Her finner du som ansatt i Lyngdal kommune lenker til brukersystemer, kontaktinformasjon til ulike ombudspersoner og -roller, maler og annen nyttig og praktisk informasjon.
Status for årets lønnsoppgjør og mulig streik – informasjon til ansatte
(Denne informasjonen ble også formidlet via epostgruppen "Alle ansatte" ved 08-tiden fredag 23. mai 2025)
Her følger en kort og oversiktlig oppdatering på årets lønnsoppgjør, og hvordan dette kan påvirke oss i Lyngdal kommune.
Årets lønnsoppgjør er et mellomoppgjør. Noe som betyr at det kun forhandles om lønn, og ikke andre arbeidsvilkår.
Akademikerne og Unio er blitt enige med KS om en økonomisk ramme på 4,4 prosent. Det tilsvarer frontfagsrammen. Dette vil imidlertid ikke bli utbetalt lokalt før alle partene er ferdige med forhandlingene sentralt.
Brudd i forhandlingene
30. april ble det brudd i forhandlingene mellom KS og forbundene LO og YS, og saken er nå sendt til mekling. Fristen for å komme til enighet i meklingen er innen midnatt tirsdag 27. mai. Dersom partene ikke blir enige innen fristen, kan det bli streik fra arbeidstidens start onsdag 28. mai. Dette vil i så fall være det første streikeuttaket – med mulighet for flere uttak etter hvert.
Hvem kan bli berørt, og hva skjer hvis det blir streik?
I Lyngdal kommune er det Fagforbundet, Delta og FO som er berørt av meklingen. Disse forbundene har til sammen over 600 medlemmer i kommunen.
Dersom streik blir en realitet, gjelder følgende for ansatte som tas ut i streik:
- Man kan ikke oppholde seg på arbeidsplassen
- Lønn stanses for streikeperioden
- E-post og digitale tilganger stenges
- Adgangskort sperres
- Det skal ikke være kontakt mellom arbeidsgiver og ansatte i streik. All dialog går gjennom fagforeningen.
Streikeuttak meldes inn av forbundene. Fristen for første innmelding til arbeidsgiver var torsdag 22. mai kl. 15. Ved fristens utløp var det meldt inn 28 ansatte som tas ut i streik fra onsdag hvis enighet ikke oppnås.
Lyngdal er én av seks kommuner på Agder som rammes av en eventuell konflikt, og den eneste av Lister-kommunene.

Kommunens beredskap
Lyngdal kommune har en oppdatert beredskapsplan for streik, som benyttes ved konflikter i arbeidslivet. Vi jobber nå med kontinuitetsplanlegging slik at viktige funksjoner i kommunen ivaretas, dersom det skulle bli streik.
Selv om vi håper på en løsning i meklingen, forbereder vi oss på ulike scenarier – slik at vi er best mulig rustet.
Mer informasjon om mellomoppgjøret og eventuell streik finner du her:
Lenke til KS: Mellomoppgjøret 2025 – streik og mekling
Takk for at du holder deg informert. Vi kommer tilbake med mer informasjon dersom det blir utvikling i saken.
Interne nyheter på epost
- Interne nyheter, delinger fra hjememsiden vår, informasjon og meldinger til deg som ansatt i Lyngdal kommune formidles nå i all hovedsak via epostgruppen "Alle ansatte".
Siden du kommer til via lenken under oppdateres ikke lenger, men er spart av arkivmessig og historisk interesse.
Lenke: Interninformasjon før 01.04.25
Kommune-nytt
Se under Kommune-nytt på førstesiden for aktueltsaker fra kommunen din:
MILJØFYRTÅRNPROSESSEN
Via lenkene under finner du informasjon som er publisert om Lyngdal kommunes miljøfyrtårnsertifisering. De nyeste sakene ligger øverst.
