Budsjettkonferanse med alvorlig undertone - se opptaket på Kommune-TV

Budsjettet er i balanse. Innføring av eiendomsskatt eller endringer i skolestruktur foreslås ikke. Men da økonomisjef Elin Rugland Falkum og kommunedirektør Kjell Olav Hæåk torsdag 31. oktober dro i gang høstens budsjettkonferanse, var det likevel med en alvorlig undertone. Budsjett-presentasjonen kan du se i opptak på Kommune-TV.

Budsjettet er i balanse. Innføring av eiendomsskatt eller endringer i skolestruktur foreslås ikke. Men da økonomisjef Elin Rugland Falkum og kommunedirektør Kjell Olav Hæåk torsdag 31. oktober dro i gang høstens budsjettkonferanse, var det likevel med en alvorlig undertone. Budsjett-presentasjonen kan du se i opptak på Kommune-TV.

Deltagerne på konferansen, som ble holdt på Lyngdal Kirkesenter, er folkevalgte, administrasjon og tillitsvalgte. Det som presenteres er kommunedirektørens forslag til økonomi- og handlingsplan. Denne gangen for perioden 2025-2028, med årsbudsjett for 2025. 

Opptaket fra budsjettkonferansen finner du via knappelenken under. 

Lenke: Budsjettkonferansen 31.10.24 (presentasjonen starter ca. 8 minutter ut i opptaket)

Bilde fra budsjettkonferansen
Glimt fra budsjettkonferansen på Lyngdal Kirkesenter.
Foto: Ronny Bjørnevåg, Lyngdal kommune
Økonomisjef Elin Rugland Falkum presenterer budsjettet
Økonomisjef Elin Rugland Falkum under budsjett-presentasjonen.
Foto: Ronny Bjørnevåg, Lyngdal kommune

Om budsjettet og krevende utsikter

– Det går mot rekordstore underskudd i store deler av Kommune-Norge. Også Lyngdal kommune har ubalanse i driften, med negativt driftsresultat i 3 av de 4 årene i økonomiplanperioden. Men det er ikke helt krise sammenlignet med hva mange andre kommuner sliter med. Også for 2025 klarer vi å levere et budsjettforslag i balanse, uten forslag om eiendomsskatt eller endringer i skolestruktur. Men, det har vært krevende å få til, sier Hæåk.

Kommunedirektøren er derfor tydelig på at det i løpet av 2025 må tas noen alvorlige samtaler og viktige politiske beslutninger knyttet til nivået på de tjenestene Lyngdal kommune skal levere til sine innbyggere i årene som kommer.

Urealistiske forventninger

– Det handler om å få en felles forståelse av det utfordringsbildet vi står overfor. Vi vet at det blir store endringer i sammensetningen av befolkningen. Det som kalles demografi. Prognosene er helt tydelige på dette. Det blir færre barn og unge, og vi merker det allerede. Barnehager er blitt avviklet, og det blir færre barn i skolene. Prognosene sier også at kommunen får mange flere pensjonister og eldre. Dette er ikke unikt for Lyngdal. Disse endringene treffer alle norske kommuner nå, med full kraft. Andelen yrkesaktive øker ikke i årene som kommer. Noe som betyr kamp om arbeidskraft og vanskeligere å rekruttere. Vi kan med andre ord ikke fortsette å gjøre alt på samme måte som i dag fordi det ikke vil være nok folk i yrkesaktiv alder til å utføre oppgavene. Allerede nå sliter vi med å få nok kvalifisert arbeidskraft både i helsesektoren og i skolen. Framover vil denne utfordringen bli betydelig større. På toppen har vi innbyggernes forventninger til hva kommunen skal levere av tjenester. Ikke bare at tjenestene skal være like gode som før. Mange forventer at de skal bli enda bedre. Dette er forventninger som kommunen ikke har noen mulighet for å leve opp til, sier Hæåk og legger til at Lyngdal kommune ikke bare er blant landets kommuner med lavest inntekt per innbygger, men at kommunen også har høy gjeld. Den samlede gjeldsbyrden er nå på mer enn én milliard kroner. I kommunedirektørens forslag til økonomiplan legges det opp til at gjelden skal ytterligere opp. Blant annet som følge av investeringer knyttet til nytt renseanlegg i Holmsundet. Noe kommunen er pålagt å gjøre for å innfri EU-kravene som Norge har sluttet seg til.

Renseanlegget i Holmsundet
For å innfri EU-krav må renseanlegget i Holmsundet oppgraderes.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

– Vi har stram økonomi, og den blir enda mer krevende i årene som står foran oss. For 2025 klarer vi, så vidt, å få til budsjett-balanse uten de store dramatiske endringene, og der vi leverer ganske gode tjenester. Men det er lite rom for nye store investeringer. Det innebærer blant annet at vi i forslaget ikke har funnet rom for å legge inn prosjekter som «Fritidskortet» eller ny idrettshall ved Lyngdal stadion. Begge prosjekter kommunestyret tidligere har uttrykt en forventning om at blir realisert, sier Hæåk.

