Med kommunen som ny makker

Lyngdal bridgeklubb har fått kommunen og helsehuset som ny medspiller. Eller makker, som det heter på bridgespråket.

Nye Lyngdal kommune har ambisjoner om å være en samskapingskommune. Men mange planer og ideer måtte stilles i bero da koronaen skyllet inn over landet i mars 2020, bare tre måneder etter at den nye kommunen så dagens lys. Herunder tanken om å utvikle Lyngdals nye og flotte helsehus som en arena for mennesker til å møtes i ulike sosiale sammenhenger.

• Fredagsbridge på Lyngdal helsehus

– Henvendelsen til bridgeklubben kom fra kommunalsjef Ronny Bjørnevåg, som lurte på om vi kunne være interessert i å etablere et lavterskeltilbud på helsehuset. Og det kunne vi jo, sier nestor og æresmedlem i tradisjonsrike Lyngdal bridgeklubb, Roy Lund.

DSC_2043 (2).jpg
Fredagsbridge på helsehuset: Fra og med fredag 10. juni har du på helsehuset muligheten til å bli bedre kjent både med kortspillet bridge og Lyngdal bridgeklubb. Her representert med (fra venstre) Calle Knutsen, leder, Toni Abrahamsen, Roy Lund og Karl Olav Hansen. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Første kontakten mellom bridgeklubben og kommunen var kort tid før landet ble nedstengt, og dermed måtte planen legges på is. Men nå er pandemien et tilbakelagt stadium, og det er børstet støv av ideen om faste bridgedager på helsehuset.

Folkets hus

– Vi har et ønske om at flere skal få glede av å bruke det flotte helsehuset, og er veldig glad for at bridgeklubben tente på denne ideen. Helsehuset er jo også et folkets hus, sier kommunalsjef for Organisasjon og utvikling i Lyngdal kommune, Ronny Bjørnevåg.

Leder av Lyngdal bridgeklubb, Calle Knutsen, berømmer kommunen for initiativet, og ser fram til å promotere klubben og «kongen av kortspill» for beboere, ansatte og besøkende på helsehuset.

Fredag 10. juni starter de opp. Da, mellom kl. 11 og 14, rigger bridgeklubben seg til i fellesområdet for å melde og ta stikk til allmenn beskuelse, eller deltagelse for de som måtte ønske det.

– Dette blir veldig lavterskel, så alle som er nysgjerrige på spillet og har lyst til å lære mer må bare bli med. Men det er jo da en fordel at man synes det er gøy med kortspill, smiler Roy Lund. – Ønsker man bare å se på, er det selvsagt full anledning også til det, sier han og presiserer at de nå stiller opp på helsehuset en håndfull fredager fra 10. juni og framover for å lodde stemningen.

– Er dette liv laga så fortsetter vi, sier Lund.

Bygger broer

– Hva er det som er så fascinerende med bridge?

– Først og fremst er det veldig sosialt, framholder Lund. Leder av bridgeklubben, Calle Knutsen, supplerer med at bridge også er et internasjonalt «språk». – Du kan spille bridge med folk over hele verden, uten å kunne et eneste fremmedspråklig ord. Bridge er et verdensspill, sier Knutsen.

DSC_2025 (2).jpg
Her har de gjort seg klar for første runde på Lyngdal helsehus. Rundt bridgebordet fra venstre sitter Karl Olav Hansen, Calle Knutsen, Toni Abrahamsen og Roy Lund. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Medlemmene som denne dagen er samlet på helsehuset for å snakke om samarbeidet med kommunen er også opptatt av å løfte fram betydningen av det engelske ordet bridge, altså bro.

– Bridge er å bygge kommunikasjons-broer mellom mennesker, sier klubbmedlem Karl Olav Hansen. Ifølge han er det ingen kortspill som kan sammenlignes med bridge. – Bridge er mye strategi, og det er veldig god hjernetrim. Mange tror det handler om flaks. Men de dyktigste spillerne hevder seg over tid. Da er det ikke bare flaks det er snakk om. Du får jo heller aldri de samme kortene to ganger. Det finnes 550 milliarder mulige kombinasjoner, så den muligheten er mindre enn mikroskopisk, sier Hansen.

Så i bridge, som ellers i livet, handler det om å gjøre det beste ut av de kortene man får tildelt.

• Lyngdal bridgeklubb har per i dag 32 medlemmer, og samles til klubbkvelder hver onsdag på Rosfjord Strandhotell.

Hva er bridge?

• Bridge er et kortspill for fire personer der to og to spiller på lag, og en tankesport, på lik linje med sjakk. I sin enkleste form ligner det på kortspill som Amerikaner og Whist.
  • Det brukes en vanlig kortstokk med 52 kort (uten jokere), der alle kort deles ut slik at hver spiller har 13 kort.
  • Å ta storeslem, er et uttrykk som stammer fra bridgen. Det betyr å gjøre rent bord. Altså å ta alle 13 stikkene.
DSC_2034 (2).jpg
Det er stille rundt bordet når kortspillet er i gang. På bildet følger bridgeklubb-leder Calle Knutsen spent med på hva som meldes mellom makkerne Karl Olav Hansen og Toni Abrahamsen. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune