Arbeidet med kommunedelplan for naturmangfold er startet

Torsdag 5. september ga planutvalget i Lyngdal grønt lys for å starte arbeidet med en egen kommunedelplan for naturmangfold. Forslag til planprogram ble da vedtatt lagt ut til offentlig ettersyn, og ligger ute på høring fram til 20. oktober 2024.

Planutvalget vedtok i sak 7/2024 den 05.09.24 å varsle oppstart av arbeid med kommunedelplan for naturmangfold, og legge forslaget til planprogram ut til offentlig ettersyn og høring.

Planprogrammet kan lastes ned via knappelenken under.

Lenke: Høringsutkast planprogram

Planprogrammet er også publisert på siden for høringer og kunngjøringer:

Lenke: Varsel om oppstart av planarbeid

– Kommunedelplanen er en overordnet plan som utarbeides på bakgrunn av mål i kommuneplanens samfunnsdel om å forvalte naturressursene på en bærekraftig måte, med delmål om å ta vare på naturmangfoldet. Lyngdal kommune har fått tilskudd fra Miljødirektoratet til å utarbeide kommunedelplan for naturmangfold, sier Margrethe Handeland. Hun er prosjektleder for arbeidet med kommunedelplanen.

Bilde av Gislefossen
En tematisk kommunedelplan for naturmangfold er et verktøy for å øke kommunens kunnskap om egne naturverdier. Bildet er fra Gislefossen.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Planprogrammet som nå ligger ute til offentlig ettersyn og høring angir veien videre for arbeidet med kommunedelplanen for naturmangfold. Når planprogrammet er endelig vedtatt etter høringsrunden, startes arbeidet med selve kommunedelplanen. Målet er endelig behandling av planen i kommunestyret i løpet av 1. kvartal 2026.

Omfatter både land og sjø

Når kommunedelplanen for naturmangfold er ferdig og endelig vedtatt, skal den omfatte hele Lyngdal kommune, inkludert sjøområdene.

Planen vil bestå av en tematisk del og en handlingsdel. Den tematiske delen vil samle eksisterende og ny kunnskap om naturmangfold i kommunen i en helhetlig oversikt. Den vil blant annet peke på truede, sårbare og uønskede arter, verdifulle naturtyper og områder av lokal verdi.

Handlingsdelen beskriver tiltak for de viktigste satsingsområdene, og utfordringene for naturmangfoldet i kommunen. I gitte tilfeller kan planen også krysse kommunegrenser. Eventuelle tiltak må da gjøres i samarbeid med tilgrensende kommune.

Handlingsdelen gjelder for 4 år, og skal rulleres årlig.

En slik plan vil ikke være juridisk bindende for arealbruk, men planarbeidet vil åpne for bred deltakelse og politiske diskusjoner om prioriteringer knyttet til naturmangfold.

Har du innspill?

Prosjektleder Margrethe Handeland presiserer at høringsinnspill i denne fasen rettes mot innholdet i planprogrammet. Herunder formål, organisering, medvirkning og framdrift.

Eventuelle merknader eller innspill til planprogrammet sendes til:

• Lyngdal kommune
    postboks 353
    4577 Lyngdal

Merkes med saksnr. 24/8606.

Innspill kan også sendes som epost via lenken under. Skriv da saksnummeret inn i emnefeltet.

Lenke: Epost Lyngdal kommune

• Frist for å sende inn merknader er 20.10. 2024.

Kontaktperson for planprogrammet er Margrethe Handeland, telefon 977 09 901.

Lenke til epost Margrethe Handeland

Sist endret: 05.09.2024