Kunne du tenke deg et betalt verv i forliksrådet? Da må du lese dette

Det skal velges nytt forliksråd, og rekrutteres nye møtefullmektiger. Dette er spennende verv og oppgaver for samfunnsengasjerte personer. I tillegg får du betalt for den tiden du bruker på dette. Er du interessert, må kommunen høre fra deg senest innen 26. juli.

Nytt forliksråd

Nytt forliksråd skal velges. Kan du tenke deg et verv?

Nå starter prosessen for valg av nytt forliksråd i Lyngdal kommune, gjeldende fra 1. januar 2025 til og med 31. desember 2028.

Lyngdal kommune skal oppnevne 6 personer til forliksrådet for denne perioden, der 3 av disse er varamedlemmer. Rådet skal bestå av både kvinner og menn.

Det er kommunestyret som velger kandidater til forliksrådet.

Hvem kan bli forliksrådsmedlem?

Forliksrådet er den laveste domstolen for sivile saker i Norge. Det er både en meklingsinstitusjon og en domstol. Medlemmer av forliksrådet er derfor å anse som dommere.

Domstolloven §§ 53, 56, 71 og 74 stiller blant annet disse kravene til hvem som kan velges:

• Du må beherske norsk både muntlig og skriftlig
  • Du være over 21 år og under 70 år når valgperioden starter
  • Du må ha stemmerett
  • Du må ikke være under offentlig gjeldsforhandling, konkursbehandling eller i konkurskarantene
  • Du må være norsk eller nordisk statsborger, eller ha stått registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge de siste tre årene
  • Du må ha godkjent vandel *
  • Du må være egnet til oppgaven **
  • Du må ha normal digital kompetanse og beherske å arbeide digitalt. Medlemmer av forliksrådet skal logge seg på en portal for å lese saker samt signere rettsbøker

* Søkere vil bli vandelsjekket.
** Med egnethet menes at du må ha de fysiske og mentale forutsetningene som må til for å kunne være til stede i en rettssak, forstå det som blir fremført der og kunne gi uttrykk for din mening om saken.

Informasjon om forliksrådet

For utfyllende informasjon om forliksrådet, se lenken under.

Lenke: Dette skjer i forliksrådet

Godtgjørelse

Forliksrådets arbeids-, skyss- og kostgodtgjørelse utbetales etter egen forskrift. Se mer info om dette via lenken under.

Lenke: Godtgjørelse forliksrådet

Ikke nøl med å vise din interesse dersom du tenker dette kan være noe for deg!

Send epost til Lyngdal kommune med litt informasjon om deg selv, om utdanning, yrke, din adresse og kontaktinformasjon.

Lenke: Epost Lyngdal kommune

Svarfrist er 26. juli 2024

Møtefullmektig

For perioden 2025-2028 skal det også velges nye møtefullmektiger til forliksrådet. Dette er et annet spennende verv og viktig samfunnsoppdrag knyttet til denne domstolen og meklingsinstitusjon.

En møtefullmektig representerer en person/part som ikke kan eller har mulighet for selv å møte opp i saker i forliksrådet. Møtefullmektig representerer kun den parten som oppdraget kommer fra, og skal i den enkelte sak være uavhengig av andre interesser enn partens. Dette er et viktig verv som passer for en samfunnsinteressert person som ønsker å bidra til å skape enighet mellom parter.

To hender som trykker hverandre
Som møtefullmektig kan du aktivt bidra til å skape enighet mellom i utgangspunktet uenige mennesker. Foto: Marie Sjödin, Pixabay

Kommunestyret velger møtefullmektige for fire år av gangen, og skal altså nå oppnevne personer for årene 2025 til 2028. Lyngdal kommune skal til enhver tid ha 3 personer som møtefullmektige.

Valg skal være utført innen 1. oktober 2024.

Hva kreves?

En møtefullmektig må ha følgende kvalifikasjoner:

• Over 25 år
  • Samfunnsinteressert
  • Beherske skriftlig og muntlig norsk språk
  • Alminnelig god samfunnsmessig kunnskap

Godtgjørelse

Møtefullmektig godtgjøres etter domstolenes satser for rettsgebyr. For tiden er dette rettsgebyret 1277 kr.

Ikke nøl med å vise din interesse dersom du tenker dette kan være noe for deg!

Lenke: Epost Lyngdal kommune

Svarfrist er 26. juli 2024