Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering skal legge til rette for at hver enkelt pasient eller bruker gis et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud samt sikre koordinerte tjenester til de som trenger det.
Ansvarsområdet
I Lyngdal kommune er det Tjenestekontoret som er koordinerende enhet. Det er hit du kan henvende deg dersom du har spørsmål i forhold til helse- og omsorgstjenester, i forbindelse med søknader og lignende.
Koordinerende enhet har også overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan, koordinator / barnekoordinator og mottar meldinger om behov for dette. Mer informasjon om individuell plan, koordinator og barnekoordinator finner du under.
Individuell plan
Dersom du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan. Dersom du fyller denne rettigheten har du også rett til å få en egen koordinator som leder planarbeidet.
Du kan melde ditt behov for individuell plan til koordinerende enhet eller søke om dette via søknadsskjema. Tjenestekontoret vil da ut ifra lovverk og kommunens tildelingskriterier vurdere om du har rett på denne tjenesten.
Koordinator
Pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har rett på å få oppnevnt en koordinator. Koordinatoren har ansvar for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker, og skal sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan.
Retten til koordinator kan benyttes selv om man ikke ønsker en individuell plan.
Du kan melde ditt behov for individuell plan til koordinerende enhet eller søke om dette via søknadsskjema. Tjenestekontoret vil da ut ifra lovverk og kommunens tildelingskriterier vurdere om du har rett på denne tjenesten.
Barnekoordinator
Familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester, har rett til barnekoordinator. En barnekoordinator har ansvar for
- koordinering av tjenestene til familien og barnet
- å ha oversikt over og bidra til å ivareta kommunens ansvar for oppfølging og tilrettelegging for familien og barnet i form av helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester. Det betyr blant annet å
- arbeide aktivt for at familien og barnet får nødvendig oppfølging fra velferdstjenestene
- veilede familien og barnet i kontakten med ulike deler av hjelpeapparatet
- at familien og barnet får informasjon og veiledning om helse- og omsorgstjenestetilbudet, andre velferdstjenester og pasient- og brukerorganisasjoner
- fremdrift i arbeidet med individuell plan
Du kan melde ditt behov for barnekoordinator til koordinerende enhet eller søke om barnekoordinator via søknadsskjema. Tjenestekontoret vil da ut ifra lovverk og kommunens tildelingskriterier vurdere om du / familien skal tildeles barnekoordinator.
Lenker
Lenke: Elektronisk søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester
Lenke: Søknadsskjema i PDF-format for helse- og omsorgstjenester
Lenke: Fullmaktsskjema i PDF-format
Kontaktinformasjon
Vakttelefon betjent hverdager mellom kl. 08 til 15