Ble takket for tjue fruktbare år

Gjennom tjue år har det grodd godt med unge lyngdøler i Eplehagen barnehage. De første barnehagebarna er for lengst voksne. Lyngdal kommune besøkte barnehagen for å takke for den viktige jobben de har utført.

Fredag 12. juli 2024 var barnehagens siste dag før ferien, og med det også aller siste driftsdagen for Læringsverkstedet Eplehagen barnehage. Nå er kapitlet Eplehagen lukket for godt.

Takk fra kommunen

Eplehagen har vært et viktig og populært barnehagetilbud i Lyngdal kommune, og før den siste driftsdagen var en realitet troppet både ordfører Unni Nilsen Husøy og kommunens virksomhetsleder for barnehagene, Bente Ingebretsen, opp i Eplehagen med blomster og gode ord fra kommunen. Som takk for tjue års trygt og godt virke for Lyngdals minste.

– Vi ønsket å gi en takk for den innsatsen de har gjort for Lyngdal kommune, sier Bente Ingebretsen.

Lyngdals ordfører sammen med to av de ansatte i Eplehagen barnehage
Barnehagestyrer Merete Haugen ble takket med blomsterhilsen fra ordfører Unni Nilsen Husøy. Til høyre fagarbeider Berit Salamonsen.
Foto: Bente Ingebretsen, Lyngdal kommune

Da fire driftige damer i 2004 gikk sammen om å etablere Eplehagen barnehage, skjedde det gjennom en sammenslåing av tre allerede eksisterende familiebarnehager. To av de fire kvinnene har vært med på reisen gjennom alle disse tjue årene. I 2018 ble barnehagen solgt til Læringsverkstedet.

Synkende barnetall

– Det er trist og rart å stenge barnehagen, men vi føler at dette valget har tvunget seg fram over tid, sier styrer ved Eplehagen barnehage, Merete Haugen. Hun viser til synkende barnetall og tøffe perioder med mye sykefravær som hovedgrunnene til at barnehagen avvikles.

– Å drive en liten barnehage som Eplehagen er sårbart. Ved fravær i personalgruppen har man ikke mange å ta av. En annen medvirkende årsak til at driften avvikles er pedagognormen, som har gjort det lite fleksibelt å justere gruppestørrelsen, sier Haugen.

Pedagognormen er kort fortalt et krav om at det skal være minst én pedagogisk leder per 7 barn under tre år, og minst én pedagogisk leder per 14 barn over tre år.

Flytter til Faråna

De fleste av barna som nå har plass i Eplehagen på Bringsjord har fått plass i en annen av Lyngdals private barnehage, Læringsverkstedet Faråna barnehage. Også de ansatte blir med over til Faråna. En del barn har dessuten fått plass i Nygård barnehage, som er kommunal.

Ved inngangen til siste driftsdag, ønsket Merete Haugen først og fremst å takke.

– Det er viktig for oss å framheve hvor utrolig takknemlige vi er for 20 fine år, og for alle de flotte familiene vi er blitt kjent med gjennom disse årene. Foreldrene har delt det mest verdifulle de har med oss. De har vist oss en enorm tillit, og sluppet oss inn i livet til både barna og familien. Vi tar med oss mange gode minner herfra, og ser frem til å skape nye magiske øyeblikk i Faråna barnehage, sier hun.

Vekst og omsorg

Navnet Eplehagen henspiller på barnehagens egen store frukthage, som ifølge barnehagens nettside bugner av vekster i sommerhalvåret. Å bruke mye tid i denne frukthagen har vært en viktig del av barnehagens aktiviteter, der alle barna har vært med på å så, vanne og stelle, og senere deltatt i innhøsting og nyttiggjørelse av bær, frukter og grønnsaker.

Så vekst og omsorg har vært et viktig stikkord for Eplehagen barnehage, både i direkte og i overført betydning.

Sist endret: 12.07.2024