Får kommunen kontakt med deg?

Lyngdal kommune benytter SMS for raskt å informere om hendelser, eller for å nå ut med ulike typer servicevarslinger til innbyggere og virksomheter. For å være sikker på å få slike varsler fra kommunen bør du sjekke at din kontaktinformasjon i det nasjonale Kontaktregisteret er korrekt. Dette kan ikke kommunen gjøre for deg!

De fleste offentlige virksomheter bruker Digitaliseringsdirektoratets kontakt- og reservasjonsregister for å hente ut kontaktinformasjon. For eksempel når Skattemeldingen skal sendes ut.

Det er også Kontakt- og reservasjonsregisteret som brukes når Lyngdal kommune sender ut innbyggervarsler via systemet Varsling24. Slike varsler går ut til alle innbyggere som er registrert med bostedsadresse i Folkeregisteret, og som har kontaktopplysninger tilgjengelig i Kontaktregisteret. Eksempelvis sender ikke Varsling24 melding til innbyggere som har såkalt «hemmelig nummer». Hvis du har «hemmelig nummer», men likevel ønsker å få varsel fra kommunen, må du aktivt gjøre deg tilgjengelig. Nummeret ditt forblir likevel skjult i loggen til Varsling24.

Kommunen bruker Varsling24 for å informere om hendelser og beredskap. Enten til hele kommunen, eller til beboere i et avgrenset geografisk område. Det kan eksempelvis være varsler om vannavstenging, ledningsbrudd og vannlekkasjer, befaringer, stengte veier og veiarbeid, evakuering, vaksinasjon, meteorologiske farevarsler eller andre generelle servicemeldinger. Det vil også være naturlig for kommunen å bruke løsningen i forbindelse med innbyggerundersøkelser.

• Varslene fra Lyngdal kommune sendes som SMS til mobiltelefon, men også på e-post, dersom epostadresse er tilgjengelig i Kontakt- og reservasjonsregisteret.
  • Varslene går ut til alle innbyggere over 16 år i en husstand, og til alle kontaktpersoner i en bedrift.
Bilde av mobiltelefon med mottatt SMS-varsel fra kommunen
Eksempel på SMS-varsel fra Lyngdal kommune. Her formidles informasjon om en befaring i regi av det politiske utvalget for miljø, plan og teknisk, til berørte husstander i en byggesak.

Noe Lyngdal kommune ikke bruker varslingstjenesten til er å be innbyggere om person- og konto-opplysninger, eller å sende ut betalingskrav. Meldinger med slikt innhold er utelukkende forsøk på svindel. Såkalt phising. Det gjelder i alle sammenhenger, uansett om avsender ser ut til å være kommunen, en bank, forsikringsselskap, politi eller andre.

Sjekk dine kontaktdata

For å forsikre deg om at du mottar viktige og kritiske varsler fra kommunen, anbefaler vi alle, både privatpersoner og virksomheter i Lyngdal kommune, om å sjekke sine kontaktdata i det nasjonale Kontakt- og reservasjonsregisteret.

• Ligger du inne med feil opplysninger er det ditt ansvar å oppdatere registrene. Tilsvarende gjelder hvis du har skjult nummer. Verken Lyngdal kommune eller Varsling24 har tilgang til å gjøre oppdateringer på vegne av privatperson eller bedrifter.

Via knappelenken under kan du lese mer om tjenesten Varsling24, og hvordan du går fram for å sjekke dine kontaktdata:

Lenke til Varsling24

Lyngdal kommunes innbyggervarsling via Varsling24 må ikke forveksles med Nødvarsel, som brukes til å varsle om akutte og alvorlige hendelser som gjelder store deler av landet. Det er politiet som har ansvar for utsending av Nødvarsel på mobil i fredstid.

Nødvarsel kan du lese mer om her:

Lenke: Nasjonal nødvarsling

Her kan du lese mer om samfunnssikkerhet og beredskap, både lokalt i Lyngdal kommune og nasjonalt:

Lenke: Samfunnssikkerhet og beredskap

Sist endret: 28.08.2024