Ring noen du bryr deg om

Årets kampanje av Verdensdagen for psykisk helse oppfordrer til å sette av 8 minutter til å ringe noen du bryr deg om – hver dag. Det er enklere enn du tror, og betyr mye mer enn du aner.

– I Lyngdal har vi markert verdensdagen med å være synlige på stand. Tanken bak er å minne innbyggerne på å se hverandre og snakke mer sammen, sier kommunens rådgiver for sosial bærekraft og folkehelse, Henriette Hovland.

Verdensdagen for psykisk helse markeres den 10. oktober. Oppfordringen om å ringe noen du bryr deg om, gjelder hver eneste dag, året rundt.

Bilde av Henriette Hovland som snakker i mobilen
«Ring noen du bryr deg om, hver dag», oppfordrer Henriette Hovland. Hun er Lyngdal kommunes rådgiver for sosial bærekraft og folkehelse.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

For å gjennomføre de lokale markeringene i Lyngdal sentrum og på Konsmo har Hovland denne gangen alliert seg både med frisklivssentralen, kommunens avdeling for rus og psykisk helse, helsestasjonstjenesten og frivilligsentralen.

Tradisjonen tro har også skolene og barnehagene deltatt i markeringen av verdensdagen, og den har gjennom hele uke 41 vært tema ved kommunens frivilligsentraler, sier hun.

Program for markeringen torsdag 10. oktober:
  • Stand i miljøgata, under paviljongen, fra kl. 11 til 13.30.
    Deltagere: Ordfører Unni Nilsen Husøy og representanter fra psykisk helse, helsestasjonen, frivilligsentralen, frisklivssentralen og NAV.
  • Stand utenfor legekontoret på Konsmo, fra kl. 11.30 til 13.
    Deltagere: Representanter fra psykisk helse, helsestasjonen, frivilligsentralen og frisklivssentralen.

Begge steder var det enkel servering og mulighet gode samtaler.

Om Verdensdagen for psykisk helse

Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober er en internasjonal FN-dag som markeres i mer enn 150 land, på ulike måter, for å fremme bevissthet om psykisk helse.

I Norge blir dagen markert med en årlig nasjonal folkehelsekampanje som mobiliserer skoler, arbeidsplasser, organisasjoner og ildsjeler over hele landet til felles innsats fra uke 39 til 42. Målet med den nasjonale kampanjen er å formidle kunnskap, forståelse og åpenhet om psykisk helse, og mobilisere til engasjement og tiltak for den psykiske folkehelsen. Psykiske helseplager er en av de viktigste grunnene til utenforskap.

Kampanjen står omtalt i statsbudsjettet. Mental Helse har helt siden 1992 koordinert kampanjen, på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Via lenkene under kan du lese mer om Verdensdagen for psykisk helse og om årets markering:

Lenke: Verdensdagen for psykisk helse

Lenke: Les mer om årets tema

Har du negative tanker?

Lenke: Tips mot negative tanker

Logoen til Verdensdagen for psykisk helse

En grønn kopp mot ensomhet

Kjenner du til koppen mot ensomhet?

Lenke: Dette er Skravlekoppen

Bilde av den grønne Skravlekoppen