For ansatte

Her finner du som ansatt i Lyngdal kommune lenker til brukersystemer, kontaktinformasjon til ulike ombudspersoner og -roller, maler og annen nyttig og praktisk informasjon.

Her finner du som ansatt i Lyngdal kommune lenker til brukersystemer, kontaktinformasjon til ulike ombudspersoner og -roller, maler og annen nyttig og praktisk informasjon.

Julehilsen fra kommunedirektøren

Kjære alle ansatte

Vi står igjen ved slutten av et år og på terskelen til et nytt. 2025 har vært et år som har gitt oss både nye utfordringer og nye erfaringer. Når vi ser tilbake, kan vi være stolte av mye – og samtidig erkjenne at vi har områder vi må jobbe videre med. Slik vil det være i en kommune som skal utvikle seg og tilpasse seg endringer.

I løpet av året har vi fortsatt arbeidet med å styrke tjenestene våre. Et viktig skritt har vært innføringen av Tørn og nye arbeidsformer i pleie og omsorg. Dette gir oss bedre muligheter til å planlegge ressursene våre og skape mer forutsigbarhet for både ansatte og brukere. Samtidig har vi også et sterkt fokus på oppvekstområdet. For kommunen er det avgjørende å skape gode læringsarenaer og trygge oppvekstmiljø for barn og unge. Dette er fundamentet for framtiden.

En ekstra gledelig nyhet i år er at Lyngdal kommune har klatret helt opp til 12. plass på Kommunebarometeret og 18. plass på Agenda Kaupangs Kommuneindeks. Dette er en fin bekreftelse på at vi på flere områder lykkes med å levere gode tjenester og samtidig ha god styring. Det er deres arbeid som gjør dette mulig – og det gir oss inspirasjon til å fortsette utviklingen.

Vi har også tatt viktige grep for framtidig utvikling. Den nye arealplanen i kommuneplanen er vedtatt, og den gir oss et godt grunnlag for vekst og bærekraftig utvikling i årene som kommer. Samtidig arbeider vi aktivt med å få aktører til Hausvik industriområde, som kan gi inntekter til kommunen, nye arbeidsplasser og styrke næringslivet i kommunen. Dette er strategiske satsinger som vi håper skal ha stor betydning for Lyngdal i framtiden.

Framover vil vi møte store samfunnsendringer. Vi blir flere eldre, færre i yrkesaktiv alder, og færre barn. Utenforskap i alle aldre er en utfordring. Det betyr at vi må fortsette å være oppfinnsomme, samarbeidsorienterte og løsningsorienterte.

I 2025 delte vi for aller første gang ut arbeidsmiljøprisen i Lyngdal kommune. Responsen var imponerende – mange arbeidsplasser ble nominert, og det viser at det gjøres en fantastisk innsats for å skape gode og trygge arbeidsmiljø for våre ansatte. Vi er stolte av å ha så mange engasjerte og dyktige medarbeidere! En kompetent jury kåret tre arbeidsplasser som mottok pris, og vinneren av førsteprisen – med 20 000 kroner i premie – ble Konsmo barnehage. Gratulerer igjen til dem, og til alle som ble nominert. Dere er med på å gjøre Lyngdal kommune til en enda bedre arbeidsplass. Vi ser allerede fram til å dele ut arbeidsmiljøprisen igjen neste år!

Vi har mye å være stolte av i Lyngdal kommune. Det er trygt og godt å være innbygger her, og vi har gode forutsetninger for å lykkes også i framtiden – både som arbeidsplass og lokalsamfunn.

Nå nærmer vi oss julen – en tid for fellesskap, omtanke og ettertanke. Jeg håper dere får tid til å senke skuldrene, nyte gode øyeblikk med familie og venner, og hente ny energi til året som kommer. Tusen takk for alt dere har bidratt med i 2025.

Jeg ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nytt år!

Julehilsen fra Kjell Olav, kommunedirektør

Bilde av Kjell Olav Hæåk foran et juletre
Kjell Olav Hæåk

Les også

Lenke: Ordførerens julehilsen

Nytt hovedverneombud fra 01.01.26

På HMS-dagen 13. november var det tid for valg av nytt hovedverneombud i kommunen. Det var to kandidater som stilte til valg - Pål Rønningen og Kristine Engebretsen Illøkken. Kristine E. Illøkken to en knepen seier, Pål ble vara.

Illøkken trer inn i rollen som hovedverneombud fra 01. januar 2026

HVO.jpg
F.v. nyvalgt hovedverneombud Kristine Engebretsen Illøkken og vara Pål Rønningen.
Foto: Monica Haven.

Intranett

Lenke: Intranett (sharepoint)

Interne nyheter på epost

  • Interne nyheter, delinger fra hjemmesiden vår, informasjon og meldinger til deg som ansatt i Lyngdal kommune formidles nå i all hovedsak via epostgruppen «Alle ansatte».

Siden du kommer til via lenken under oppdateres ikke lenger, men er spart av arkivmessig og historisk interesse.

Lenke: Interninformasjon før 01.04.25

Kommune-nytt

Se under Kommune-nytt på førstesiden for aktueltsaker fra kommunen din:

Lenke til førstesiden

MILJØFYRTÅRNPROSESSEN

Via lenkene under finner du informasjon som er publisert om Lyngdal kommunes miljøfyrtårnsertifisering. De nyeste sakene ligger øverst.

