Tjenestekontoret behandler søknader om følgende tjenester:
- Trygghetsalarm
- Matombringing
- Koordinator/barnekoordinator
- Individuell plan
- Dagaktivitetstilbud for personer med demens eller habilitering
- Pårørendestøtte (opplæring og veiledning, omsorgsstønad, avlastning)
- Personlig assistanse (husarbeid, opplæring i daglige gjøremål)
- Støttekontakt
- Brukerstyrt personlig assistent (BPA)
- Hjemmetjenester
- Oppfølgingstjenester for rus eller psykisk helse
- Bolig med mulighet for tjenester hele døgnet
- Tidsbegrenset opphold i institusjon - korttidsopphold
- Langtidsopphold i institusjon
Det er samme søknadsskjema for alle tjenestene. Behandingstid jfr. Forvaltningsloven kapittel 4 (lenke).
I tillegg behandler vi søknader om kommunale boliger, eget søknadskjema.
Søknadsskjema og lenker
Lenke: Elektronisk skjema for helse- og omsorgstjenester |
Lenke: Papirskjema for helse- og omsorgstjenester |
Lenke: Fullmaktsskjema (.pdf) |
Lenke: Søknad om kommunal bolig (.pdf) |
Vilkår for tjenesten
Lenke: Veiledende tildelingskriterier, Lyngdal kommune - versjon 3.pdf
Gebyrliste Helse og omsorg
Helsetjenester i hjemmet er gratis, noen tjenester må en betale egenandel for. Oversikt over betalingssatser finner du her.
Lenke: Gebyrliste Helse og omsorg
Dine rettigheter ved klage
Hvis det er vanskelig å forstå innholdet i vedtaket du har mottatt tar du kontakt med saksbehandler som har underskrevet på vedtaket. De kan også gi veiledning i hvordan du kan klage.
Dersom du har søkt om en eller flere kommunale tjenester, og har fått avslag eller er misfornøyd med det vedtaket som er gjort, benyttes skjemaet klage på enkeltvedtak.
Utfylt Klageskjema sendes til kommunen, som vurderer saken på nytt. Du kan også henvende deg til Pasient- og brukerombudet (Lenke) dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om dine rettigheter som bruker eller pårørende
Klagefrister
Ikke lovpålagte tjenester
Du sender klagen til den som har truffet avgjørelsen. Dersom klagen ikke tas til følge, sendes den videre til kommunens særskilte klagenemnd (formannskapet) for endelig avgjørelse.
Klagefristen er 3 uker etter at du fikk, eller burde ha fått, tilstrekkelig kunnskap til å fremme en klage.
Lovpålagte tjenester
Du sender klagen til den som har truffet enkeltvedtaket. Dersom klagen ikke tas til følge, sendes den automatisk videre til Statsforvalteren (Lenke) for endelig avgjørelse.
Du må klage innen 4 uker etter at du fikk, eller burde ha fått, tilstrekkelig kunnskap til å fremme en klage.
Lenker
Enkeltvedtak - klage - Lyngdal
Kontaktinfo
Vi har en vakttelefon som er betjent hverdager 08-15