Her finner du nyheter og aktuell informasjon for deg som ansatt.
OM DEN NYE SEKTOREN «OPPVEKST OG KULTUR» (publisert 13.11.24)
I forbindelse med kommunens administrative omorganisering deles her litt informasjon om sektoren «Oppvekst og kultur». Sektoren ledes av kommunalsjef Bente Ingebretsen, som tiltrådte stillingen 01.11.24. Bente er tidligere virksomhetsleder for barnehage.
Det nye kommunalsjefområdet «Oppvekst og kultur» består blant annet av følgende 14 enhetsledere: Fire styrere i offentlige barnehager, ni rektorer i offentlige skoler og en leder i kultur og fritid. I tillegg har sektoren private barnehager og privatskole som en samarbeider med. Se navn på styrere og rektorer lenger nede.
En vesentlig endring som det er viktig gjøre seg kjent med er at enhetsleder for kultur og fritid nå er Kristian Strøm, tidligere avdelingsleder i kultur. Kristian vil være kommunens «kultursjef». Avdelingsleder for kulturskolen er fortsatt Elena Viktorovna Yakovleva, og for bibliotek og innbyggertorg er Miriam Danielsen Taye avdelingsleder.
Jan Seland som har vært virksomhetsleder for kultur, og «kultursjef» i flere år, går over i ny stilling som rådgiver for Oppvekst og kultur. Det gjør han sammen med Ingrid Alden, tidligere virksomhetsleder for Oppvekst.
I staben finner du også disse: Michael Nyland, digitaliseringsrådgiver; Inger Svinstad, merkantil og Camilla Buch Vidringstad, SLT-koordinator.
Lister pedagogiske senter (LPS), som er et interkommunalt samarbeid med Lyngdal som vertskommune, ligger i staben direkte underlagt kommunalsjef. Leder for LPS er Gunn Hilde S. Torstrup. Lister PPT og Lister barnevern, som er interkommunale tjenester med Farsund som vertskommune, er underlagt sektoren for oppfølging.
Sektoren består også av avdeling «Team 1825», direkte underlagt kommunalsjef. Teamet jobber for å styrke det allmennpedagogiske samt bistå med spesialpedagogisk hjelp. Avdelingsleder er Siri Renate Rob.
Barnehagestyrere:
- Diane T. Fredbo, Nygård barnehage
- Marianne Kjørkleiv (konstituert for Linn Therese R-Egebø), Lyngtua barnehage
- Renate Tveiten, Konsmo barnehage
- Silje Sølvskar, Byremo barnehage
- Janne F. Berglund, LV Faråna barnehage
- Henriette Nøkland Høgsve, LV Rom barnehage
- Åse Marie H. Galteland, Filadelfia barnehage
- Ragnhild Sørdal, Preg Kvås barnehage
- Torunn R. Torsøy, Frikirken Åpen barnehage
Rektorer:
- Cecilie Førsund, Berge barneskole
- Silje Stråtveit, Årnes skole
- Bjørn Hunt, Å barneskole
- Hanne Kristine Reitan, Kvås skole
- Kate E.V. Berrefjord, Konsmo skole
- Jan Fredrik Kirkedam, Byremo barneskule/Byremo voksenopplæring
- Marit Hanne Eggum Svennevik/Linn Therese Røysland-Egebø (konstituerte for Kristin Lervik), Lyngdal ungdomsskole
- Mariann Lykkås, Byremo ungdomsskole
- Anne Lisabeth Jøsang, voksenopplæringen
- Bjørg Marie Vrabel, Lyngdal Kristne Grunnskole (LKG)
ER DU FORBEREDT PÅ UØNSKEDE HENDELSER? (publisert 29.10.24)
Uke 44 er den nasjonale egenberedskapsuken. Hovedmålet for uken er å rette fokus på anbefalingene fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om at flest mulig i en krisesituasjon må være forberedt på å kunne klare seg selv i inntil en uke. Det er fordi kommuner og nødetater først og fremst må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp.
Via lenken under finner du veien til viktig informasjon om egenberedskap:
Under kan du laste ned den en informasjonsbrosjyre utarbeidet av DSB. Brosjyren gir gode råd om hva du bør sørge for å ha i hus i tilfelle en krisesituasjon, og hvordan du best mulig forbereder deg på å håndtere en uønsket hendelse:
Lenke: Brosjyre om egenberedskap
I forbindelse med egenberedskapsuken 2024 distribueres en trykt utgave av brosjyren til alle landets husstander.
