15. oktober utløper fristen for å søke støtte fra kommunens næringsfond

Fristen for å søke om midler fra Lyngdal kommunes næringsfond er 15. oktober.

Lyngdal kommunale næringsfond ble etablert i 2020, med første søknadsomgang i juni samme år.  Siden har det vært tildelt midler i april og oktober i 2021, og i 2022. Etter
siste søknadsrunde i oktober 2022 ble det bestemt at næringsfondet skulle settes på pause og evalueres.

Nå er evalueringsprosessen gjennomført, og fondet operativt igjen.

Evalueringen, som ble utført av formannskapet, viser blant annet at tilskudd fra næringsfondet har bidratt positivt for søkere som har mottatt fondsmidler. Dette basert på analyse av virksomhetenes omsetning før og etter mottatt tilskudd. I tillegg vurderes det at en kommune som ønsker å fremstå som positiv og attraktiv bør ha et næringsfond som gründere og etablerte bedrifter kan søke støtte fra.

Formannskapets evaluering fra mars 2024 kan du laste ned via lenken under:

Lenke: Evaluering av kommunalt næringsfond

Hensikten med næringsfondet er å styrke nyskaping, innovasjon og næringsutvikling i kommunen. Tilskuddene skal gå til bedrifter og nyetableringer som bidrar til vekst ved å videreutvikle eller skape nye arbeidsplasser.

Mer om næringsfondet, kriterier og søknadsskjema finner du via knappelenken under:

Lenke: Kommunalt næringsfond

Tidligere tildelinger

Via lenkene under kan du lese om hvilke virksomheter og tiltak som ble tilgodesett med midler fra næringsfondet i 2020, året fondet ble etablert. Den andre søknadsrunden det året var særskilte statlige næringsfondsmidler, øremerket tiltak overfor næringslivet som følge av covid19-pandemien. Folkelig omtalt som korona-midler.

Lenke: Første tildeling 2020

Lenke: Særskilte næringsfondsmidler 2020