Er du bekymret for en voksen i en sårbar livssituasjon?

Det finnes hjelp for alle. Enten du er utsatt, utøver, eller bekymret for noen, så kan du kontakte TryggEst-teamet i Lyngdal for hjelp og veiledning.

I april 2024 ble Lyngdal en TryggEst-kommune. Det har siden da blitt jobbet systematisk med å spre informasjon om tilbudet og sette fokus på vold, overgrep og omsorgssvikt blant sårbare voksne i kommunen.

En egen reklamefilm for TryggEst vil fra høsten bli vist på kinolerretet på kveldstid, og reklameplakater vil bli å se i offentlige bygg i kommunen, og på andre sentrale treffpunkt.

Vold kan ramme alle, og det er vanligere enn du tror. Det kan være både fysisk, psykisk og økonomisk vold, samt omsorgssvikt.

TryggEst er et verktøy som skal bidra til å avdekke og forhindre overgrep mot voksne mennesker som i liten eller ingen grad er i stand til å beskytte seg selv. TryggEst er et forenklet og enhetlig system som skal senke terskelen for å melde fra om overgrep, både for utsatte selv, for privatpersoner og for ansatte i helse- og omsorgstjenester. TryggEst skal også hjelpe fagpersoner med å håndtere situasjoner hvor det mistenkes at en risikoutsatt person er utsatt for vold eller overgrep.

Kommunene som deltar i TryggEst har egne TryggEst-team som du kan kontakte hvis du er bekymret for en risikoutsatt person. Hvert team består av erfarne personer med kompetanse på håndtering av vold og overgrep.

Hvis du lurer på noe eller er bekymret for en voksen, kontakt TryggEst-teamet på telefon 418 68 989 hverdager fra kl. 9 - 14.

Det operative TryggEst-teamet i Lyngdal består av:

• Anja Cecilie Bauge Ødegård, leder for operativt team og sosionom
  • Anne Låtveit, demenskoordinator/sykepleier
  • Vibeke Stensland Birkeland, vernepleier
  • Alf Raymond Bordvik, miljøvaktmester
  • Geir Helge Heddeland/Marie Seland, virksomhetsleder Habilitering
TryggEst gruppebilde og telefonnummer
Fra kick off for Lyngdals TryggEst-Team i april 2024.

Les også

Lenke: Dette er TryggEst

Lenke: Godt besøkt fagdag og kick off

Sist endret: 10.09.2024