte oppstarten av tunneldriften på anlegget ble fyrt av i det venstre løpet.Menneskene blir små i anleggsområdet i Herdalen.På vei inn i anleggsområdet.Driftssjef Steinar Litland og virksomhetsleder for Tekniske tjenester i Lyngdal kommune, Zvezdana Malbasa, på deres første besøk på anleggsområdet i Herdalen.Samfunnskontakt for entreprenøren Stangeland Maskin, Tove Ree, orienterer om E39-prosjektet i Herdal, Foss og Røyskår før befaringen ute på anleggsområdet.