Karina var lei av henslengte hundeposer - og ga kommunen en idé

Er du som Karina lei av henslengte hundeposer, har du nå muligheten til å gjøre noe med det. Med et godt synlig merke som forteller at hundeeiere får lov til å kaste posen i din restavfallsdunk. Klistremerket får du gratis av Lyngdal kommune, og det var Karina Illés Lund som ga oss ideen.

– Lyngdal kommune ønsker å være en samskapingskommune, og dette er et veldig godt eksempel på hva samskaping kan være, sier kommunalsjef for Organisasjon og utvikling i Lyngdal kommune, Ronny Bjørnevåg, og legger til at denne typen innbyggerinitiativ er noe Lyngdal kommune ønsker seg enda mer av.

– Samskaping handler jo nettopp om at kommunen og innbyggerne i fellesskap utveksler og utvikler ideer til beste for lokalsamfunnet vårt, sier Bjørnevåg.

Bilde av Ronny Bjørnevåg
Ronny Bjørnevåg er kommunalsjef for Organisasjon og samskaping.

Det var han som en junidag tilfeldig møtte Karina Illés Lund i gangen på Lyngdal rådhus, der hun hadde tatt turen innom med et håp om å treffe noen ansvarlige å lufte ideen sin for. Der traff hun selveste «samskapingssjefen» i kommunen. Et lykketreff kan man si, for når Ronny Bjørnevåg får los på en god idé skjer ting fort. Alt samme dag satte han i gang intern prosess med idé-mylding og ba sine medarbeidere om innspill på tekst og design, og i løpet av rekordtid var Karinas idé om hundepose-klistremerker realisert.

Karina Lund med klistremerker
Karina Illés Lund var synlig fornøyd med «bursdagsgaven» fra Lyngdal kommune.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

– Så gøy, sier Karina da vi treffer henne igjen et par uker senere for å vise henne de flotte klistremerkene.

– Jeg hadde aldri trodd at det ville blitt noe ut av dette, sier hun og er synlig stolt over å kunne kalle seg selv opphavskvinne til de nye klistremerkene, og avslører samtidig at hun hadde bursdag dagen i forveien. «Bursdagsgaven» fra Lyngdal kommune ble hun veldig godt fornøyd med. Nå håper hun, som Lyngdal kommune, at mange vil ta klistremerkene i bruk og på den måten være med å bidra til et triveligere utemiljø for alle.

Det var nettopp et altfor hyppig syn av hundeposer på avveie som til slutt fikk Karina til å ta kontakt med Lyngdal kommune. For hva er egentlig poenget med å plukke opp hundelorten i en pose, hvis denne etterpå kastes i naturen?

Som du ser av bildet lenger nede har klistremerket påskriften «Her kan du kaste hundeposen!», og med underteksten «Sammen bidrar vi til et renere miljø». Illustrasjonen på merket viser en person med en hund i bånd, og der hundeeieren slipper en full hundepose oppi en søppelkasse.

– Vi har valgt en veldig tydelig, og håper vi, lett forståelig illustrasjon, slik at også fremmedspråklige og personer med nedsatt funksjonsevne enkelt skal kunne oppfatte budskapet på merket, sier Ronny Bjørnevåg.

Han ser flere gevinster med dette relativt sett enkle tiltaket.

– Først og fremst vil hundeeiere med dette få flere muligheter til å kvitte seg med hundeposene på en miljøvennlig og ryddig måte. Innbyggere som stiller sin søppelkasse til disposisjon, bidrar til økt trivsel både for hundeiere og andre. De jeg har snakket med foretrekker mye heller poser med hundebæsj i egen dunk, enn på veier og turstier der de ferdes, sier Bjørnevåg.

Og ja, Lyngdal kommune skal også merke sine egne kommunale avfallsdunker.

Ordfører Unni Nilsen Husøy fester hundepose klistremerke
Ordfører Unni Nilsen Husøy merker den første kommunale søppelkassen. Foto: Ronny Bjørnevåg, Lyngdal kommune

Ordfører Unni Nilsen Husøy applauderer initiativet, og har allerede sørget for å få på plass det første klistremerket på en av kommunens avfallsdunker utenfor rådhuset.

– Jeg er selv opptatt av å lytte til gode innbygger-innspill, og heier på denne ideen. Håper virkelig tiltaket får stor oppslutning i kommunen vår, sier ordføreren.

Her får du klistremerkene

Karinas klistremerker kan du hente gratis på Lyngdal kommunes innbyggertorg. Det finner du i Lyngdal kulturhus, biblioteket.

Klistremerkene kan også fås på butikken på Byremo, på Konsmo, i Kvås og på nærbutikken i Korshamn.

• Og for ordens skyld: Poser med hundebæsj skal i restavfallet.
Bilde som viser det omtalte klistremerket
Sånn ser klistremerket ut.

Sist endret: 28.06.2024