På budsjettkonferansen torsdag 30. oktober presenterte kommunedirektøren et budsjettforslag uten rom for nye satsinger. For å dekke inn underskudd på driften må «sparekontoen» tappes. Denne bruken av fondsmidler ventes å øke kraftig de neste årene. – Vi har fortsatt et handlingsrom, men står i fare for å miste det, sier kommunedirektør Kjell Olav Hæåk og økonomisjef Elin Rugland Falkum.
– I 2024 gikk 60 prosent av landets kommuner med underskudd, og mange står nå med ryggen mot veggen. Vi er ikke der. Sammenlignet med flere andre norske kommuner har Lyngdal fortsatt et handlingsrom, og vi leverer også denne gangen et budsjettforslag i balanse, men da nærmest ribbet for nye tiltak. Det er ikke lenger rom for å innfri de store ønskene, sier kommunedirektør Kjell Olav Hæåk.
– Bare det å videreføre grunnbudsjettet for å møte det faktiske behovet har vært utfordrende nok i seg selv, og vi klarer det ikke uten at vi denne gangen må tappe av kommunens fond, supplerer økonomisjef Elin Rugland Falkum.
Kommunens administrasjon plikter i henhold til kommuneloven å legge fram et budsjettforslag som er i balanse. Dette betyr at utgiftene i budsjettet ikke kan overstige inntektene.
40 millioner kr må flyttes
Staten har tydelig signalisert at kommunene selv må redusere utgiftene til grunnskole for å frigjøre midler til helse og omsorg. Dette for å finansiere tjenestebehovene til en voksende andel eldre innbyggere. For Lyngdal kommunes del innebærer dette at kommunen innen 2035 må bruke rundt 40 millioner kroner mindre på grunnskolen, for å frigjøre midler til helse og omsorg.
– Dette er ikke bare en teknisk justering, det er en politisk utfordring som nå krever tydelige valg. Flere eldre betyr økte utgifter til pensjoner, helse- og omsorgstjenester. Hvis vi venter for lenge, vil handlingsrommet for å sikre gode tjenester til både barn og eldre bli betydelig redusert, sier kommunedirektør Kjell Olav Hæåk.
Ved et veiskille
Tilskudd som beholdes
I kommunedirektørens budsjettforslag er det videreført tilskudd til følgende organisasjoner:
- Ingerstiftelsen kr 200.000
- Barnas stasjon kr 300.000
- Lyngdal By kr 250.000
- Lyngdal idrettslag kr 500.000
– Dette er gjort etter en helhetlig vurdering av organisasjonenes betydning for kommunen. Det vurderes at fravær av disse tilbudene kan medføre økte kostnader for kommunen på sikt, både sosialt og økonomisk. Tilskuddene er derfor foreslått videreført som en strategisk investering i forebygging og samfunnsutvikling, sier Hæåk.
Innsparinger som foreslås
Det er lagt inn innsparingstiltak på 1,8 millioner kr i 2026, og 2,3 millioner kr videre i økonomiplanen.
Blant innsparingstiltakene som foreslås er feriestengte barnehager, reduksjon i kultur- og aktivitetsmidler, redusert åpningstid og feriestengt SFO, avvikling av kommunens næringsfond, stillingsreduksjoner innenfor stab og støtte samt reduksjon i antall politiske utvalg.
I budsjettforslaget foreslås det å kun beholde utvalget for miljø, plan og teknisk (UMPT). Sakene som idag behandles i de tre andre utvalgene blir da lagt til formannskapet. Det er i tillegg foreslått å legge ned planutvalget og også overføre dette utvalgets saker til formannskapet.
- Se lenke lenger ned med full oversikt over mulige innsparingstiltak.
Litt om investeringer
I budsjettforslaget for perioden 2026–2029 er det lagt opp til investeringer på totalt 450 millioner kroner. Av dette skal rundt 330 millioner finansieres med lån.
En stor del av investeringene gjelder vann og avløp, inkludert nytt renseanlegg i Holmsundet til 150 millioner kroner. Dette er tiltak som regnes som selvkost, som betyr at de finansieres gjennom gebyrer, og derfor heller ikke påvirker driftsbudsjettet.
Se budsjettforslaget her
Hele budsjettforslaget for 2026 med økonomiplan for perioden 2026 til 2029, finner du via lenken under. Kommunedirektørens forord og kapitlet «Budsjett på 1-2-3» oppsummerer på en god og lettfattelig måte både status og utfordringsbildet.
Det poengteres at det som legges fram her er forslag til årsbudsjett og økonomiplan. Det endelige budsjettvedtaket gjøres av Lyngdal kommunestyre i møtet torsdag 11. desember 2025.
Lenke: Årsbudsjett og økonomiplan 2026-2029
Lenke: Utredninger mulige innsparingstiltak
I forordet til budsjettforslaget skriver kommunedirektøren blant annet dette:
«Gjennom 2025 har vi fulgt opp tidligere budsjettvedtak og vurdert en rekke tiltak for å redusere utgiftene. Selv om det foreslås flere reduksjoner, er dette ikke tilstrekkelig for å oppnå økonomisk balanse. Statens inntektssystem forutsetter at kommunens tjenestetilbud tilpasses befolkningsutviklingen. Når antallet barn går ned og antallet eldre øker, får kommunen mindre inntekter til oppveksttjenester og mer til helse og omsorg. Dette kan innebære at barnehage- og skoletilbudet må samles på færre steder. Samtidig må vi ruste oss for en mer uforutsigbar verden. Økt fokus på beredskap og sikkerhet, samt konsekvensene av klimaendringer, stiller nye krav til kommunen. Lyngdal skal være en trygg og robust kommune, både i hverdagen og i krisesituasjoner».
For å skape balanse i økonomien poengterer kommunedirektøren at både kostnadsreduksjoner og mulige inntektsøkninger må vurderes. Det kan innebære:
- Endringer i tjenestestruktur, særlig innen oppvekst.
- Innføre eiendomsskatt.
- Utvikling av næringsområder.
- Se på nye inntektsmuligheter, som eksempelvis vindkraft.
Se budsjettkonferansen her
Årets budsjettkonferanse ble holdt i Lyngdal rådhus, i kommunestyresalen. Konferansen var åpen for presse og publikum, men kunne også følges direkte på vårt Kommune-TV fra kl. 16.30.
- Konferansen og sendingen ble avsluttet kl. 19.35. Opptaket fra budsjettkonferansen legges ut her på hjemmesiden i løpet av fredag 31. oktober.
Lenke: Budsjettkonferansen 30.10.25