Lyngdals første demensvennlige virksomheter sertifisert

Etter gjennomført kurs er flere bedrifter og virksomheter i Lyngdal kommune nå sertifisert som demensvennlige. Dette som et ledd i arbeidet med å gjøre Lyngdal til et mer demensvennlig samfunn. Det er ikke planlagt nytt kurs i år, men enkeltbedrifter kan bli sertifisert på forespørsel.

Tidligere ordfører Jan Kristensen uttrykte både stolthet og glede da han på tampen av ordførerkarrieren fikk anledning til å sette signaturen sin på avtalen som skal bidra til å gjøre Lyngdal til et enda mer demensvennlig samfunn. Det skjedde tirsdag 12. september 2023.

Demensvennlig kursing på Byremo
Fra samlingen på Byremo der de frammøtte fulgte opplæringen digitalt. Foto: Eva Tove Fuglestveit

Et trettitall personer deltok i sør, mens 24 deltok digitalt på Byremo. Til stede var personer både fra næringslivet, kommune og frivillighet. Blant de frivillige på Byremo var helselaget, som også ordnet med bevertningen. Her ble de frammøtte traktert med både kringle og påsmurte melkekakeskiver.

Disse lokale bedriftene er nå sertifisert som demensvennlige:

• Biblioteket på Byremo
  • Drosjesentralen på Byremo
  • Fabienne
  • Grindheim Bil & Mek verksted / Grindheim blomster
  • G. Tønnesen - optiker/urmaker
  • Hårglede - frisør på helsehuset
  • Innbyggertorg/bibliotek Alleen
  • Joker Byremo
  • Lyngdal gull & sølv
  • Nais
  • Skoringen
  • Tannhelsesenteret på Byremo
  • Traktor
Demenssertifiserte Tone Valand og Nancy Landøy
Tone Valand (t.v.) og Nancy Landøy fra kommunens bibliotek og innbyggertorg med synlige bevis på at de har gjennomført kurs. Foto: Privat

– Dette er tenkt å være et årlig opplegg, og neste samling blir da på nyåret i 2025. Det er imidlertid fullt mulig for enkeltbedrifter å ta kontakt for kursing. Er det snakk om større virksomheter vil vi forsøke å få til bedriftsbesøk, sier demenskoordinator i Lyngdal kommune, Anne Låtveit.

• Ønsker du et opplegg for din bedrift nå finner du kontaktinformasjonen til Låtveit her:

Lenke til epost Anne Låtveit

Kurset varer i 1,5 time, og deltakerne lærer hvordan man best mulig kan møte og yte service til personer med demens. Dette er aktuelt for alle typer virksomheter. Eksempelvis butikker, apotek, bibliotek, kollektivtrafikk, drosje, kafé, bilverksted osv. Både offentlige og private.

Ved gjennomført kurs, får bedriften et klistremerke som viser at ansatte har kunnskap om personer med demens.

– For at klistremerket skal kunne brukes er det anbefalt at minst halvparten av de fast ansatte deltar på opplæring. Det bør alltid være noen på jobb som har deltatt på kurs, sier Anne Låtveit.

Et demensvennlig samfunn handler om å inkludere personer med demens og deres pårørende. Et slikt samfunn gjør det enklere og tryggere for personer med demens å mestre hverdagslige aktiviteter.

Demensvennlig kursing
Tirsdag 23. januar 2024 ble historiens første undervisningskveld for et demensvennlig samfunn gjennomført på Lyngdal helsehus, med streaming til «Nystova» på Byremo omsorgssenter. Foto: Eva Tove Fuglestveit

Bilde fra demensbesøk Byremo bensin

Politiker Eva Tove Fuglestveit og Jorunn Flottorp (til h.) fra frivilligsentralen informerer daglig leder på Grindheim bil og mek. verksted, Mette Høyland (midten), om kursopplegget bedriften skulle delta på 23. januar.

Avtalen som 12. september 2023 ble inngått mellom Lyngdal kommune og Nasjonalforeningen for folkehelse om å bli et demensvennlig samfunn kan du lese mer om via lenken under.

Les også

Anne Låtveit, demenskoordinator