Han er Lyngdals nye kommuneoverlege

1. februar 2024 tiltrer Øystein Buerøgård Therkelsen (37) i stillingen som kommuneoverlege i Lyngdal kommune.

Therkelsen er bosatt i Lyngdal med kone og tre barn. Han har siden 2015 arbeidet ved Kvinesdal legesenter, og er spesialist i allmennmedisin. Utover dette er han engasjert i en mindre deltidsstilling som bedriftslege ved Alcoa Lista. Han har også bakgrunn som sykehjemslege i Lyngdal kommune. En funksjon han hadde i sju år. Først tilknyttet Lyngdal bo- og servicesenter, og fra 2020 til 2022 Lyngdal helsehus.

Som kjent har Lyngdal kommune i en lengre periode søkt etter ny kommuneoverlege, og i forrige uke signerte Therkelsen en avtale på 30 prosent stilling.

– Jeg ser frem til å begynne, sier Therkelsen og legger til: – Denne jobben skal jeg kombinere med det å være fastlege i Kvinesdal, samt bedriftslege ved Alcoa Lista. Jeg liker varierte arbeidsuker og nye utfordringer.

Bilde av kommuneoverlege Øystein Therkelsen
Øystein Buerøgård Therkelsen er ny kommuneoverlege i Lyngdal kommune. Foto: Privat

Øystein Buerøgård Therkelsen kommer fra Kolbotn, utenfor Oslo, men har bodd i Lyngdal de siste tolv årene.

– Jeg gleder meg til å jobbe sammen med de flinke folkene i Lyngdal kommune, og har et veldig godt inntrykk av kollegaene, sier Therkelsen.

Kommuneoverlegen bidrar som medisinsk faglig rådgiver, og har blant annet ansvar for smittevern, forebyggende helsearbeid og miljørettet helsevern.

– Det blir særlig viktig å ivareta de lovpålagte oppgavene i kommunen, sier den nye kommuneoverlegen i Lyngdal.

Som kommuneoverlege skal Therkelsen ha 20 prosent av stillingen fysisk til stede i kommune-administrasjonen, mens de resterende 10 prosentene er ubunden tid. Han overtar etter Ola Vassbø som har fungert i rollen midlertidig.

– Vi er veldig glade for at Therkelsen takket ja til stillingen som kommuneoverlege. Vi kjenner han godt fra før, og ser fram til å samarbeide med ham igjen, sier kommunalsjef for Helse og velferd i Lyngdal kommune, Ingunn Skretting. Hun takker også Ola Vassbø som har fungert i stillingen i den perioden kommunen har vært uten fast kommuneoverlege. Vassbø har også sagt ja til å overlappe med Therkelsen i oppstartfasen.