Demenskoret inviterer til sang og samtaler

Torsdag 24. august var sommerferien over også for demenskoret i Lyngdal. Personer med demens og pårørende inviteres til samlingene på helsehuset.

– Dette er sosialt, hyggelig, morsomt og faglig nyttig, sier initiativtageren til demenskoret i Lyngdal, Steinar Bjørnstøl.

I kjølvannet av NRK-suksessen «Demenskoret» så Bjørnstøl muligheten til å skape et tilsvarende tilbud i Lyngdal, for lyngdøler. Han allierte seg med Lyngdal helsehus og kjente lokale kor-folk, og våren 2023 var demenskoret i Lyngdal en realitet. Utover høsten inviteres det til korsang og sosialt samvær, og samtaler om demens for de som ønsker det.

• Øvelsene holdes på Lyngdal helsehus hver torsdag fra kl. 17.30
Demenskoret Lyngdal helsehus DSC_3947.jpg
Denne gjengen inviterer til sang og samtaler på Lyngdal helsehus i regi av demenskoret. Initiativtager til koret, Steinar Bjørnstøl, i front. Videre bakover står dirigent Bjarne Torkildsen, akkompagnør Reidun Nørsett, helsearbeider Åshild Gysland og virksomhetsleder for Institusjon og hjemmetjenester i Lyngdal kommune, Anne Sanden Kvinen. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Bjarne Torkildsen dirigerer mens Reidun Nørsett akkompagnerer på piano. Begge mangeårige ildsjeler og velkjente ressurspersoner i det lokale kor- og korpsmiljøet, og det hele skjer på frivillig basis.

Virksomhetsleder for Institusjon og hjemmetjenester i Lyngdal kommune, Anne Sanden Kvinen, har åpnet dagsenteret på helsehuset som øvingslokale, mens helsearbeider Åshild Gysland inviterer til samtalegrupper om demens.

– Dette er for Lyngdals innbyggere, og jeg håper folk opplever at terskelen for å melde seg på er svært lav, sier Steinar Bjørnstøl.

Kontaktinfo for påmelding

Ønsker du å bli med i demenskoret, eller kjenner du noen som du tror har lyst til å delta?

Da tar du kontakt med Steinar Bjørnstøl på telefon 473 14 341, eller per epost via lenken under.

Lenke: Epost Steinar Bjørnstøl

Demenskoret Lyngdal DSC_3962.jpg
Ikke noe å si på stemningen når muntre korfolk samles. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Via lenken under finner du nyhetsartikkelen fra april 2023 om oppstarten av det lokale demenskoret.

Lenke: Lyngdal får demenskor