Nye Bringsjordneset bro åpnet

Fredag 16. desember ble det åpnet for trafikk på den nye broa over til Bringsjordneset

Gamlebroa over Møska ble stengt 18. mai, og har vært stengt gjennom byggeperioden. Fredag 16. desember 2022 var det snorklipping og offisiell åpning av den nye broa.

Den gamle broa mellom Møskelandsveien og Bringsjordneset ble bygget i 1936, og hadde gjort sin misjon.

Den nye broa er bygget av PK Entreprenør AS. Det ble bevilget 11,6 millioner kroner til dette prosjektet. Ifølge Lyngdal kommunes prosjektleder, Roy Fredbo, har alt gått etter planen. Både når det gjelder tid og penger.

Men selv om broa nå er ferdig og satt under trafikk, vil den bli stengt igjen en kortere periode utpå nyåret, for asfaltering.

Den offisielle åpningen ble besørget av ordfører Jan Kristensen. Den skjedde i et skikkelig ufyselig vintervær. Men dette til tross hadde et stort antall personer møtt fram for å få med seg en begivenhet som nok utvilsomt varmet mange, og da særlig beboerne på Bringsjordneset, som nå slipper omveien fra E 39.

Ordfører Kristensen åpner Bringsjordneset bro 161222.JPG
Ordfører Jan Kristensen klipper snora og erklærer den nye broa over til Bringsjordneset for offisielt åpnet. Foto: Roy Fredbo, Lyngdal kommune
Bringsjordneset bro 2022.png
Gamlebroa over til Bringsjordneset ble bygget i 1936. Nå er den en saga blott.