Informasjon til alle som søker produksjonstilskudd i Lyngdal kommune

Landbrukskontoret i Lyngdal minner her om søknadsfristene for produksjonstilskudd og regionalt miljøtilskudd (RMP). Mer informasjon og praktisk veiledning til ordningene finner du her.

Viktige datoer å notere seg

Fra 15. september: Søknadsomgangen på regionalt miljøtilskudd i jordbruket (RMP) åpner. Søknader kan sendes inn.

Fra 1. oktober: Søknadsomgangen på produksjonstilskudd begynner.

15. oktober: Siste frist for å sende inn produksjonstilskudd- og RMP-søknad.

29. oktober: Du kan gjøre endringer i en innsendt produksjonstilskudd-søknad eller RMP-søknad fram til denne datoen.

10. januar: Frist for ettersendelse av enkelte opplysninger i produksjonstilskudd:

• Ettersendelse av avløserutgifter foretaket har hatt etter 15. oktober.
  • Dyr sanket fra utmarksbeite etter 15. oktober
  • Grønnsaker, bær, frukt og lignende omsatt etter 15. oktober
  • Rugeegg eller livdyr av kylling og kalkun omsatt etter 15. oktober

Trenger du hjelp med søknadene?

På landbrukskontoret vil vi gjerne hjelpe dere med å fylle ut søknadene riktig, men vi har ikke mulighet til å hjelpe alle de siste dagene.

I år prøver vi ut et nytt tilbud. Vi gir dere muligheten til å booke en time med Anna og Frida på kontoret til utfyllingshjelp. Alle småting kan vi gjerne ta på telefon, men hvis du vil ha mer hjelp har vi disse dagene tilgjengelig:

Dager for booking av timer til søknadshjelp

• Tirsdag 1. okt. kl. 9-14 på Konsmo kommunehus
  • Tirsdag 8. okt. kl. 9-14 på Konsmo kommunehus
  • Onsdag 2. okt. kl. 9-14 på Lyngdal rådhus
  • Onsdag 9. okt. kl. 9-14 på Lyngdal rådhus

Booking av time gjøres på telefon til Frida - 960 93 453.

Vi setter av ca. 45 minutter til hver. Her er det første mann og kvinne til mølla som gjelder!

Husk at NLR og regnskapskontorer også kan være gode hjelpere med søknader, og ofte kjenner driften din godt. Det er også mye god informasjon i selve søknadskjemaet.

Vi minner om at når dere sender søknaden så bekrefter dere at alle opplysninger er korrekte og må kunne dokumentere at det stemmer ved kontroll. Hvis dere har fått hjelp til søknaden er det fortsatt dere som er ansvarlig for at alt er korrekt.

Vi oppfordrer også til å lese gjennom vedtaket dere fikk i fjor. Vi kan ha skrevet kommentarer der som er viktige for årets søknad.

Se gjerne også referat fra møtene vi holdt i vår hvis dere lurer på noe.

Produksjonstilskudd

• Pass på å føre inn riktig antall dyr du har i fjøset, og at det stemmer med hva husdyrregisteret o.l. sier. Er du på etterskudd med registreringer og merkinger? Hiv deg rundt og få orden på det! OBS! Er det mer enn 15 måneder siden melkeku eller ammeku har kalvet, kan det ikke lenger føres opp som melke/ammeku i søknaden.
  • Arealtall i søknaden må stemme overens med de arealene som står i oppført i Gårdskart. Har du areal som skal oppdateres i Gårdskart, kontakt kommunen. Send gjerne epost på adressen  landbruk@lyngdal.kommune.no.
  • Sjekk at du har gjødselplan til arealet du søker på. Statsforvalteren har en nyttig artikkel om fullstendig gjødselplan. Se mer informasjon om det via lenken under.

Lenke: Hva er en gjødslingsplan?

• Gjødselplan må være på plass for å unngå avkortning av produksjonstilskudd. Hvis gjødselplanen er mangelfull er det viktig at du ikke krysser av for JA, for at du har gjødselplan. Da må du krysse NEI, og kommentere.
  • Som en del av behandlingen av søknadene, blir 15 prosent av mottatte søknader hvert år trukket ut til tilfeldig kontroll. Finner vi feil ved kontroll eller behandling av søknaden, er vi pålagt å enten vurdere eller foreta avkortning i utbetalingen. Det er det ingen av oss som ønsker. Derfor er det viktig å være nøye med å fylle ut riktig og levere til riktig tid.
  • Ved alle kontroller spør vi alltid etter gjødselplan og sprøytejournal.

Lenke: Om produksjonstilskudd

RMP

Lenke: Om RMP-ordningen

Kantsoner

Som i resten samfunnet har det også i landbruket blitt økt fokus på klima og miljø. I første omgang tar vi her en oppdatering og informasjon om kantsoner:

• Det er krav om minst 2 meter kantsone som ikke kan jordbearbeides på landbruksareal mot vassdrag.
  • Ved nydyrking er det krav på 6 meter eller 2 meter kantsone (det kommer an på vassdraget). Husk at du må søke om all nydyrking.
  • Er du i tvil om regelverket er det bedre å spørre på forhånd enn å gjøre noe som kan ende med trekk i produksjonstilskudd. Se utfyllende informasjon fra Statsforvalteren via lenken under.

Lenke: Statsforvalteren om kantvegetasjon

Birte Usland, landbruksrådgiver og prosjektleder

Kontakt Birte for generelle landbruksspørsmål, prosjekter, veterinærordningen, klima, Innovasjon Norge mv.

Anna Johanna Basilier Øydna, landbruksrådgiver

Kontakt Anna for spørsmål knyttet til produksjonssvikt, PT, RMP, SMIL-midler, drenering og jordlova.

Frida Lulu Bakke, landbruksrådgiver

Kontakt Frida for spørsmål om produksjonssvikt, PT og RMP.

Tor Martin Lohne, rådgiver skog- og viltforvaltning

Kontakt Tor Martin for spørsmål knyttet til skog, viltforvaltning og konsesjonssaker.

Lenke til Landbrukskontorets side

Sist endret: 24.09.2024