Har startet ytterligere kvalitetsforbedring etter tilsyn

Statsforvalteren i Agder gjennomførte i oktober 2023 stedlig tilsyn med helse- og omsorgstjenestene i Lyngdal kommune. Nå foreligger den endelige rapporten.

Allerede da den midlertidige rapporten fra Statsforvalteren forelå i begynnelsen av april, ble det igangsatt tiltak for å lukke så mange som mulig av de avvikene som ble avdekket under tilsynet.

Selve tilsynet med helse- og omsorgstjenestene i Lyngdal kommune ble gjennomført dagene 30. og 31. oktober 2023. Tilsynet ble spisset mot hjemmeboende med demens, i omsorgsbolig på Lyngdal helsehus.

Først et halvt år senere mottok Lyngdal kommune den foreløpige rapporten fra Statsforvalteren i Agder, med 29. april som frist til å kommentere eventuelle faktiske feil eller misforståelser.

Nå foreligger den endelige rapporten.

Tilsyn kan gjøre oss enda bedre

– Vi imøteser alltid tilsyn, fordi det kan bidra til å gjøre oss enda bedre. I dette tilfellet må vi erkjenne at vi kan og må bli bedre på en del rutiner og systematikk. Som det framgår av rapporten fra statsforvalteren er mange rutiner på plass, men det er også synliggjort forbedringsmuligheter. Flere av de avvikene som statsforvalteren påpeker har vi allerede tatt tak i og satt i system. Men en del av dette handler også om å styrke kontinuerlige internkontroller, kvalitetsprosesser og dokumentasjon, og er ikke nødvendigvis avvik i den forstand at det kan gjøres kjappe engangstiltak så er de lukket. Noen av områdene er det viktig å se på i et mer langsiktig perspektiv, og bruke tiden framover på å finne best mulig løsninger, sier kommunalsjef for Helse og velferd i Lyngdal kommune, Ingunn Skretting.

Har rutinebeskrivelsene

I rapporten påpekes flere avvik knyttet til rutiner for hjemmeboende personer med demens. Dette er da som nevnt innledningsvis personer bosatt i omsorgsbolig på helsehuset.

At flere områder innen hjemmesykepleien ikke er fulgt opp i tråd med lovverket, har ifølge kommunalsjefen en sammensatt årsak.

– Vi har utfordringer knyttet til høyt sykefravær. Det medfører både bruk av mange vikarer, vikarbyrå og overtid når vi ikke klarer å skaffe vikarer. Vi har vært gjennom en krevende kommunesammenslåing og en pandemi, og vi har vært gjennom en omstilling der hjemmetjenesten er blitt redusert med flere årsverk. Så de avvikene statsforvalteren har avdekket i forbindelse med dette tilsynet kan forklares, men ikke forsvares. Vi tar dette på stort alvor, og har nå fullt søkelys på å imøtekomme statsforvalteren så raskt som mulig, sier Skretting.

– Hvordan vil dere gjøre det?

– Blant annet gjennom enda tettere oppfølging av ansatte på alle nivåer, knyttet til rutiner og opplæring. Det jobbes aktivt med å se på oppgavefordeling i tjenesten. Vi må bruke kompetansen rett, gjennom riktig kompetanse til riktig tid. Særlig når vi vet at det blir enda vanskeligere å rekruttere framover. Kommunen er blant annet blitt med i det landsomfattende prosjektet til KS "Tørn", som gjør forsøk med organisering av oppgavene i kommunens omsorgstjenester, sier hun.

Demensvennlig kommune

Skretting ønsker også å løfte fram alt det som på kort tid er gjort i Lyngdal kommune innenfor fagområdet demens.

– Bare i løpet av det siste året har vi fått på plass kommunal demenskoordinator, satt i gang prosesser for å bli et demensvennlig samfunn, vi har etablert pårørendeskole og samtalegrupper for pårørende til personer med demens, det er startet demenskor og demensforeningen er kommet i gang igjen, sier hun.

Tilsynet som ble gjennomført i oktober 2023 var et varslet tilsyn, men ble også gjort på bakgrunn av klagesaker knyttet til oppfølging og organisering av tjenestene ved Lyngdal helsehus.

Lyngdal kommune har fått frist på seg til 23.08.2024 med å utarbeide en plan for retting av avvikene. Videre ber Statsforvalteren om at kommunen i løpet av november/desember 2024 gjennomfører en egen journalgjennomgang med formål om å undersøke om tiltakene har hatt effekt, slik at praksis er i samsvar med lovkrav.

Sist endret: 19.06.2024