Strategi for å møte folkehelseutfordringene i Lyngdal kommune

Et av målene i Lyngdal kommunes folkehelsestrategi er å fremme sunt kosthold og økt fysisk aktivitet. I tråd med de nasjonale anbefalingene. Frisklivssentralen er kommunens tilbud til deg som ønsker å endre usunne levevaner.

15. august 2024 ble nye nasjonale kostråd for god helse og gode liv presentert. Dette er en veiledning til hvordan du kan sette sammen et kosthold som passer deg.

– Et sunt kosthold gir grunnlag for god helse i alle aldre. Et usunt kosthold er blant de viktigste risikofaktorene for sykdom og for tidlig død, både i Norge og i resten av verden, sier Lyngdal kommunes rådgiver for folkehelse og sosial bærekraft, Henriette Hovland.

Portrettbilde av Henriette Hovland
Rådgiver Henriette Hovland.

En endring av kostholdet i tråd med Helsedirektoratets råd kan redusere risikoen for utvikling av ikke-smittsomme sykdommer, som kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2.

• Du som innbygger kan ta kontakt med frisklivssentralen dersom du ønsker hjelp til å få et sunnere kosthold, endre dine levevaner, gå ned i vekt, få mer overskudd i hverdagen og forebygge livsstilssykdom.

Frisklivssentralen i Lyngdal er et tilbud til innbyggere i alle aldre. Hovedoppgaven er å stimulere og tilrettelegge for en livsstilsendring innenfor fysisk aktivitet, kostholdsvaner og røykeslutt. Du kan kontakte frisklivssentralen på eget initiativ.

Se lenken under for mer informasjon om frisklivssentralens mange tilbud:

Lenke: Frisklivssentralen i Lyngdal

Frisklivssentralens kostholdsveiledere er klare til å hjelpe deg som ønsker et kosthold som er bedre for helsen. Veilederne jobber ut fra Helsedirektoratets anbefalinger og motto; Små grep, stor forskjell. Tilbudet er gratis.

Bilde av frisklivssentralens kostholdsveiledere

Kostholdsveilederne Mailinn Syvertsen, Martin Tveit Kragholm og Beate Olsen.

Om folkehelsestrategien

– I Lyngdal kommune har vi en egen strategi som har mål å møte folkehelseutfordringene i kommunen, og overordnet bidra til å bedre helsen og utjevne sosiale helseforskjeller. Et av målene i denne folkehelsestrategien er at vi i Lyngdal skal fremme sunne levevaner ved å fremme sunt kosthold og økt fysisk aktivitet. For å fremme et sunt kosthold bør vi som hovedregel følge de nasjonale kostrådene, sier Henriette Hovland.

Folkehelsestrategien konkretiserer satsningsområdet livskvalitet og levekår i kommuneplanens samfunnsdel, og bidrar til at alle enhetene i kommunen jobber sammen for felles mål i det viktige folkehelsearbeidet. Ett av hovedmålene i kommuneplanens samfunnsdel er dette: Lyngdal er en helsefremmende kommune.

Å løfte fram de nasjonale kostrådene er ett av flere tiltak for å nå målene i folkehelsearbeidet lokalt.

Via lenken under kan du lese mer om Lyngdal kommunes folkehelsestrategi.

Lenke: Folkehelsestrategi Lyngdal kommune

De nasjonale anbefalingene

Nasjonale kostråd har til hensikt å bidra til å fremme folkehelsen og forebygge utvikling av kroniske sykdommer.

Dette er de nasjonale kostrådene kort oppsummert:

• Ha et variert kosthold, velg mest mat fra planteriket og spis med glede
  • Frukt, bær eller grønnsaker bør være en del av alle måltider
  • La grovt brød eller andre fullkornsprodukter være en del av flere måltider hver dag
  • Velg oftere fisk og sjømat, bønner og linser enn rødt kjøtt. Spis minst mulig bearbeidet kjøtt
  • Ha et daglig inntak av melk og meieriprodukter. Velg produkter med mindre fett
  • Godteri, snacks og søte bakevarer bør begrenses
  • Drikk vann!

Via lenkene under finner du mer informasjon om kostrådene og om Helsedirektoratets nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet.

Lenke: Nasjonale kostråd

Lenke: Anbefalinger for fysisk aktivitet

Også er det noen kostråd som ikke har forandret seg

«Godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uka er best»