Lyngdal kommune har igangsatt arbeid med kartlegging og tilsyn av private renseanlegg. Dette gjøres med bakgrunn i EUs vanndirektiv, vannforskriften og pålegg fra Miljødirektoratet.
– Kommunen skal kartlegge og følge opp alle utslipp fra private avløpsanlegg. Dette er en oppgave alle kommuner må gjøre som lokal forurensningsmyndighet, opplyser fagansvarlig for plan og byggesak i Lyngdal kommune, Harald Øyvin Hol.
Ifølge Hol er det et omfattende kartleggings- og tilsynsarbeid som nå er satt i gang. Hensikten med oppryddingsarbeidet i kommunens spredte avløp er å forhindre og stoppe forurensning fra anlegg som er defekte, utslipp uten utslippstillatelse eller avdekke avløpsanlegg som ikke innfrir dagens rensekrav i forurensningsforskriften.
- Alle eiendommer med innlagt offentlig eller privat vann, og som ikke er koblet til kommunalt avløpsnett, må ha godkjent utslippstillatelse.
- Kravet er at alle spredte avløp renses i tråd med rensekravene i forurensningsforskriften kapittel 12 og 13.
- Dersom det avdekkes anlegg som ikke tilfredsstiller dagens rensekrav, vil kommunen gå i dialog med eiere om hvordan avviket skal følges opp.
- Kommunen plikter å gi pålegg om tiltak for anlegg som ikke overholder dagens rensekrav.
Tirsdag 26. november orienterte Hol det politiske utvalget for miljø, plan og teknisk (UMPT) om det pågående kartleggings- og tilsynsarbeidet. Den orienteringen kan du se i opptak via lenken under:
Lenke: Orientering om tilsynsarbeid
I regional vannforvaltningsplan for Agder vannområde er det satt frist for kartlegging og oppfølging av avløpsanlegg til utgangen av 2027. Tilsynsarbeidet er et pålegg fra Miljødirektoratet, og hjemlet i vannforskriften og EUs rammedirektiv for vann. Vannrammedirektivet skal sikre bærekraftig vannforvaltning og tilgang til vann og gode sanitærforhold for alle, samt sikre at hav og marine ressurser bevares og brukes på en måte som fremmer bærekraftig utvikling.
Ditt ansvar som eier
- Anleggseier er ansvarlig for å overholde krav og vilkår som stilles i utslippstillatelse.
- Anleggseier er ansvarlig for å kjenne til hvordan anlegget skal driftes for at anlegget skal fungere forskriftsmessig.
- Kjenne til og overholde punktene i utslippstillatelsen i forbindelse med overvåkning, oppfølging og dokumentasjon av renseanlegget.
- Gi servicefirma adgang til anlegget for nødvendig service. Sørge for at det alltid er god adkomst for slamtømming.
- Sørge for å oppbevare relevant dokumentasjon om anlegget. Kommunen vil spørre etter dokumentasjon i forbindelse med tilsyn på anlegget.
Aktuelle lenker
Lenke: EUs rammedirektiv for vann
Lenke: Forurensningsforskriften