Ukrainas ambassadør besøker Lyngdal

Tidlig ettermiddag fredag 13. mai kunne ordfører Jan Kristensen ønske Ukrainas ambassadør, Viacheslav Yatsiuk, velkommen til Lyngdal. Gjennom helgen venter et tettpakket program.

Nesten som seg hør og bør på en fredag 13. ankom ambassadør Vjatsjeslav Yatsjuk og følget hans litt forsinket. Men han tok seg likevel god tid til å hilse på alle de frammøtte, snakke med media og stille opp til fotografering. I front av velkomstkomiteen var ordfører Jan Kristensen og 15 år gamle Aurora Leksbø. Sistnevnte, bunadskledd for anledningen, overrakte en flott blomsterbukett til ambassadørens kone, Olena Bilous.

Etter mottagelsen i Rådhusparken, der det ukrainske flagget for anledningen var heist, spaserte følget videre gjennom sentrum og til Lyngdal helsehus for lunsj, omvisning og pressekonferanse. På helsehuset var det også åpen kafé og musikalske innslag i regi av Livsglede for eldre.

Ukrainas ambassdør til Norge, Viacheslav Yatsiuk, besøker Lyngdal 13. til 15. mai. Selve hoveddagen for det offisielle besøket er lørdag 14. mai. Programmet for dagen finner du lenger nede på siden.

DSC_1955 (2).jpg
Ambassadør Vjatsjeslav Yatsjuk og hans kone, Olena Bilous, ble tatt varmt imot utenfor Lyngdal rådhus av ordfører Jan Kristensen og Aurora Leksbø (15), som overrakte blomster til ambassadørens kone. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune
DSC_1947 (2).jpg
Ambassadøren tok seg god tid til å hilse på alle de frammøtte. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Program lørdag 14. mai

Lørdag 14. mai er hoved-dagen for det offisielle besøket. Da skal ambassadøren blant annet avduke minnesmerket i Klokkergården over ukrainske krigsfanger som mistet livet i Norge under den tyske okkupasjonen. Det blir også kransenedleggelse på fangegraven ved Lyngdal kirke. Her er 16 sovjetiske borgere gravlagt. Minst tre av dem er ukrainere. Deriblant Pavel Botsjarov som under et rømningsforsøk ble skutt og drept i Kvås

Via lenken under kan du laste ned hele programmet for lørdag 14. mai.

Ambassadør-besøket 14. mai

Programmet for søndag 15. mai er lukket og av mer privat karakter. Da planlegges det blant annet tur i skjærgården. Såfremt været tillater det.

Kommunevåpen og ukrainsk flagg.png
Det ukrainske flagget vaier foran rådhuset under ambassadørbesøket: Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Sist endret: 14.03.2024