Lister skal markedsføres som mulighetenes region

Folketallsutviklingen i Lister går feil vei. En egen nettportal for markedsføring av Lister som mulighetenes region, og rekrutteringsprosjektet Trainee Lister, er tiltak for å snu den negative trenden.

Denne nye Lister-portalen ble presentert for næringsdrivende i Lyngdal kommune under et arrangement i Postgården torsdag 29. august 2024. Her ble det også informert om et eget trainee-program for Lister.

– Dette arrangementet var for små og store bedrifter i Lyngdal. For varehandel, industri og tjenesteyting. Kort sagt for hele næringslivet, sier næringsrådgiver i Lyngdal kommune, Marit H. Leschbrandt.

Bilde fra næringslivssamlingen i Postgården
Fra næringslivssamlingen i Postgården.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Initiativtagere til samlingen i Postgården var Lister Nyskaping, Næringsforeningen i Lister og Listersamarbeidet. Samlingen var ledd i en rekke av tilsvarende arrangement i de øvrige Lister-kommunene.

Programmet for dagen så slik ut:

• Velkommen ved ordfører i Lyngdal, Unni Nilsen Husøy
  • Bo-, leve- og jobbe-portal for Listerregionen. Hva dette kan bety for din bedrift, og målet med portalen. Innslag ved prosjektleder Aksel S. Myhre og daglig leder i Lister Nyskaping, Christiane E. Skage
  • Trainee Lister. Introduksjon av trainee-program for næringslivet i Lister, v/prosjektleder i Lister Nyskaping, Roar Hole
  • Dialog med og innspill fra næringslivet i Lyngdal

Portal for næringsetablering og økt bosetting

Prosjektet «Bo, leve og jobbe i Lister» handler om å markedsføre Listerregionen som en mulighetenes region, for å stimulere til næringsetablering og økt bosetting. Dette skal skje via den nye nettportalen, som under møtet i Postgården ble presentert som en idé.

– Målet med dette arrangementet var å sjekke ut om næringslivet lokalt ser behovet for en slik digital markedsføringsportal som skal bidra til økt synlighet for bedriftene og regionen, og for å rekruttere arbeidskraft og kompetanse. Med andre ord styrke attraksjonskraften i Lister, sier Marit H. Leschbrandt.

Bilde fra næringslivssamlingen i Postgården
Budskapet for dagen, presentert av kommunikasjonsbyrået Fabel.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

De seks kommunene i Listerregionen har i dag en samlet befolkning på nær 40.000. Denne er synkende. Det gir blant annet alvorlige rekrutteringsutfordringer for både privat og offentlig sektor.

– Gjennom dette prosjektet ønsker vi å bidra til å gjøre regionen vår enda mer attraktiv å bo og jobbe i, og å etablere næring i, sier næringsrådgiveren og viser blant annet til at Listerregionen nå står ved et historisk veiskille med utviklingsprosjektene E39 og havvind.

– Disse representerer store muligheter, men grunnet utfordringene knyttet til synkende innbyggertall har vi en reell risiko for ikke å få utnyttet disse mulighetene. Til tross for omfattende planer og strategier for å styrke Lister som en felles bo-, arbeids- og jobbregion, er folketallsutviklingen svakere enn landsgjennomsnittet. Blant unge voksne i aldersgruppen 20 til 40 år opplever regionen netto utflytting, og står derfor overfor betydelige demografiske utfordringer. Vi opplever allerede nå et svært stramt arbeidsmarked, og det er vanskelig for arbeidsgivere å besette stillinger innenfor de fleste områder. Både offentlig og privat sektor rapporterer om rekrutteringsutfordringer. Dette gjør også at næringslivet ikke får ut sitt fulle potensiale, sier Leschbrandt og legger til at det å få tak i de rette folkene krever felles innsats. Den nye portalen skal være et ledd i dette arbeidet.

Nytt trainee-program

Satsingen Trainee Lister handler også om å jobbe for felles rekruttering for hele regionen. Prosjektleder Roar Hole informerte om nysatsingen, som du kan lese mer om via lenken under. Målet med dette nye regionale trainee-programmet er å tiltrekke seg unge mennesker som kan tilføre mange bransjer styrket kompetanse, og som en ringvirkning bidra til å motvirke den negative befolkningsutviklingen.

Lenke til Trainee Lister

I sin presentasjon viste Hole blant annet til et tilsvarende trainee-program på Helgeland, der det er dokumentert at sju av ti praktikanter blir værende i regionen etter at trainee-perioden er over. Hele 40 prosent av disse hadde ingen tilknytning til denne regionen fra før.

Innen 2030 er målet at Lister skal være enda mer synlig og attraktiv for både bosetting, bedriftsetablering og besøk. Men det å sikre vekst og bevare «bestanden» handler også om å holde på de innbyggerne som allerede er her.

Det fortettede budskapet denne dagen var å få markedsført den verdien som ligger i det å kunne flytte til et mindre sted for å leve et større liv.

Bilde fra næringslivssamlingen i Postgården
Trainee Lister ble presentert under næringslivssamlingen i Postgården av prosjektleder Roar Hole.

Marit H. Leschbrandt, næringsrådgiver
2. etasje i Lyngdal rådhus