Se kommunestyret 1. februar i opptak

Torsdag 1. februar var Lyngdal kommunestyre samlet til årets første møte. Det kan du nå se i opptak på Kommune-TV.

Fra starten av møtet orienterer kommunens arkivleder, Christer Birkeland, om innføring av nytt sak- og arkivsystem i kommunen. Det kan du lese mer om via denne lenken: Nytt sak- og arkivsystem innføres.

Det redigerte opptaket fra møtet finner du via knappelenken under:

Lenke: Kommunestyret 01.02.24

Blant de politiske sakene som ble behandlet i dette møtet var klage på endring av reguleringsplan for fritidsboliger på Åmland/Kåveland, kjøp av pasientlister fra leger ved Lyngdal legesenter, inngåelse av samarbeidsavtale med Kristiansand kommune om akuttberedskap etter barnevernloven og vertskommuneavtale om lokal legevakt mellom Åseral, Lyngdal og Hægebostad kommuner i perioden 2024 til 2027. Kommunestyret hadde også på bordet høringssvar til Noregs Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) på søknad om bygging av Lastad kraftverk.

Det var åpenbart stor interesse for dette møtet. Direktesendingen på Kommune-TV hadde hele 376 følgere, som da er minimum 376 personer.

Christer Birkeland orienterer om Acos
Arkivleder Christer Birkeland orienterer kommunestyret om nytt sak- og arkivsystem. Skjermdump fra Kommune-TV

Litt praktisk informasjon om Kommune-TV

I menylinjen under TV-bildet kan du velge mellom tre kameravinkler. Det er «Podiet», som filmer talerstolen og møteleder, mens kameravinkelen «Salen» viser hele møterommet.

Dersom det underveis i et møte vises ting på lerret, og du ønsker å få dette opp på din egen skjerm, velger du kameraet som heter «Projektor». Dette kameraet er kun aktivt når projektoren er slått på. Dersom du opplever at det ikke er signal på dette kameraet, kan du alternativt følge presentasjonene ved å velge kameraet som heter «Podiet».

I arkivet på Kommune-TV kan du i menyen til venstre sortere på kategorier. Er det bestemte saker du er på jakt etter fra tidligere møter, er søkefunksjonen et godt verktøy å benytte. Sjekk også ut kategorien Teams, ettersom opptak fra utvalgsmøter, formannskap og kommunestyre som er avholdt via Teams, er arkivert her.

Lenke til TV-arkivet

• Opptak fra formannskap og kommunestyre arkiveres i fire år
  • Opptak fra utvalgsmøter beholdes i arkivet i 100 dager

Om redigering

Alle opptak fra politiske møter redigeres før publisering i TV-arkivet. Det innebærer at pauser og annen dødtid klippes bort, samt at starttidspunktene for hver enkelt sak er korrekt satt, slik at du som seer enkelt kan navigere til den eller de sakene du er interessert i. Utover det er opptakene identisk med direktesendingen.