Ordfører-hilsen til Kryvyi Rih på nasjonaldagen

24. august er Ukrainas nasjonaldag. I anledning uavhengighetsdagen sendte ordfører Unni Nilsen Husøy sin hilsen til ordføreren i Kryvyi Rih, Lyngdals ukrainske vennskapsby.

Tirsdag 20. juni 2023 signerte Lyngdal kommune og Kryvyi Rih en solidaritets- og samarbeidsavtale. Til stede i kommunestyresalen i Lyngdal rådhus denne dagen var, i tillegg til ordfører, kommunedirektør og kultursjef, også representanter fra Lyngdal idrettsråd, ungdomsrådet og organisasjonen Support to the people of Ukraine. Seremonien foregikk over nett, og via skjerm deltok både chargé d'affaires ved den ukrainske ambassade i Oslo og Norges ambassadør til Ukraina sammen med representanter fra myndighetene i Kryvyi Rih.

I anledning Ukrainas nasjonaldag 24. august, sendte ordfører Unni Nilsen Husøy, på vegne av Lyngdals innbyggere, en solidaritetshilsen til sin ukrainske ordførerkollega. I hilsenen uttrykker hun ønsker om en framtid i fred for Ukraina, og et ønske om at de to byene skal få anledning til å bygge og styrke sine vennskapsbånd og arenaer for framtidig utvikling og samarbeid.

Industribyen Kryvyi Rih har siden krigsutbruddet vært rammet av flere russiske angrep, med store menneskelige lidelser og materielle ødeleggelser som resultat.

Les mer om solidaritets- og samarbeidsavtalen via lenken under.

Lenke: Signerte historisk avtale

Ukraina-flagg med Lyngdals kommunevåpen

Fakta om Kryvyi Rih
  • Kryvyj Rih er en viktig industriby i det sentrale Ukraina, og huser blant annet stålgiganten Kryvorizjstal, en av de største fabrikkene i det tidligere Sovjetunionen. Kryvyj Rih har en karakteristisk avlang form, da byen er bygget langs jernforekomstene nord–sør. Det sies at Kryvyi Rih er Europas lengste by.
  • Byen har med sine ca. 650.000 innbyggere et folketall 60 ganger større enn Lyngdal. Det er like mange innbyggere som Bergen, Stavanger og Trondheim har til sammen. I størrelse er med andre ord Lyngdal en lilleputt sammenlignet med sin ukrainske partner. Men verdien av solidaritet og støtte måles ikke ut fra antall mennesker som gir den.
  • Kryvyi Rih er for øvrig også president Zelenskys hjemby.

Kilde: Wikipedia

Sist endret: 27.08.2024