Varsel om oppstart av planarbeid

Her finner du informasjon om planarbeid som skal igangsettes. En plan er først endelig vedtatt etter behandling i kommunestyret. Før det skal en plan gjennom flere delprosesser, der innbyggerne og berørte parter underveis skal få anledning til å komme med innspill. Derfor publiseres planer på ulike sider her i portalen. Det er en side for offentlig ettersyn, en side der vedtatte planer publiseres og denne siden hvor det varsles om oppstart av planarbeid.

Her finner du informasjon om planarbeid som skal igangsettes. En plan er først endelig vedtatt etter behandling i kommunestyret. Før det skal en plan gjennom flere delprosesser, der innbyggerne og berørte parter underveis skal få anledning til å komme med innspill. Derfor publiseres planer på ulike sider her i portalen. Det er en side for offentlig ettersyn, en side der vedtatte planer publiseres og denne siden hvor det varsles om oppstart av planarbeid.

Melding om oppstart av planarbeid i Monoddveien – frist for innspill er 03.01.25

Asplan Viak varsler på vegne av Bygg1 Lyngdal om oppstart av planarbeid for boliger i Monoddveien, gbnr. 169/3, 167/433 m.fl. Plandokumentene har ID-nummer 202109, og er tilgjengelig i kommunens planarkiv. Se lenken under.

Lenke til planregister

Planarbeidet skal legge til rette for konsentrert småhusbebyggelse på eiendommen.

Det ble i november 2021 varslet oppstart av planarbeid for mindre del av området, eiendom gbnr. 169/3. Området er nå utvidet og gjelder flere eiendommer. Svart tykk stiplet strek i kartutklippet under viser planavgrensningen.

Kartutsnitt

Frist for å komme med innspill til oppstart av planarbeidet er satt til 3. januar 2025.

Innspill sendes til:

  • Asplan Viak AS
    v/Torhild Hessevik Eikeland
    Postboks 113
    4575 Lyngdal

Eventuelle spørsmål rettes til Asplan Viak v/Torhild Hessevik Eikeland, via epostlenken under.

Lenke: Epost Asplan Viak

Melding om oppstart av planarbeid og høring av forslag til planprogram for kommunedelplan for naturmangfold – frist for innspill er utløpt

Planutvalget vedtok i sak 7/2024 den 05.09.24 å varsle oppstart av arbeid med kommunedelplan for naturmangfold, og legge forslaget til planprogram ut til offentlig ettersyn og høring.

Planprogrammet kan lastes ned via lenken under.

Lenke: Høringsutkast planprogram

Kommunedelplanen er en overordnet plan som utarbeides på bakgrunn av mål i kommuneplanens samfunnsdel om å forvalte naturressursene på en bærekraftig måte, med delmål om å ta vare på naturmangfoldet. Lyngdal kommune har fått tilskudd fra Miljødirektoratet til å utarbeide kommunedelplan for naturmangfold.

Planprogrammet som nå ligger ute til offentlig ettersyn og høring angir veien videre for arbeidet med kommunedelplanen for naturmangfold. Når planprogrammet er endelig vedtatt etter høringsrunden, startes arbeidet med selve kommunedelplanen. Målet er endelig behandling av planen i kommunestyret i løpet av 1. kvartal 2026.

Høringsinnspill i denne fasen rettes mot innholdet i planprogrammet. Herunder formål, organisering, medvirkning og framdrift.

  • Frist for å sende inn merknader utløp 20.10. 2024.

Kontaktperson for planprogrammet er Margrethe Handeland, telefon 977 09 901.

Les også under aktuelt:

Lenke: Har startet arbeidet med kommunedelplan for naturmangfold

Høring prinsippvedtak om utbyggingsavtaler – frist for innspill er utløpt

Lyngdal formannskap vedtok torsdag 7. mars å legge forslag til prinsippvedtak om utbyggingsavtaler ut på offentlig høring.