Filmen under handler om de nye rådene for egenberedskap:
Lenke: Film om nye egenberedskapsråd
ROSFJORD AKTIVITETSHUS INVITERER TIL BASAR 21.11.24 (publisert 16.10.24)
Støtt aktivitetshuset ved å kjøpe lodd på loddboken. 10 kr pr lodd, og mange fine gevinster. Se bildet under.
Ønsker du/dere å kjøpe lodd gjøres det slik:
- Vipps ønsket beløp for antall lodd
- Send skjermbilde til Liv Anita ved Rosfjord Aktivitetshus og skriv i meldingen hvem loddene skal settes på
Liv Anita Strædet har mobilnummer 977 94 886.
Rosfjord Aktivitetshus er et tilbud i kommunal regi for mennesker med utviklingshemming.
NY ADMINISTRATIV ORGANISERING VEDTATT (publisert 11.10.24)
Torsdag 10. oktober tok kommunestyret stilling til forslaget til ny administrativ organisering i Lyngdal kommune. Opptaket fra møtet ligger nå ute i TV-arkivet vårt.
Lenke: Lyngdal kommunestyre 10.10.24
Se under Kommune-nytt på førstesiden for flere aktueltsaker fra din kommune:
BLI MED OG LØP FOR LIVET (publisert 30.09.24)
NY ADMINISTRATIV ORGANISERING I LYNGDAL KOMMUNE (publisert 18.09.24)
Via lenken under finner du kommunedirektørens forslag til ny administrativ organisering i Lyngdal kommune.
Lenke: Nytt organisasjonskart tegnet
Saken skal behandles av kommunestyret torsdag 10. oktober. Dersom de folkevalgte da gir sin tilslutning til omorganiseringen, vil Lyngdal kommune få følgende tre kommunalsjef-områder:
- Helse og velferd. Videreføres som i dag uten større endringer.
- Oppvekst og kultur. Helt nytt kommunalsjefområde med ansvar for skole-, barnehage- og kultursektoren.
- Plan og teknisk. Kommunalsjefområde som i hovedsak utgjør kommunens tekniske tjenester, men som også inkluderer byggesak, geodata, reguleringsarbeid og landbrukskontor.
Med denne nye modellen vil kommunedirektørens ledergruppe bestå av sju personer. I tillegg til kommunedirektøren selv og de tre tre kommunalsjefene inkluderer ledergruppen også tre stabssjefer.
REKRUTTERING TIL PSYKOSOSIALT KRISETEAM (publisert 09.09.24)
- Er du en person som klarer å beholde ro når det stormer?
- Er du en person som har kompetanse og erfaring i å ha støttende samtaler med mennesker?
Kommunens psykososiale kriseteam skal rekruttere flere medlemmer. Rekrutteringen foregår blant kommunens ansatte.
Psykososialt kriseteam innkalles når mennesker opplever akutte kriser, som for eksempel ulykker, selvdrap eller andre omstendigheter. Medlemmene møter de rammede med omsorg, ro, støtte og veiledning i den akutte fasen etter krisen er inntruffet.
Det gis opplæring i krisehåndtering, og det gis veiledning og debrief fra kommunepsykiater etter involvering. Det er godt samarbeid internt i teamet.
Økonomisk godtgjøring er et årlig funksjonstillegg på kr 10.000, og det gis timebetaling ved utrykning. Dersom medlemmet har 100 prosent stilling, gis det overtidsbetaling ved utrykning.
Dersom du er interessert i å utforske denne oppgaven nærmere, send en e-post til kriseteamets koordinator, Grethe Johannessen, innen 22.09.24. Fortell om din kompetanse og erfaring som kan være nyttig å ha med i arbeidet.
Lenke: Epost Grethe Johannessen
Det vil i løpet av høsten bli gjennomført samtaler med aktuelle kandidater.
Vi håper du har lyst å bidra i denne viktige oppgaven!
INFORMASJON om VIRUS og SPAM via E-POST (publisert 02.09.24)
Kommunen har gjennom IT-leverandøren Aspit et moderne spam- og virusfilter som oppdateres hver eneste time gjennom døgnet. Og av all e-post som kommer inn til kommunen, filtreres over 90 prosent bort. De resterende prosentene er da det som sendes videre til mottakers postboks. Hovedsakelig reelle e-poster, men også en og annen uønsket e-post. Disse slipper gjennom filtrene fordi det ikke alltid er noen klar teknologisk/logisk grense mellom hva som er spam/virus, og hva som er reelle e-poster dere som mottakere vil ha.
