Styrket jordmortjeneste i Lyngdal kommune

Jordmortjenesten i Lyngdal kommune er nå styrket gjennom to besatte vikariater.

Avdelingsleder ved Lyngdal helsestasjon, Grethe Johannessen, informerer om at kommunen nå har fått knyttet til seg to jordmødre i vikariater, som fra 1. september 2024 skal jobbe til sammen 60 prosent med svangerskapsomsorg i Lyngdal kommune.

– På grunn av kapasitet er tjenesten lagt til helsestasjonen her i Lyngdal sør, men tilbudet er selvsagt for hele kommunen, presiserer Johannessen.

Av samme grunn er tilbudet også begrenset til å gjelde følgende:

• 1. svangerskapskontroll (6-12 uker) for alle gravide
  • Førstegangsfødende
  • Gravide som er blitt henvist fra fastlege
  • Individuelle behov, tidligere hendelser i svangerskapet og/eller tilstander med behov for tilleggskonsultasjoner

Kontaktinformasjon for timebestilling

For timebestilling og/eller spørsmål knyttet til jordmortjenesten, vennligst ring helsestasjonen på telefon 38 33 40 90.

Lenke: Helsestasjonen i Lyngdal

Illustrasjonsbilde av gravid kvinne
Foto: Petra R., Pixabay
Hvorfor heter det jordmor?

Mange kjønnsbaserte titler er nå borte fra det norske språket, og erstattet med kjønnsnøytrale yrkestitler. Men jordmor-tittelen har bestått.

Men hvor stammer denne litt underlige yrkestittelen fra?

Via nettsøk synes det være en etablert oppfatning av at jordmor-begrepet stammer fra en tid da barnet ble tatt imot på et jordgulv. Så tok man det fra jord, og ga det til mor. Altså «jordmor».

Men det kommer også fram at det ikke er absolutt alle språkforskere som er enige om at dette er opphavet. Det er uansett det nærmeste et fasitsvar man kommer.

Sist endret: 26.08.2024