I tillegg til denne kunngjøringen sendes forslag til vedtak og saksfremlegg ut til aktuelle næringsdrivende, samt til lag og foreninger med særskilt interesse for vedtaket.

Formannskapets behandling av saken kan du se i opptak via lenken under:

Lenke: Lyngdal formannskap 07.03.24

FORSLAG TIL PRINSIPPVEDTAK (FORUTSIGBARHETSVEDTAK) FOR UTBYGGINGAVTALER MED LYNGDAL KOMMUNE:

Med hjemmel i plan- og bygningsloven (pbl.) § 17-2 fattes det vedtak om følgende
overordnede forutsetninger for bruk av utbyggingsavtale i Lyngdal kommune:

1. Virkeområde:
a. For gjennomføring av arealplaner kan det inngås utbyggingsavtale mellom kommunen og grunneier/utbygger når en eller flere av forutsetningene for avtaleinngåelse er til stede.

2. Utbyggingsavtale:
a. For å sikre likebehandling og forutsigbarhet bruker Lyngdal kommune, som utgangspunkt, Standard Norges utbyggingsavtale, byggblankett 8447, som avtalemal.

3. Utbyggingsavtale kan blant annet inngås for følgende tiltak:
a. Krav i plan, jf. pbl. § 17-3 første ledd. Utbyggingsavtale kan gjelde forhold som kommunestyret selv har gitt bestemmelser om i arealdelen til kommuneplan eller i reguleringsplan. Eksempler på dette, men ikke begrenset til, er:
i. Vei, veianlegg, parkeringsplasser, vann- og avløpsanlegg.
ii. Gang- og sykkelveier, planfrie krysninger, kulverter og andre
trafikksikkerhetstiltak.
iii. Brann- og renovasjonsløsninger
iv. Friområder, leiearealer, treningsparker, turstier, skiløyper,
brygger, grøntstruktur med mer,
v. Miljø- og kulturtiltak som støyskjerming, håndtering av
forurenset grunn, belysning, kvalitetstiltak i fellesområder /
sentrumsområder / parkområder, skilting, oppsetting av gjerder,
bruk av alternative energikilder med mer.
b. Boligpolitiske tiltak, jf. pbl. § 17-3 andre ledd. Avtalen kan også regulere antallet boliger i et område, største og minste boligstørrelse, og nærmere krav til bygningers utforming, bygningenes utforming, livsløpsstandard, tilpasning til ulike brukergrupper, krav til kvalitet, energieffektivitet med mer, der det er hensiktsmessig. Avtalen kan også regulere at kommunen eller andre skal ha fortrinnsrett til å kjøpe en andel av boligene/tomtene til markedspris.
c. Avtalen kan også gå ut på tiltak som er nødvendig for gjennomføring av plan, jf. pbl. § 17-3 tredje ledd

4. Krav til tiltakene:
a. Det forutsettes at tiltaket opparbeides i henhold til gjeldende lovverk, forskrift og bestemmelser gitt i arealdelen av kommuneplan eller reguleringsplan, og/eller de til enhver tid gjeldende hovedplaner (temaplaner), standarder eller retningslinjer m.m. som benyttes av Lyngdal kommune ved utforming av tiltak. Igangsettingstillatelse og kommunens overtakelse av tiltak er, som utgangspunkt, betinget av at nevnte forutsetninger er oppfylt.

5. Kostnadsfordeling i utbyggingsavtaler:
a. Som hovedprinsipp for kostnadsfordeling skal grunneier/utbygger dekke alle utbyggingskostnader med tilrettelegging av infrastruktur som er nødvendig for det enkelte prosjekt/tiltak (jf. pbl. § 17-3).