Lenke: Kommunens ferskeste miljøfyrtårn (mars 2023)
Lenke: Første miljøfyrtårn på plass (feb. 2023)
Lenke: Skal ta den grønne lappen (sept. 2022)
Lenke: Kommunestyret orienteres om miljøfyrtårnprosessen (april 2021)
Lenke: Interpellasjon om miljøfyrtårnprosessen (mars 2021)
Nyttige lenker og info
BRUKERSYSTEMER FOR ANSATTE
Har du spørsmål om eller trenger assistanse knyttet til et fagsystem, finner du rette personen å henvende deg til her: Lenke: Kontaktpersoner for systemene
Under finner du lenker til brukersystemer for ansatte:
Historisk base WebSak 2019-2024
Historisk base WebSak 2002-2019
Historisk base WebSak 2007-2019 (Audnedal)
Hjernen og hjertet (kommunale barnehager)
Sikker sak (Kundenr skole: 19915-1, bhg: 19915-2)
Visma Flyt Timeplan (logg inn med e-post og Entra ID)
Innlogging med Bank-ID eller annen elektronisk ID. For spørsmål send epost til lønningskontoret via lenken under.
HJEMMEKONTOR (info publisert 08.04.24)
Lyngdal kommune har valgt å anskaffe endepunktsikring til sine PCer. Dette er et anbefalt tiltak fra blant annet HelseCERT for å beskytte enhetene til kommunen mot angrep. I den forbindelse vil også programmet som brukes for å logge på hjemmekontor bli oppgradert for de som bruker dette. Program og ikon vil fortsatt være veldig likt som tidligere. Ikonet ved siden av klokken vil ha litt endringer på fargen, men ellers være rimelig likt.
Oppgraderingen skjer automatisk, og dersom ikonet mangler etter oppgraderingen er det bare å logge av og på, eller restarte maskinen, så skal det komme på plass som tidligere.
Når man åpner programmet vil det når alt er på plass se ut som bildet under:
Her er da øverste del av vinduet veldig likt som tidligere for de som bruker hjemmekontor, og alt fungerer som før. Nederste del tilhører endepunktsikringen, og er ikke noe du som bruker trenger å forholde deg til.
Trond Ågedal Bue
Senior IT-konsulent / Senior IT consultant
BEREDSKAP
Lenker til aktuelle beredskapsskjema og -systemer.
Lenke: Registrering av evakuert person (EPS)
Medier og kommunikasjon
AKAN
AKAN står for arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk på arbeidsplassen. Informasjon om AKAN for ansatte i Lyngdal kommune finner du via den grønne knappelenken under.
Husk at det er helt ufarlig å ta kontakt med AKAN for spørsmål eller råd. AKAN-kontakter har taushetsplikt.
Arbeidsmiljøutvalget
Informasjon om Arbeidsmiljøutvalget i Lyngdal kommune finner du via knappelenken under.
Verneombud
Informasjon om verneombud og hovedverneombud finner du via knappelenken under.
Lenke: Verneombud i Lyngdal kommune
Bedriftshelsetjeneste
Fra 01.01. 2024 til 31.12. 2028 har Lyngdal kommune tegnet avtale med BHT SørVest, lokalisert i Mandal og Flekkefjord.
Primærkontakt for Lyngdal kommune er Thea Brattebø Ingebretsen, tlf. 414 58 809.
Sekundærkontakt er Heidi Andersen, tlf. 416 48 295.
Du kan lese mer om dem via lenken under:
- Hovednummeret til BHT SørVest er 38 32 32 32
En bedriftshelsetjeneste skal ha en fri og uavhengig rolle, og er verken arbeidsgivers eller arbeidstakers representant. De har en rådgivende funksjon på en rekke møtearenaer hvor ansatte, ledere, tillitsvalgte og vernetjenesten har sitt virke.
BHT SørVest vil ha fast tilstedeværelse i Lyngdal hver uke, fortrinnsvis torsdager på rådhuset, men ellers etter behov/bestilling.
Avtalen om bedriftshelsetjeneste koordineres av Organisasjon og utvikling, for tiden ved rådgiver Kristin Opsahl, telefon 977 12 206.
Arkivhjelp
For spørsmål om Elements eller andre ting knyttet til post/arkiv, benyttes eposten under.
IT-SUPPORT
For hjelp med IT-løsninger kontakt vår driftsleverandør ASPIT
Administrativ omorganisering
Alle informasjon om den i 2021 pågående administrative omorganiseringen i Lyngdal kommune, er samlet på en egen side. Den finner du via knappelenken under.