Lenke: Kommunens ferskeste miljøfyrtårn (mars 2023)

Lenke: Første miljøfyrtårn på plass (feb. 2023)

Lenke: Skal ta den grønne lappen (sept. 2022)

Lenke: Kommunestyret orienteres om miljøfyrtårnprosessen (april 2021)

Lenke: Interpellasjon om miljøfyrtårnprosessen (mars 2021)

Nyttige lenker og info

BRUKERSYSTEMER FOR ANSATTE

Har du spørsmål om eller trenger assistanse knyttet til et fagsystem, finner du rette personen å henvende deg til her: Lenke: Kontaktpersoner for systemene

Under finner du lenker til brukersystemer for ansatte:

ACOS WebSak+

ACOS Eiendom+

Bridge

Compilo

Delegeringsreglement

Documaster

Dossier

Edlevo (tieto)

Epost

FamacWeb

Framsikt

Glemt passord?

Helsefaglig samhandling SSHF

Historisk base WebSak 2019-2024

Historisk base WebSak 2002-2019

Historisk base WebSak 2007-2019 (Audnedal)

Hjernen og hjertet (kommunale barnehager)

KF Infoserie

Kommunekart

Kommunekart Proff

KS læring

Noklus

Ressursstyring RS-web

Samhandling Sørlandet sykehus

Samsvar

Sikker sak (Kundenr skole: 19915-1, bhg: 19915-2)

Speedadmin

Tieto Education

Varsling24

Visiosign

Visma Flyt Timeplan (logg inn med e-post og Entra ID)

Visma Flyt Skole

Visma Flyt Barnehage (admin)

Visma Plus

Innlogging med Bank-ID eller annen elektronisk ID. For spørsmål send epost til lønningskontoret via lenken under.

Lenke til epost lønn

Waco.no - forsikringsportal

HJEMMEKONTOR (info publisert 08.04.24)

Lyngdal kommune har valgt å anskaffe endepunktsikring til sine PCer. Dette er et anbefalt tiltak fra blant annet HelseCERT for å beskytte enhetene til kommunen mot angrep. I den forbindelse vil også programmet som brukes for å logge på hjemmekontor bli oppgradert for de som bruker dette. Program og ikon vil fortsatt være veldig likt som tidligere. Ikonet ved siden av klokken vil ha litt endringer på fargen, men ellers være rimelig likt.

Oppgraderingen skjer automatisk, og dersom ikonet mangler etter oppgraderingen er det bare å logge av og på, eller restarte maskinen, så skal det komme på plass som tidligere.

Når man åpner programmet vil det når alt er på plass se ut som bildet under:

Illustrasjon nytt ikon for hjemmekontor-løsning

Her er da øverste del av vinduet veldig likt som tidligere for de som bruker hjemmekontor, og alt fungerer som før. Nederste del tilhører endepunktsikringen, og er ikke noe du som bruker trenger å forholde deg til.

Trond Ågedal Bue
Senior IT-konsulent / Senior IT consultant

BEREDSKAP

Lenker til aktuelle beredskapsskjema og -systemer.

Lenke: Registrering av evakuert person (EPS)

Lenke: Varsling24

Reglement og retningslinjer

Lenke: Retningslinjer for arbeidsforholdet

Lenke: Etiske retningslinjer

Lenke: Lønnspolitiske retningslinjer

Lenke: Permisjonsreglement

Reservasjonsblankett ulykkesforsikring i fritiden

Lenke: Reservasjonsblankett - fritidsulykke

Medier og kommunikasjon

Lenke til grafisk profil

Lenke til kommunikasjonsplan

Lenke til pressemeldinger

AKAN

AKAN står for arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk på arbeidsplassen. Informasjon om AKAN for ansatte i Lyngdal kommune finner du via den grønne knappelenken under.

Lenke: AKAN Lyngdal kommune

Husk at det er helt ufarlig å ta kontakt med AKAN for spørsmål eller råd. AKAN-kontakter har taushetsplikt.

Arbeidsmiljøutvalget

Informasjon om Arbeidsmiljøutvalget i Lyngdal kommune finner du via knappelenken under.

Lenke: AMU Lyngdal kommune

Verneombud

Informasjon om verneombud og hovedverneombud finner du via knappelenken under.

Lenke: Verneombud i Lyngdal kommune

Bedriftshelsetjeneste

Fra 01.01. 2024 til 31.12. 2028 har Lyngdal kommune tegnet avtale med BHT SørVest, lokalisert i Mandal og Flekkefjord.

Primærkontakt for Lyngdal kommune er Thea Brattebø Ingebretsen, tlf. 414 58 809.

Lenke til epost Thea

Sekundærkontakt er Heidi Andersen, tlf. 416 48 295.

Lenke til epost Heidi

Du kan lese mer om dem via lenken under:

Lenke til BHT SørVest

  • Hovednummeret til BHT SørVest er 38 32 32 32

En bedriftshelsetjeneste skal ha en fri og uavhengig rolle, og er verken arbeidsgivers eller arbeidstakers representant. De har en rådgivende funksjon på en rekke møtearenaer hvor ansatte, ledere, tillitsvalgte og vernetjenesten har sitt virke.

BHT SørVest vil ha fast tilstedeværelse i Lyngdal hver uke, fortrinnsvis torsdager på rådhuset, men ellers etter behov/bestilling.

Avtalen om bedriftshelsetjeneste koordineres av Organisasjon og utvikling, for tiden ved rådgiver Kristin Opsahl, telefon 977 12 206.

Arkivhjelp

For spørsmål om Websak eller andre ting knyttet til post/arkiv, benyttes eposten under.

Lenke til epost arkivhjelp

IT-SUPPORT

For hjelp med IT-løsninger kontakt vår driftsleverandør DDV. Se informasjon på intranett om brukerstøtte. Egen seksjon lenger oppe på siden.

Administrativ organisering

Oversikt over organisering av Lyngdal kommune finner du i lenken under.

Lenke til organisasjonen Lyngdal kommune

Sist endret: 15.12.2025