Ny digital løsning for bekymringsmelding til barnevernet

Nå kan du sende bekymringsmelding til barnevernet digitalt – på en trygg og enkel måte. Den nye nasjonale portalen er tilgjengelig for både privatpersoner og offentlige ansatte fra 28. april.

Nå kan du sende bekymringsmelding til barnevernet digitalt – på en trygg og enkel måte. Den nye nasjonale portalen er tilgjengelig for både privatpersoner og offentlige ansatte fra 28. april.

Lister barneverntjeneste, som Lyngdal kommune er en del av, tar nå i bruk en nasjonal digital portal for bekymringsmeldinger. Den nye løsningen innføres samtidig med det nye fagsystemet Visma Flyt Barnevern.

Portalen skal gjøre det enklere og tryggere å si fra hvis du er bekymret for et barn eller en ungdom.

Bildet er tatt av congerdesign fra Pixabay.jpg
Illustrasjonsfoto. Bildet hentet fra Pixabay

Enklere og tryggere for alle

Den digitale portalen er sikker og brukervennlig. Du kan sende melding direkte via nettsiden – enten du er forelder, nabo, frivillig, lærer, helsesykepleier, eller jobber med barn og unge, uavhengig av om du er ansatt i offentlig eller privat sektor.

Dersom du ikke har mulighet til å bruke den digitale løsningen, kan du fortsatt sende bekymringsmelding via papirskjema. Skjemaet må sendes per post eller via sikker digital post – ikke på e-post. Du kan være anonym dersom du bruker papirskjema og unngår å oppgi navn.

Når bør du melde fra?

Du trenger ikke være sikker på at noe er galt. Hvis du er bekymret, bør du si fra – så er det barnevernets ansvar å vurdere meldingen og følge opp. De fleste som får hjelp fra barnevernet, får hjelpen mens de bor hjemme.

Les mer

På siden for Lister barnevern finner du mer informasjon om:

  • Hvordan du sender bekymringsmelding
  • Meldeplikt for offentlige ansatte
  • Hva som skjer etter at du har meldt fra

Lenke til Lister barnevern

Direktelenke til portalen:
Lenke: www.bekymringsmelding.no

Sist endret: 06.05.2025