Vi ser dessverre at det i det siste er sluppet igjennom en del phishing e-poster til kommunale e-postkontoer. Vi formidler derfor denne informasjonen igjen.
I hovedsak er det tre former for uønsket e-post som kommer til mottakere:
- Såkalte «Phishing»-forsøk
- «Nigeriabrev» som lover gull og grønne skoger
- E-post som inneholder vedlegg med virus
I kortform så skal en ikke tro at all e-post en mottar er av den trygge sorten, selv om mye stanses før det når deg. Det gjelder å være på vakt når ting ikke rimer helt. Under følger litt kort info om de forskjellige variantene.
Phishing
Dette er typisk e-poster som gir seg ut for å være fra seriøse bedrifter, fra IT-avdelingen, fra en leder mv. Formålet er å lure fra deg passord, kontoinformasjon, kredittkortinformasjon og lignende. Dette gjøres gjerne ved å referere til at kortet ditt snart blir låst, e-posten din vil slutte å fungere etc., med tilhørende lenke for å «rette problemet».
Det kan skrives side opp og side ned om Phishing og de former dette tar. Via lenken under finner du en artikkel med utdypende informasjon om temaet.
Lenke: Om sikkerhet og phishing
Eksempler på kjennetegn på phishing-forsøk:
- E-posten er fra ukjent adresse for deg, eller innholdet i e-posten rimer ikke med avsender.
- Tekst er mangelfull, har rart språk og/eller er veldig generell.
- Informasjon om endring av passord kommer fra ulogisk hold, eksempelvis endring av e-postpassord kommer fra Haugesund kommune i stedet for fra Aspit.
- Banken din ber deg om å endre informasjon via lenke i stedet for via nettbanken.
- Lenkene i e-posten viser til adresser som ikke gir mening knyttet til avsender.
Se også neste menypunktet på denne siden med tittelen IKKE LA DEG LURE AV KRIMINELLE PÅ «FISJETUR». Her finner du en hurtigguide til hvordan du oppdager og håndterer phishing e-poster.
Nedenfor et eksempel på en epost som utgir seg for å komme fra oss i Aspit, men som man ved å sjekke adressen ser er sendt fra noen andre. Her må man da IKKE klikke på linken:
Nigeriabrev
Dette er nok den varianten som er mest kjent og lettest å avsløre. Her loves du store pengesummer, flotte biler, evig kjærlighet eller andre ting som er litt for godt til å være sant. Og er det for godt til å være sant, ja så er det jo gjerne det. Formålet med disse e-postene er at en på et tidspunkt i korrespondansen skal gi fra seg personlig informasjon, kontonummer eller lignende. Vårt inntrykk er at de fleste lett avslører disse e-postene, så vi velger å ikke bruke mer tid på dette her.
Virus
Her ligger det gjerne et vedlegg i e-posten som inneholder et virus. Åpnes vedlegget krypteres gjerne de filer som er tilgjengelig for deg. Dette kan også inkludere fellesområder som deles med andre brukere. Dataene må da rekonstrueres fra backup, og noe datatap må regnes med.
Typiske kjennetegn du bør se etter for å se om en e-post inneholder virusvedlegg:
- E-posten er fra ukjent adresse for deg eller innholdet i e-posten rimer ikke med avsender.
- Du har ikke bedt om e-posten, og det finnes ingen logisk grunn for hvorfor du skulle ha mottatt en slik e-post.
- Tekst er mangelfull/ikke-eksisterende, har dårlig språk og/eller er veldig generell.
- Rare/generelle navn på vedlegg.
- Typisk er vedlegget en zip-fil (gult mappeikon).
Om så bare ett eller et par av disse kjennetegnene er til stede, er det mye som tyder på at du bare bør slette e-posten. Har du ikke åpnet vedlegget, vil det heller ikke gjøre noe skade.
Dersom du har åpnet et vedlegg du mistenker var et virus, logg av systemet og kontakt Aspit ASAP.
Trond Ågedal Bue, Aspit
Senior IT-konsulent / Senior IT consultant
Lenke: Epost til Aspit support
IKKE LA DEG LURE AV KRIMINELLE PÅ «FISJETUR» (publisert 02.09.24)
Med et økende antall svindelforsøk initiert via e-post er det avgjørende å ta i bruk proaktive tiltak for å beskytte deg og din organisasjon. Det å være årvåken og oppmerksom nok til å oppdage phishing e-poster er et viktig steg i det å beskytte deg og dine verdier. Å lære ansatte i din organisasjon til også å være oppmerksomme på faren er god investering i sikkerhet.