6. Justeringsavtaler på tiltak som kommunen skal bli eier av:
a. Når det foreligger en utbyggingsavtale og forutsetningene for øvrig er til stede, skal kommunen tilby justeringsavtale som overfører justeringsforpliktelsene og/eller -rettighetene.
b. Ved inngåelse av justeringsavtaler skal utbygger betale et administrasjonsgebyr til kommunen på kr 5 000 årlig. Gebyret justeres årlig i kommunen gebyrregulativ som vedtas samtidig med budsjettet. Utover dette får grunneier/ utbygger full justering av merverdiavgiften.

7. Anleggsbidrag hvor forutsetninger for dette er til stede:
a. Når det foreligger en utbyggingsavtale og forutsetningene for øvrig er til stede skal kommunen tilby samarbeid om merverdiavgift i form av Valdresmodellen (anleggsbidragsmodellen).
b. Ved inngåelse av Valdresmodellen skal utbygger dekke alle kostnadene som påløper ved opparbeidelsen av tiltaket.

8. Andre prinsipper:
a. Det er ikke anledning til delvis overtakelse av teknisk infrastruktur i et utbyggingsområde.
b. Kommunen overtar ikke endeveier i byggefelt uten at det er vendehammer som er godkjent som snuplass for renovasjon og brøytebiler.
c. Kommunen overtar ikke teknisk infrastruktur og anlegg i hytteområder.
d. Det kan stilles krav om etablering av velforening
e. Grunneier/ utbygger skal dekke kostnadene ved kunngjøring og høring.

9. Kommunedirektøren får fullmakt til å inngå utbyggingsavtaler i samsvar med prinsippvedtaket og plan- og bygningsloven kapittel 17 om utbyggingsavtaler. Avtalene skal ligge innenfor de økonomiske rammer som eventuelt er fastsatt, ellers skal avtalen legges fram for godkjenning i kommunestyret.

10. Dette prinsippvedtaket erstatter alle tidligere prinsippvedtak (forutsigbarhetsvedtak) som er vedtatt før kommunesammenslåingen.

Varsel om oppstart av arbeid med kommuneplanens samfunnsdel og kommunal planstrategi – frist for innspill er utløpt

Lyngdal kommune varsler oppstart av arbeid med kommuneplanens samfunnsdel og kommunal planstrategi, jfr. § 10 og 11 i plan- og bygningsloven. I henhold til plan- og bygningsloven § 11, og etter vedtak i planutvalget i Lyngdal kommune onsdag 20. desember 2023, legges forslag til planstrategi og planprogram for revisjon av samfunnsdelen ut til offentlig ettersyn.

Saksprotokollen fra behandlingen i planutvalget finner du via lenken under.

Lenke: Saksprotokoll planutvalget 20.12.23

Kommuneplanens samfunnsdel er et dokument som beskriver utviklingstrekk i kommunen, langsiktige målsettinger og strategier. Formålet med planarbeidet er å oppdatere planbehovet og gjeldende samfunnsdel slik at dette gjenspeiler det nye kommunestyrets langsiktige politiske ambisjoner og målsettinger.

Lenke til gjeldende samfunnsdel

Planstrategien beskriver hva som skal prioriteres, mens planprogrammet beskriver hvordan prosessen skal gjennomføres.

Planprogrammet og planstrategien kan du laste ned via knappelenkene under.

Lenke: Planprogram samfunnsdel 2024-2036

Lenke: Planstrategi_2023

I planprogrammet nevnes et styringsdokument kalt kunnskapsgrunnlaget. Dette dokumentet finner du her:

Lenke: Kunnskapsgrunnlag for Lyngdal kommune

  • Merknadsfristen utløp 15. februar 2024

Søk i planarkivet - arealplaner.no

  • For å søke opp dokumenter i Lyngdal kommunes planarkiv benytter du enten navnet på planen/plan-ID, aktuelt stedsnavn, adresse eller gårds- og bruksnummer.
  • Ønsker du å søke opp en plan for det området du befinner deg i, velger du menypunktet «Planer for min posisjon».

Lenke til arealplaner.no

Illustrasjon som viser planarkivet og menyene

Sist endret: 09.12.2024