Lærlingeveileder i helsefag, Malin Eielsen Tjelland, sier det med glimt i øyet, men med en alvorlig undertone. Hun er overbevist om at mange flere ville valgt å utdanne seg som helsefagarbeider hadde de visst litt mer om hva yrket faktisk innebærer. Å vaske intime kroppsdeler er selvsagt viktig nok i seg selv, men faget handler om så mye mer.
Det kan de skrive under på Norhan Yousef Abdo og Yonas Kiflom Kifleyesus, som begge er i innspurten av læretiden sin i helsefag. På Byremo omsorgssenter har de Malin Eielsen Tjelland som veileder og kollega, og de angrer ikke et sekund på at de valgte dette utdanningsløpet.
De har felles mål: Til våren skal de begge gå opp til fagprøven i helsefag. Men veien dit har vært litt ulik for dem.

Skepsis gjort til skamme
– Jeg var litt skeptisk i starten, fordi jeg trodde det var sånn det var, sier Yonas, og sikter til Malins utsagn om rumpevask.
Gjennom voksenopplæringen på Byremo ble han først introdusert for tilbudet «Menn i helse», og via dette igjen fikk han plass som lærling på Byremoheimen.
Mens Norhan snart har gjennomført sitt to-årige ordinære lærlingeløp, har Yonas gjennom «Menn i helse» fått godskrevet tidligere arbeidspraksis som del av læretiden, og redusert løpet til 13 måneder. Han har tidligere blant annet jobbet to år som veileder på voksenopplæringen, for elev med særskilte behov, og han har vært assistent som helsefagarbeider på Nodeland i gamle Songdalen kommune.

Norhan pendler til Byremo fra Konsmo, hvor hun bor med mann og barn. Tidligere har hun jobbet i barnehagen på Konsmo, men når ønsket om å ta fagbrev vokste fram, ble ikke førstevalget barne- og ungdomsarbeiderfaget (BUA).
– Jeg ønsket meg inn i et omsorgsyrke, og da ble det naturlig for meg å velge helsearbeiderfaget. Jeg stortrivdes med å jobbe med barn, men barn hjemme og barn i barnehagen ble litt mye, ler hun.
At valget hun gjorde var det riktige for henne ble hun raskt trygg på.
Norhan har allerede sikret seg fast jobb på Byremoheimen, og ser fram til å fortsette på en arbeidsplass hun setter mer og mer pris på.

– Ingen dager er like her, sier Norhan, som også er blitt en del av sårteamet på Byremoheimen. En spesialoppgave hun trives veldig godt med. Norhan har i tillegg tilegnet seg medisinkompetanse, og kan da også ta ansvarsvakter. Noe som blant annet kan innebære å dele ut medisiner, eller gi enkle injeksjoner.
– Lærlingene har selvsagt kompetansemål de skal gjennom, men de får i tillegg anledning til å være med på mye mer hvis de ønsker. Det være seg å stelle sår, sånn som Norhan, eller for eksempel ta CRP og blodprøver. Veiledning og teori tar vi mens vi er i aktivt stell og når det er naturlig å ta opp en sak. Da reflekterer vi og samtaler om de arbeidsoppgavene vi utfører, sier Malin.
Innimellom jobber lærlingene også med teoretiske oppgaver relatert til fagprøven de snart skal avlegge.
Variert og givende
– Man hører alltid om at helse- og omsorgsarbeidere i våre dager løper etter stoppeklokken og sjelden har tid til samtale og omsorg. Er det sånn her også?
– Det er klart det er et hektisk yrke, med mange oppgaver som skal håndteres, men det viktigste er uansett at brukerne våre føler seg ivaretatt. Vi skal være effektive, men er det noen som ikke har det bra, da må vi ta oss tid til samtale og omsorg. Innimellom kreves det at vi må være litt psykolog og samtalepartner i tillegg til alle andre daglige oppgaver, sier Malin.
– Hva består de daglige oppgavene til en helsefagarbeider i?
– De er veldig varierte. Det kan være praktiske oppgaver som påkledning, hårstell, barbering, ordne med et høreapparat, pusse briller, assistere med daglig hygiene og matservering, og det kan være opptrening, ta blodprøver og gi omsorg. For å nevne noe. I tillegg til alt det praktiske handler det også om å observere hele kroppen og tolke signaler. Som tidligere sagt, være litt psykologer. Det er jo alt dette som gjør dette faget så variert og givende, sier Malin.
– Før trodde jeg kommunikasjon bare var muntlig. Nå har jeg lært at det ikke bare handler om å snakke. Kroppsspråk, blikk og fysisk og mental nærkontakt betyr nesten like mye som det muntlige. Et blikk handler om mye mer enn å se. Vi lytter også med blikket, skyter Yonas inn.
Samstemt anbefaling
Både Norhan og Yonas er samstemt om at lærlingeordningen er en vei til et yrke som de uten å blunke kan anbefale andre også å gå.
– Det er noe annet enn vanlig skole. Her får vi opplæring mens vi utfører meningsfulle og varierte oppgaver. Vi får god veiledning, og vi får jobbe selvstendig, sier de.
At de i tillegg får lønn i læretiden, er selvsagt også et stort pluss.

