Nå kan du sende bekymringsmelding til barnevernet digitalt – på en trygg og enkel måte. Den nye nasjonale portalen er tilgjengelig for både privatpersoner og offentlige ansatte fra 28. april.
Lister barneverntjeneste, som Lyngdal kommune er en del av, tar nå i bruk en nasjonal digital portal for bekymringsmeldinger. Den nye løsningen innføres samtidig med det nye fagsystemet Visma Flyt Barnevern.
Portalen skal gjøre det enklere og tryggere å si fra hvis du er bekymret for et barn eller en ungdom.

Enklere og tryggere for alle
Den digitale portalen er sikker og brukervennlig. Du kan sende melding direkte via nettsiden – enten du er forelder, nabo, frivillig, lærer, helsesykepleier, eller jobber med barn og unge, uavhengig av om du er ansatt i offentlig eller privat sektor.
Dersom du ikke har mulighet til å bruke den digitale løsningen, kan du fortsatt sende bekymringsmelding via papirskjema. Skjemaet må sendes per post eller via sikker digital post – ikke på e-post. Du kan være anonym dersom du bruker papirskjema og unngår å oppgi navn.
Når bør du melde fra?
Du trenger ikke være sikker på at noe er galt. Hvis du er bekymret, bør du si fra – så er det barnevernets ansvar å vurdere meldingen og følge opp. De fleste som får hjelp fra barnevernet, får hjelpen mens de bor hjemme.
Les mer
På siden for Lister barnevern finner du mer informasjon om:
- Hvordan du sender bekymringsmelding
- Meldeplikt for offentlige ansatte
- Hva som skjer etter at du har meldt fra
Direktelenke til portalen:
Lenke: www.bekymringsmelding.no