Stabsområdet HR

HR er ett av tre stabsområder i Lyngdal kommune. De to andre er Utvikling og Økonomi og lønn.

HR kommer fra det engelske begrepet human resources, og er blitt en innarbeidet og etablert internasjonal forkortelse for menneskelige ressurser. Dette omfatter det de ansatte i en virksomhet utgjør av ressurser i form av arbeidskraft, kompetanse og innsats.

I Lyngdal kommune har stabsområdet HR disse ansvarsområdene:

  • Utvikle og iverksette kommunens HR-strategi, inkludert rekruttering, kompetanseutvikling og HMS 
  • Følge opp kommunens arbeidsgiveransvar knyttet til personalpolitikk og medarbeideroppfølging, arbeidsmiljøtiltak, medarbeiderundersøkelser, likestilling, inkludering, mangfold og medvirkning
  • Sikre at kommunens arbeidsgiverstrategi fremmer fornyelse og forening i organisasjonen, med et særlig fokus på oppfinnsomhet og kreativ problemløsning
  • Tariff- og lønnsforhandlinger
  • Lede utviklingen av kommunens lederopplæring
  • Sørge for at kommunen har gode og effektive rekrutteringsprosesser som tiltrekker seg kompetente medarbeidere
  • Drifte kommunens lærlingeordning
  • Bidra til at Lyngdal kommune er en attraktiv arbeidsplass
  • Sikre at HR-prosesser er i samsvar med lover og regler, og at kommunen opprettholder høye standarder for etisk og rettferdig personalbehandling
  • Støtte ledere i hele organisasjonen med rådgivning innen HR-spørsmål, inkludert konflikthåndtering, arbeidsrett, personalpolitikk, sykefraværsarbeid og internkontroll
  • Digitalisering av eget område

Kontaktinformasjon

Sist endret: 17.10.2024