Veileder Malin er full av gode ord om de to lærlingene som hun følger i det daglige.
– De er kjempeflinke og dedikerte, og begge passer godt inn i dette yrket. Det er to ressurspersoner for Byremo omsorgssenter. At Norhan har valgt å bli her setter vi utrolig stor pris på. Så håper vi Yonas faller ned på det samme etter endt fagprøve, sier Malin og får varme blikk og smil i retur fra de to lærlingene.
Yonas er bosatt på Byremo, og er absolutt ikke fremmed for tanken om å fortsette på Byremo omsorgssenter også etter endt læretid. Hvis muligheten byr seg.
– Det er veldig godt arbeidsmiljø her, både faglig og sosialt, sier han.
– Muligheten for jobb dukker garantert opp. Vi har alltid bruk for helsefagarbeidere, sier Malin adressert til Yonas.
«Noe av det viktigste vi gjør»
– Det å jobbe med lærlinger er noe av det viktigste vi gjør.
Ordene tilhører HR-leder i Lyngdal kommune, Ida Marie Eikebrok. Hun er på en måte øverste «sjef» for kommunens lærlinger, som per i dag teller 25 personer. Hun håper det tallet blir enda høyere i årene som kommer.

– Derfor ønsker vi at enda flere skal bli klar over tilbudet, og ikke minst den store bredden i fagene der Lyngdal kommune tilbyr lærlingeplass, sier Eikebrok.
Les mer via lenken under:
Lenke: Kritisk faglig rekruttering
Vil DU bli lærling i Lyngdal kommune?
Se mer informasjon om lærlingeordningen via knappelenken under.
Lenke: Lærling i Lyngdal kommune
- Fristen for å søke læreplass er 1. mars.
Fagene du kan velge
Menyene under viser de ulike fagområdene der kommunen tilbyr lærlingeplass.
Barne- og ungdomsarbeider
Ønsker du mer informasjon om faget finner du det via knappelenken under:
Lenke til barne- og ungdomsarbeider-info
Byggdrifter
Sentrale arbeidsområder for en byggdrifter er daglig ettersyn av bygg og uteanlegg, enkle reparasjoner og vedlikehold. Mer informasjon om faget finner du via knappelenken under:
Helsefagarbeider
For mer informasjon om faget klikk deg inn på knappelenken under:
Institusjonskokk
Ønsker du mer informasjon om faget finner du det via knappelenken under:
Lenke til institusjonskokk-info
Kjemi- og prosessoperatør
Mer informasjon om dette faget finner du via knappelenken under:
Lenke til prosessoperatørfaget
Produksjonsteknikk
Ønsker du mer informasjon om faget finner du det via knappelenken under:
Lenke til faget produksjonsteknikk
Renholdsoperatør
Mer informasjon om dette faget finner du via knappelenken under:
Lenke til info om renholdsoperatør
Vei- og anlegg
Ønsker du mer informasjon om faget finner du det via knappelenken under:
Lenke til vei- og anleggsfaget
Hun er helsefagets bindeledd
Som faglig leder for helsefag skal Elisabeth Orthe Karlsen bidra til å kvalitetssikre den opplæringen som gis ute i de kommunale enhetene. Bli bedre kjent med henne og rollen som faglig leder via lenken under.
Lenke: Faglig leder for helsefag

Kontaktinfo alle faglige ledere

Foto: Stillbilde fra lærlingefilmen (Ougland Media-produksjon)
Se den nye lærlingefilmen vår
Klikk deg inn på lenken under og se den flotte informasjonsfilmen vi har fått laget om det å være lærling i Lyngdal kommune. Filmen er produsert av Andreas Ougland / Ougland Media.
Lenke til film: Lærling i Lyngdal

«Menn i helse» - et unikt tilbud for arbeidssøkende menn 19-55+
«Menn i helse» skal bidra til å rekruttere flere helsefagarbeidere til kommunesektoren. Lyngdal kommune søker nå etter voksne arbeidssøkende menn som gjennom ordningen «Menn i helse» vil tilbys en unik mulighet til å ta fagbrev som helsefagarbeider.
Utdanningen er komprimert og tilrettelagt for arbeidsledige menn i alderen 19-55+. Deltakerne får tittelen helserekrutter, og under utdanningen veksles det mellom å motta ytelse fra NAV og lønn fra kommunen.
Nå er vi på leting etter nye deltagere til kull 2025.
Les mer om «Menn i helse» her:
Har du spørsmål om «Menn i helse»? Ta kontakt med fylkeskoordinator: Helene Lie Seljåsen
- Telefon: 411 02 637
- Lenke til epost: helene@mennihelse.no