– Årene 2026, 2027 og 2028 ser langt vanskeligere ut enn 2025. Blant annet på grunn av mindre utbytte fra Å energi. 2025 er det siste av tre år med fusjonsgevinst fra kraftselskapet, så allerede i 2026 er det beregnet at kommunen får 20 millioner kroner i reduserte inntekter fra Å energi sammenlignet med 2025, supplerer økonomisjef Elin Rugland Falkum. Det er hun som fra kl. 10 torsdag 31. oktober presenterer forslaget til økonomiplan og budsjett.

Må omprioritere

Med færre barn i barnehage og skole, og med stadig flere eldre med behov for kommunale tjenester, er det ifølge kommunedirektøren nødvendig å omfordele de midlene kommunen har til rådighet.

– Staten gir oss ikke økte rammetilskudd for å håndtere denne eldrebølgen, men forutsetter at kommunene prioriterer sine midler annerledes. Det betyr i klartekst at vi må bruke mindre penger på oppvekst og mer på helse og velferd, sier Hæåk.

– Som igjen kan bety nedleggelse av skoler?

– Den debatten må de folkevalgte ta. Vår oppgave er å peke på utfordringsbildet knyttet til økonomi og demografi. Å formidle et budskap om at kommunens innbyggere må forberede seg på dårligere tjenester i framtiden er ingen hyggelig øvelse, men vi mener det er viktig å løfte dette fram nå mens vi ennå har tid til å ta grep og justere driften. Men hvilke tjenester som vil bli berørt, og på hvilken måte, kan vi ikke si noe om nå. Dette er politiske beslutninger, sier kommunedirektøren, og legger til:

– Vi forstår at et sånt budskap kan skape frustrasjon og utrygghet, men vi må være åpne og ærlige om de utfordringene som Lyngdal kommune vil møte i nær framtid. Blir gapet for stort mellom det innbyggerne forventer og det kommunen faktisk klarer å levere, blir det fort misnøye og omdømmet svekkes. Derfor er det viktig at vi jobber sammen med de utfordringene vi står overfor og kommuniserer tydelig både utfordringer og hva som kan forventes, sier Hæåk.

– Det handler om å «danse med demografien», poengterer Elin Rugland Falkum.

Elin Rugland Falkum og Kjell Olav Hæåk foran rådhuset
Da økonomisjef Elin Rugland Falkum og kommunedirektør Kjell Olav Hæåk torsdag 31. oktober presenterte forslaget til økonomiplan og budsjett var budskapet klart: Det må snarlig tas noen viktige politiske beslutninger knyttet til nivået på tjenestene kommunen leverer.
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Skal være godt å bo i Lyngdal

På tross av krevende framtidsutsikter, er likevel Lyngdal litt «kjerringa mot strømmen»-kommune.

– Vi har fortsatt lave kommunale avgifter. Vi har ingen eiendomsskatt i kommunen, ingen parkeringsavgift, vi har relativt rimelige tomter, et rikt kulturliv og vi leverer gode tjenester i barnehage, skole og omsorg. Det er godt å bo i Lyngdal, og det må vi sørge for at det også skal være i årene som kommer. Men innbyggerne må likevel være forberedt på at det kan bli endringer i tilbud og tjenester. Kommunen må tilpasse driften til økonomi og befolkningssammensetning. Akkurat der har vi ikke noe valg, sier kommunedirektør Kjell Olav Hæåk.

Budsjettveien videre

Etter at økonomiplan og årsbudsjett er presentert under budsjettkonferansen torsdag 31. oktober, skal det gjennomføres et arbeidsmøte med formannskapet. Det er berammet til onsdag 13. november.

Torsdag 28. november behandles økonomiplan og budsjett i formannskapet. Men før det skal budsjettforslaget innom alle de politiske utvalgene samt arbeidsmiljøutvalget (AMU).

Innstillingen fra formannskapet legges deretter ut på to ukers høring før det blir endelig budsjettbehandling i kommunestyret torsdag 12. desember.

Her finner du budsjettdokumentene

Via knappelenken under finner du forslaget til handlings- og økonomiplan for perioden 2025-2028, med årsbudsjett for 2025.

Lenke: Budsjett 2025 og økonomiplan

Vedlegg til budsjettet:

Lenke: Oversikt gebyrer

Lenke: Budsjettnotat selvkost areal

Lenke: Budsjettnotat selvkost VAR

Lenke: Budsjettvedtak kirkelig fellesråd

Lenke: Gebyrregulativ avfall 2025

Lenke: Idrettshall - detaljert oversikt over investeringskostnader

Lenke: Idrettshall - driftskostnader liten hall

Lenke: Idrettshall - driftskostnader stor hall

Lenke: Idrettshall - rapport fra mai 2024

Lenke: Idrettshall - skisse

Lenke: Søknad Byremo kulturscene, bygderom og Bjøro-museum 2024

Lenke: Søknad om støtte til boka «Kulturhistoriske turer i Lyngdal»

Lenke: Vedlegg til tiltak om digital besøksvert

Lenker til relaterte saker

Lenke: Årsmelding 2023

Lenke: Tertialrapporter 2024

Lenke: Utfordrende framtidsbilde for Lyngdal

Lenke: Politisk verksted om Lyngdals utvikling

Sist endret: 05.11.2024