Åpner helsehuset for demensforening - men foreningen mangler

Helsehuset tilbyr plass. Nå mangler bare selve demensforeningen. Steinar Bjørnstøl og Anne Sanden Kvinen håper noen tar initiativet til å få nytt liv i dette svært viktige tilbudet. Duoen står klar til å gi nødvendig starthjelp.

Lyngdal har tatt mål av seg til å være et demensvennlig samfunn. Kommunen har fått på plass demenskoordinator. Det er startet opp eget demenskor. De første demensvennlige bedriftene er blitt sertifisert. Det gjennomføres kurs for pårørende til personer med demens. Og nå ...

– Det neste naturlige steget på denne veien er å få reetablert en demensforening i Lyngdal, sier Steinar Bjørnstøl.

Lokalpolitikeren og miljøterapeuten har ikke bare markert seg som en av de fremste lokale talspersonene for at Lyngdal skal bli et mer demensvennlig samfunn. Han har også selv tatt viktige initiativ i dette som for han er blitt en hjertesak.

Da tidligere ordfører Jan Kristensen tirsdag 12. september 2023 satte sin signatur på avtalen som skal bidra til å gjøre Lyngdal til et enda mer demensvennlig samfunn, la han ikke skjul på at nettopp Steinar Bjørnstøl skulle ha sin rettmessige del av æren for at dette prosjektet så dagens lys. Bjørnstøl var også arkitekten bak oppstarten av demenskoret i Lyngdal sør. I tillegg sitter han som leder av rådet for personer med funksjonsnedsettelse, og han er leder for det politiske utvalget for kultur og samskaping. Initiativet knyttet til oppstart av ny demensforening er et eksempel på samskaping i praksis. Dette tilbudet har ligget brakk i et års tid. Det var i fjor vår at Farsund og Lyngdal demensforening la inn årene.

For å få blåst nytt liv i en lokal demensforening har Bjørnstøl alliert seg med virksomhetsleder Anne Sanden Kvinen på Lyngdal helsehus.

– En sånn forening er et viktig samlingspunkt både for mennesker med demens og deres pårørende. Det er en arena for aktiviteter, samtalegrupper og kunnskapsdeling. Foreningen kan bidra til å bygge nettverk og motvirke følelsen og opplevelsen av å være alene med sykdommen, sier Anne Sanden Kvinen.

Steinar Bjørnstøl og Anne Sanden Kvinen foran Lyngdal helsehus
Steinar Bjørnstøl og Anne Sanden Kvinen ønsker en ny demensforening velkommen til å finne sin plass på Lyngdal helsehus. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

En frivillig forening står og faller på ressurspersoner. Når de som sto i spissen for den gamle foreningen kjente det var på tide å sende stafettpinnen videre, sto det ingen klar som de kunne veksle med. Dermed ble foreningen lagt ned. Det er dette Bjørnstøl og Kvinen nå ønsker å få gjort noe med.

– Nå håper vi med dette initiativet at nye krefter vil melde seg. Vi skal sørge for å hjelpe til i oppstarten, og helsehuset kan brukes til møter og arrangementer, sier Steinar Bjørnstøl, og legger til at en demensforening har en viktig rolle inn i det som handler om å tilrettelegge for bedre folkehelse og forebygge sykdom, samt å arrangere helsefremmende aktiviteter for personer med demens og deres pårørende.

Med alt som er skjedd i Lyngdal siste tiden knyttet til demensvennlige tiltak og initiativ, er han overbevist om at en reetablert demensforening ikke bare blir et viktig supplement, men også får en helt annen kunnskaps- og erfaringsbase å støtte seg på enn tidligere. Demensforeninger er i tillegg organisasjonsmessig tilknyttet Nasjonalforeningen for folkehelsen, med alt hva de har å tilby av kompetanse og gode samarbeidsressurser.

– Hvis det er noen der ute som nå tenker at dette vil jeg være med på, er det bare å ta kontakt. Så snart som mulig, sier Bjørnstøl.

Han står selv som kontaktperson, og kan nås på telefon 473 14 341, eller epost via lenken under:

Lenke: Epost Steinar Bjørnstøl

Les også: