Om Team 1825
Hvordan ble Team 1825 opprettet?
- Kommunestyret i Lyngdal kommune besluttet i 2023 å opprette Team 1825 fra høsten 2024
- Team 1825 består av 7,3 årsverk
- Leder er Siri Renate Rob
Hva er Team 1825?
Alle barnehager i Lyngdal kommune har pedagoger som jobber forebyggende. Lyngdal kommune har som mål å styrke det forebyggende arbeidet knyttet til barn og unge i kommunen. En satsing som er i tråd med ny oppvekstreform. Vi har derfor etablert Team 1825 i tilknytning barnehagene. Tallet 1825 representerer alle dager i de fem årene barna går i barnehage.
Team 1825 skal jobbe i barnehagene direkte med barna for å gi ulike barn like muligheter. Teamet skal bidra til å løfte barnehagenes muligheter til å forebygge og gi barn rett hjelp tidlig. Det skal bidra til systematisk arbeid med både enkeltbarn og grupper.
Team 1825 består av pedagoger og spesialpedagoger som jobber med vedtak, og som jobber forebyggende i samarbeid med den enkelte barnehage.
Hvordan skal Team 1825 jobbe i barnehagene?
- Jobbe særskilt med aldersgruppen 2-3 år
- Jobbe med språkutvikling, samt jobbe tett opp mot de barna som har det vanskelig, og som gir utslag i utfordrende atferd
- Pedagogene som jobber forebyggende er på avdeling, eller i mindre grupper
- Team 1825 sine pedagoger som jobber forebyggende, jobber på toppen av «grunnbemanningen» i barnehagene
- Gi veiledning til personalet i barnehagen
Hvorfor jobbe med tidlig innsats på småbarnsavdeling?
Forskning viser at hjernen er mest mottakelig for ny læring når barna er i alderen 1-3 år. Hjernen er mest elastisk i denne alderen. For at vi skal kunne se om Team 1825 har positiv innvirkning/effekt på barn i Lyngdal kommunes barnehager, må vi legge hovedvekten av det forebyggende arbeidet med 2-3-åringene.
Tidlig innsats er avgjørende for å avdekke og tilrettelegge for barn i en tidlig fase i deres liv.
Vi skal arbeide med å oppdage utfordringer, sårbarheter og risikoforhold, og iverksette tiltak så tidlig som mulig for å forebygge en uheldig utvikling eller eskalering. Forskning viser at tidlig innsats i barnehagen er avgjørende for enkeltbarn, da barnehagen er den viktigste inkluderingsarenaen i vårt samfunn.
Tidlig innsats er en nøkkel for å hindre og motvirke senere utenforskap.