Nye nasjonale anbefalinger for egenberedskap

Har du egenberedskap for minst én uke, bidrar du i en krisesituasjon også til å styrke den nasjonale beredskapen. Da kan nødetatene spisse sine ressurser inn mot mennesker med akutt behov for hjelp.

Vi lever i en stadig mer urolig verden – blant annet som følge av klimaendringer, krig og digitale trusler. Selv om det meste fungerer som det skal i Norge, må vi være forberedt på at ekstremvær, pandemier, ulykker, sabotasje og i verste fall krigshandlinger kan ramme oss.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler nå at flest mulig er forberedt på å kunne klare seg selv i en uke i en krise. Det er fordi kommuner og nødetater må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp i en krisesituasjon.

Bildecollage med ulike tema for egenberedskap, og lenke til nettstedet Sikker hverdag
Illustrasjonen viser noen av temaene knyttet til god egenberedskap.
Skjermdump fra nettstedet Sikker hverdag.

Er du forberedt?

Hvordan vil du og dine nærmeste klare dere hvis strømmen blir borte en lengre periode? Hva gjør du hvis vannet forsvinner? Hva hvis du ikke får handlet på en uke?

Strømbrudd kan føre til at vannet i springen, kloakksystemet, medisinsk utstyr, lading av elbil, betalingsløsninger, Internett, mobiltelefon, radio, kjøleskap og mulighet for matlaging ikke fungerer som normalt.

Egenberedskap handler om å være forberedt på slike situasjoner.

Sjekkliste for egenberedskap

DSB har utarbeidet denne sjekklisten for egenberedskap:

• Rent drikkevann lagret på kanner eller flasker. DSB anbefaler å lagre rundt 20 liter drikkevann per person. Da dekker du minimumsbehovet for en uke, hvis noe skulle skje med vannet i springen
  • Mat som tåler lagring i romtemperatur
  • Grill, kokeapparat eller stormkjøkken
  • Varme klær, pledd, dyner og soveposer.
  • Fyrstikker og stearinlys
  • Ved hvis du har vedovn eller peis
  • Gass- eller parafinovn som er beregnet for innendørs bruk er et alternativ til vedfyring
  • Avtale om overnatting hvis du ikke har alternativ oppvarming