The Voice-duoen hedret

At to artister fra vesle Grindheim denne våren og forsommeren har gjort det stort i The Voice er blitt behørig lagt merke til. Søndag 16. juni var det rigget til fest på Byremo til ære for Arthur Stulien og Helena Kirkedam.

Byremo har opp gjennom årene fostret mange kjente artister. Øverst troner selvsagt køntrikongen Bjøro Håland, som snart får sitt eget museum i hjembygda. Men det har grodd godt med lokale talenter i rekkene bak ham, og særlig har Stulien-slekten fostret mange musikalske stjerneskudd.

Fredag 31. mai var Arthur Stulien en av fire finalister i The Voice. Det gikk ikke hele veien for den fremadstormende køntriartisten fra Byremo, men i flere runder av det populære programmet har han fått vist fram sine store kvaliteter som sanger og artist.

Helena Kirkedam fra Sveindal, litt nord for Byremo, var med i The Voice helt fram til slutten av april. Da gikk hun ut av konkurransen etter den såkalte knockout-runden.

• Søndag 16. juni ble de to hedret for sin mesterlige innsats med egen fest i auditoriet på Byremo videregående skole, i regi av Musikkverkstedet.

Dette som takk for at de begge så solid har satt Byremo og Lyngdal kommune på det nasjonale kulturkartet.

Bilde av Helena og Arthur i The Voice 2024
Helena Kirkedam og Arthur Stulien satte Byremo og Lyngdal ettertrykkelig på kartet gjennom sin deltagelse i The Voice. Søndag 16. juni ble de to hedret for sin mesterlige innsats, med egen fest i auditoriet på Byremo.
Foto: TV2

Onsdag 29. mai bevilget det politiske utvalget for kultur og samskaping 10.000 kr i støtte til dette arrangementet.

Utvalgets behandling av saken kan du se via lenken under:

Lenke: Kultur og samskaping 29.05.24

Arthur Stulien har gjennom hele sin reise i «The Voice» hatt mye fokus på å takke hjembygda Byremo. Men han takker også sin far, Ole Stulien, for at han i en periode med tvil til slutt valgte å gå den veien som førte ham helt fram til den store finalen. Det kan du lese mer om i denne saken publisert på tv2.no:

Lenke: Var nær å gi opp drømmen

Å komme fra en liten kommune er åpenbart ikke noe til hinder for å gjøre det stort på internasjonale og nasjonale arenaer og scener. Det har også Julian Ryerson til fulle bevist. Lørdag 1. juni spilte han hele Champions League-finalen på Wembley for laget sitt Borussia Dortmund, i deres møte mot Real Madrid. Det ble sølvplass for Julians Dortmund, men han spilte til gull, og skapte tidenes fotballfest i hjembyen Lyngdal.

Sist endret: 25.06.2024