Her tas det jevnlig prøver av badevannet

Gjennom sommeren tas det jevnlig prøver av vannkvaliteten på flere av de mest kjente badeplassene i Lyngdal kommune. Prøvene tas på badeplasser hvor det er kjent at vannkvaliteten kan variere en del fra uke til uke.

Resultatene offentliggjøres på en egen side her i kommuneportalen. Den finner du via lenken under.

Lenke: Vannkvalitet på badeplasser

For kjapt å finne denne infoen senere i sommer, kan du ganske enkelt spørre vår samtalerobot Kommune-Kari, så henter hun fram lenken til deg. Du finner den også under snarveier på forsiden så lenge prøvetakingen pågår. Det vil si ut august måned.

Testresultatene gjengis med tall og trafikklys-fjes.

• Dersom grenseverdiene er under 100 er det grønt smilefjes for utmerket badevannskvalitet smiley-green-40px.png
  • Gult ansikt betyr tilstrekkelig. OK å bade, men med en viss risiko for å kunne bli dårlig. Da ligger grenseverdiene mellom 100 og 1000 smiley-yellow-40px.png
  • Rødt betyr høyere enn 1000 og stopp, ingen bading smiley-red-40px.png

Dette er stedene hvor det tas vannprøver ukentlig:

• Kvavik, Monodden
  • Kvavik, sentralt
  • Breiva
  • Rosfjord camping
  • Lyngdal bibelcamp
  • Vemestad
  • Hagehølen
  • Presthølen
  • Konsmoparken
  • Sundet/Åsen

På Byremosanden og i Hanekilen vest for Sveindal tas det prøver to ganger i måneden.

Dronebilde fra Rosfjordstranda
Rosfjord er en av Lyngdals populære badeplasser hvor det ukentlig tas vannprøver. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Mer om prøvetakingen og e.coli-bakterier

Kommunen prioriterer å ta vannprøver på de badeplassene som erfaringsmessig er mest utsatt for ytre påvirkninger. Eksempelvis negativ effekt på vannkvaliteten etter nedbørsperioder. Derfor er det flere populære og kjente badeplasser i kommunen hvor det ikke tas prøver, og som derfor ikke er med i denne oversikten.

For å ligge innenfor grenseverdiene for god badevannskvalitet må ikke mengden e.coli-bakterier overstige 100 TKB (termotolerante koliforme bakterier) per 100 milliliter vann.

E.coli er en termotolerant koliform bakterie (TKB) som forekommer i store mengder i avføringen til mennesker og dyr. Termotolerante koliforme bakterier skiller seg fra andre koliforme bakterier ved at de vokser helt opp til en temperatur på 44-45 °C. Derav termotolerant, som betyr at de tåler høy temperatur.

Antall TKB i god vannkvalitet må ikke overstige 100 per hundre milliliter vann. Selv verdier fra 80 til 100 kan føre til blant annet omgangssyke, diaré og påfølgende dehydrering i sommervarmen.

Via lenken under kan du lese mer om Folkehelseinstituttets normer for badevannskvalitet.

Lenke: FHI-normer for vannkvalitet

Kontaktinfo for henvendelser