Lyngdal kommunes IKT-strategi
Lyngdal kommunes digitaliseringsstrategi er å følge opp regjeringens mål for digitalisering i stat og kommune: «Én digital offentlig sektor: Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019-2025». Se lenken under.
Lenke: Digitalisering offentlig sektor
Fokuset i «Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019-2025» er at digitaliseringen skal gi en enklere hverdag for innbyggere, næringsliv og frivillig sektor gjennom bedre tjenester, mer effektiv ressursbruk i offentlige virksomheter, og legge til rette for produktivitetsøkning i samfunnet.
Lyngdal kommune jobber også sammen med og er en del av #digiagder, et nettverk for digitalisering, og en del av Regionplan Agder.
TILTAK: Årlige digitaliseringsmøter
Hensikten med tiltaket er å understøtte digital transformasjon i hver enkelt kommunal enhet og stab, og i offentlig sektor som helhet. Dette gjøres via ASPIT som er Lyngdal kommunes driftsleverandør på IKT.
Kommunens enheter, staber og avdelinger har egne digitaliseringskrav knyttet til sine respektive fagområder, som skal innlemmes i strategier og planer på stabs- og enhetsnivå.
TILTAK: Årlige driftsmøter
Hensikten med tiltaket er å understøtte den enkelte enhet og avdeling sine digitale plattformer og verktøy. Her skal infrastruktur og IT-støtte utvikles i samarbeid med enhetene.
Bruk av kunstig intelligens (KI) i Lyngdal kommune
- KI som ligger på utsiden av fagsystemer skal ikke brukes til å behandle sensitive personopplysninger. Data som behandles av KI skal lagres og sikres i henhold til gjeldende personvernlovgivning.
- KI kan brukes til å støtte læring og undervisning ved å tilby tilpassede oppgaver og tilbakemeldinger til elever. KI skal ikke erstatte lærerens rolle, men fungere som et supplement for å forbedre læringsopplevelsen.
- Ansatte i Lyngdal kommune skal alltid være åpne om når de har brukt KI, og merke KI-produktene.
- Forfatter er alltid ansvarlig for å kvalitetssikre innhold fra KI.
- Ikke bruk KI-verktøy der personopplysninger blir behandlet uten at det foreligger en databehandleravtale.
- All data som behandles av KI skal håndteres i samsvar med kommunens retningslinjer for datalagring og sikkerhet.
- Bruken av KI skal evalueres jevnlig for å sikre at den oppfyller ønskede mål og standarder. Alle avvik knyttet til bruk av KI skal meldes internt som et informasjonssikkerhetsavvik i kvalitetssystemet COMPILO.