Søke helse- og omsorgstjenester

Tjenestekontoret behandler søknader om følgende tjenester:

  • Trygghetsalarm
  • Matombringing
  • Koordinator/barnekoordinator
  • Individuell plan
  • Dagaktivitetstilbud for personer med demens eller habilitering
  • Pårørendestøtte (opplæring og veiledning, omsorgsstønad, avlastning)
  • Personlig assistanse (husarbeid, opplæring i daglige gjøremål)
  • Støttekontakt
  • Brukerstyrt personlig assistent (BPA)
  • Hjemmetjenester
  • Oppfølgingstjenester for rus eller psykisk helse
  • Bolig med mulighet for tjenester hele døgnet
  • Tidsbegrenset opphold i institusjon - korttidsopphold
  • Langtidsopphold i institusjon

Det er samme søknadsskjema for alle tjenestene. Behandingstid jfr. Forvaltningsloven kapittel 4 (lenke)

I tillegg behandler vi søknader om kommunale boliger, eget søknadskjema.

Søknadsskjema og lenker

Lenke: Elektronisk skjema for helse- og omsorgstjenester
Lenke: Papirskjema for helse- og omsorgstjenester
Lenke: Fullmaktsskjema (.pdf)
Lenke: Søknad om kommunal bolig (.pdf)

Vilkår for tjenesten

Lenke: Veiledende tildelingskriterier, Lyngdal kommune - versjon 3.pdf

Gebyrliste Helse og omsorg

Helsetjenester i hjemmet er gratis, noen tjenester må en betale egenandel for. Oversikt over betalingssatser finner du her.

Lenke: Gebyrliste Helse og omsorg

Dine rettigheter ved klage

Hvis det er vanskelig å forstå innholdet i vedtaket du har mottatt tar du kontakt med saksbehandler som har underskrevet på vedtaket. De kan også gi veiledning i hvordan du kan klage.

Dersom du har søkt om en eller flere kommunale tjenester, og har fått avslag eller er misfornøyd med det vedtaket som er gjort, benyttes skjemaet klage på enkeltvedtak.

Utfylt Klageskjema sendes til kommunen, som vurderer saken på nytt. Du kan også henvende deg til Pasient- og brukerombudet (Lenke) dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om dine rettigheter som bruker eller pårørende

Klagefrister

Ikke lovpålagte tjenester

Du sender klagen til den som har truffet avgjørelsen. Dersom klagen ikke tas til følge, sendes den videre til kommunens særskilte klagenemnd (formannskapet) for endelig avgjørelse.

Klagefristen er 3 uker etter at du fikk, eller burde ha fått, tilstrekkelig kunnskap til å fremme en klage.

Lovpålagte tjenester

Du sender klagen til den som har truffet enkeltvedtaket. Dersom klagen ikke tas til følge, sendes den automatisk videre til Statsforvalteren (Lenke) for endelig avgjørelse.

Du må klage innen 4 uker etter at du fikk, eller burde ha fått, tilstrekkelig kunnskap til å fremme en klage.

Lenker

Enkeltvedtak - klage - Lyngdal

Kontaktinfo

Vi har en vakttelefon som er betjent hverdager 08-15

Tjenestekontoret (Vakttelefon)
Etasje 3 B, Lyngdal rådhus

Sist endret: 18.06.2025