Han er ny leder for Q43

«Jeg gleder meg»! Ordene tilhører Øystein Sangesland. Nyansatt daglig leder på Q43 i Lyngdal. En tiltredelseserklæring på tre små ord, men som bærer i seg stort engasjement og entusiasme.

Arbeidsmarkedsbedriften Q43 på Kvavik sysselsetter et femtitall mennesker. Rundt førti er personer som tilbys tilrettelagt arbeid og arbeidstrening.

Q43 eies av Lyngdal og Farsund kommuner, og i løpet av mars vil ny daglig leder være på plass. Han heter Øystein Sangesland, og kommer fra Laudal i gamle Marnardal kommune. Nå Lindesnes kommune.

Sangesland med roll up
Øystein Sangesland er ny daglig leder for Q43 på Kvavik i Lyngdal. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

For tiden har Sangesland selv arbeidstrening på Q43. For samtidig som han fortsatt holder i tømmene på sin gamle arbeidsplass, Songvaar i Søgne, er han i en hektisk oppstartfase på Q43.

– Nå er fokuset mitt å bli kjent med virksomheten og de mange flotte menneskene som jobber her. I løpet av mars håper jeg å være i gang for fullt, sier han.

I snart ti år har Sangesland vært daglig leder for Songvaar. En rolle han har sagt ja til å stå i fram til ny daglig leder er på plass. Så inntil videre jobber han dobbelt.

En spennende bedrift

– Jeg trives godt å jobbe med arbeidsinkludering og attføring, og har hatt veldig fine år hos Songvaar. Men kunne ikke si nei da denne muligheten dukket opp her i Lyngdal. Tror dessuten det er bra både for min gamle arbeidsgiver og for meg selv at jeg ikke «gror fast» hos Songvaar. Jeg tenker ti år er en passelig tid for en daglig leder. Q43 er en spennende bedrift, og en bedrift med mennesker som ønsker å utvikle seg videre. Dessuten er det jo en «søsterbedrift», så jeg holder meg i bransjen, smiler han.

Øystein Sangesland har gjennom det meste av sitt yrkesliv arbeidet med og for mennesker. Det være seg mennesker som har en utviklingshemming, psykisk helse, barnevern, personal og ledelse. Kort sagt menneskelige relasjoner og muligheter. En periode drev han også en avdeling for Menko i Lyngdal næringshage.

Samspill

På mange måter kan man si at Sangesland er opptatt av samspill på de fleste arenaer. Både mellommenneskelig og musikalsk. Han er nemlig også gitarist og utøvende musiker, og kan blant annet se tilbake på en lang karriere i folkrockbandet «Rock & Rote». Et musikalsk prosjekt som etter en liten periode i dvale er pustet nytt liv i.

– Det skjedde i forbindelse med bandets 25 årsjubileum. Vi har nylig hatt to konserter på Piren kulturrom i Mandal, og spilte da for fulle hus begge gangene. Det var utrolig inspirerende og gøy, så nå er vi i gang igjen, sier han og legger til at han i senere tid har «kvittet seg med» de fleste verv og tidstyver. Nå handler det om Q43 og å få nytt liv i gamlebandet. «Rock & Rote revival».

Øystein Sangesland holder hus på Laudal sammen med kona og, etter eget sigende, verdens kuleste katt, «Elvis». To voksne døtre holder til i Kristiansand, hvor de begge er studenter.

Nytt navn?

Etter en hyggelig prat inne på et av møterommene på Q43, tar vi en tur på utsiden for å fotografere den nye daglige lederen med bedriftens iøynefallende lilla logo i bakgrunnen.

– Freshe farger på den logoen?

– Ja, veldig fin farge. Mer usikker på navnet. Ingen som skjønner hva Q43 står for, selv ikke når man forklarer det.

– Navneendring står kanskje høyt oppe på den nye daglige lederens liste da?

– Tror ikke jeg skal flagge det sånn med en gang, men kanskje noe vi tar en runde på etter hvert, sier han og smiler i sitt karakteristiske skjegg.

Sangesland utenfor Q43
Øystein Sangesland utenfor Q43 på Kvavik, med den iøynefallende lilla logoen godt synlig på fasaden. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Q43 - hva betyr nå det?

Nå lurer muligens du som leser dette på hva navnet Q43 betyr?

Først og fremst, det uttales ikke Q-førtitre, men «Q fire tre». Q-en, som jo uttales «ku», henspiller naturligvis på lyngdalskua som tidligere prydet Lyngdal kommunes kommunevåpen. Fire tre henspiller på de fire trærne som i Farsunds kommunevåpen er sammenvokst til ett stort tre. På den annen side kan jo også tallet 43 henspille på fylkesvei 43 som strekker seg forbi like i nærheten, og som knytter de to eierkommunene sammen. Da blir det jo riktig å uttale navnet «Q førtitre». Kanskje den varianten er den mest nærliggende å støtte seg på nå som kua er blitt borte fra Lyngdals kommunevåpen?

Så muligens har han et poeng, den nye daglige lederen på «Ku fire tre» - at tiden er inne for å vurdere et navneskifte?