Demenskoret har startet høstsesongen

Torsdag 29. august var sommerferien over også for demenskoret i Lyngdal. Da startet de opp igjen med øvelsene. Personer med demens og pårørende inviteres til disse ukentlige samlingene på helsehuset.

– Dette er sosialt, hyggelig, morsomt og faglig nyttig, sier initiativtageren til demenskoret i Lyngdal, Steinar Bjørnstøl.

Utover høsten inviteres det til korsang og sosialt samvær, og samtaler om demens for de som ønsker det.

• Øvelsene holdes på Lyngdal helsehus hver torsdag fra kl. 17.30

– Alle nye og gamle sangglade er hjertelig velkommen, sier Bjørnstøl.

I kjølvannet av NRK-suksessen «Demenskoret» var det han som så muligheten til å skape et tilsvarende tilbud i Lyngdal, for lyngdøler. Han allierte seg med Lyngdal helsehus og kjente lokale kor-folk, og våren 2023 var demenskoret i Lyngdal en realitet.

Virksomhetsleder for Institusjon og hjemmetjenester i Lyngdal kommune, Anne Sanden Kvinen, har åpnet dagsenteret på helsehuset som øvingslokale.

– Dette er for Lyngdals innbyggere, og jeg håper folk opplever at terskelen for å bli med er svært lav, sier Steinar Bjørnstøl.

Demenskoret Lyngdal helsehus DSC_3947.jpg
Denne gjengen inviterer til ukentlig sang og samtaler på Lyngdal helsehus i regi av demenskoret. Initiativtager til koret, Steinar Bjørnstøl, i front. Videre bakover står dirigent Bjarne Torkildsen, akkompagnør Reidun Nørsett, helsearbeider Åshild Gysland og virksomhetsleder for Institusjon og hjemmetjenester i Lyngdal kommune, Anne Sanden Kvinen.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Kontaktinfo for påmelding

Ønsker du å bli med i demenskoret, eller kjenner du noen som du tror har lyst til å delta?

Da tar du kontakt med Steinar Bjørnstøl på telefon 473 14 341, eller per epost via lenken under.

Lenke: Epost Steinar Bjørnstøl

Demenskoret Lyngdal DSC_3962.jpg
Ikke noe å si på stemningen når muntre korfolk samles.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Aktuelle lenker

Via lenkene under finner du nyhetsartikkelen fra april 2023 om oppstarten av det lokale demenskoret, samt aktueltsak om sertifisering av demensvennlige virksomheter og oppstart av ny demensforening i Lyngdal.

Lenke: Lyngdal får demenskor

Lenke: Mer demensvennlig lokalsamfunn