- Under finner du en hurtigguide til hvordan du oppdager og håndterer phishing e-poster, hvor det listes opp 10 ting du må se etter.
Denne guiden kan du også laste ned som PDF via lenken under, skrive ut og henge på kontorveggen din som en daglig påminnelse.
Slik avslører du en phishing e-post:
1. Ikke stol på avsendernavnet som vises
Bare fordi den ser ut til å komme fra et navn til en person du kjenner eller stoler på, betyr det ikke at dette er tilfelle. Vær helt sikker ved å dobbelt-sjekke avsenderadressen.
2. Se, men ikke klikk
Før musepekeren over ulike deler av e-posten uten å klikke. Hvis lenker i teksten ser rare ut, eller ikke henger sammen med hva e-posten handler om, ikke klikk på dem! Rapporter e-posten som mistenkelig.
3. Se etter stavefeil
Angriperne bryr seg ofte mindre om rettskriving enn hva en normal avsender ville gjort.
4. Vurder benevningen
Er adresseringen generell eller vag? Eller er benevningen f.eks.: «Kjære kunde» eller «Kjære direktør»? Eller står det enkelt og greit «Hei, Ola Nordmann». Vurder benevningen etter hva som burde passe med hver enkelt e-post, om den er uformell eller formell.
5. Blir det spurt etter personlig informasjon?
Legitime selskaper vil ikke spørre etter personlig informasjon via en e-post.
6. Se opp for hastverk
Disse falske e-postene kan kanskje få det til å høres ut som om det er en form for krise. At direktøren ber deg gjennomføre en stor pengeoverføring som haster. Stopp en hal. Sjekk alltid med avsender før slike transaksjoner gjennomføres.
7. Sjekk signaturen
De aller fleste legitime avsendere vil inkludere en signaturblokk nederst i e-posten.
8. Se opp for vedlegg
Svindlerne liker å lure deg med falske vedlegg. Vedlegget kan se ekte ut ved første øyekast. Visuelt kan det se ut som et Excel- eller Word-dokument, men kan være noe helt annet. Vær sikker på at vedlegget er ekte og ikke inneholder ondsinnet kode før du klikker på det. Unngå filer som tyder på at det er kjørbare programmer eller scriptfiler (.exe, .msi, .ser, .vbs, .js, .bat mv.)
9. I tvil? Kontakt selskapet
Hvis du syns noe ser unormalt ut, husk: Det er bedre å være føre var enn etter snar. Mener du noe ikke stemmer og er du usikker på om e-posten du har mottatt er ekte, spør avsender.
10. Vær skeptisk
Falske e-poster er blitt utrolig sofistikerte. Selv om en e-post har bedriftens logo, korrekt språk og en tilsynelatende gyldig e-postavsender, betyr ikke dette at den er ekte. Vær skeptisk, og dersom du synes en e-post virker mistenkelig, ikke åpne den.
- Dersom du har åpnet et vedlegg du mistenker var et virus, logg av systemet og kontakt Aspit ASAP.
Trond Ågedal Bue, Aspit
Senior IT-konsulent / Senior IT consultant
Lenke: Epost til Aspit support
EN SENSOMMERHILSEN FRA ORDFØRER UNNI (publisert 15.08.24)
Om ikke solen denne sommeren har vært like raus med lys og varme her sørpå som det den har vært i vår nordlige landsdel, ønsker i alle fall ordfører Unni Nilsen Husøy å gi sitt bidrag i form av en varm sensommerhilsen til alle ansatte i Lyngdal kommune.
– Nei, sommerværet her sør har nok ikke vist seg fra sin beste side i år, men jeg håper uansett alle våre flotte og dyktige ansatte har fått kjent på litt sol og feriefølelse, og kost seg masse i sommer, sier Unni.
På tampen av sommeren og ved inngangen til en ny høst, der nye arbeidsoppgaver venter, ønsker hun å takke alle ansatte for den solide innsatsen de gjør for Lyngdal kommune. En særskilt takk sender hun til de som gjennom ferietiden har bidratt ekstra for at Lyngdal kommune til enhver tid har nok folk på jobb til å utføre alle de tjenestene kommunen skal levere.
– Vi har mye å være stolte av i Lyngdal kommune, og som ordfører er jeg stolt over å dele arbeidsplass med så mange flotte mennesker som hver dag gjør en innsats for kommunen og innbyggerne våre. Jeg håper dere alle har hatt en fin ferie og fått ladet batteriene, sier Unni.
Som ordfører er hun opptatt av at alle skal oppleve trivsel på arbeidsplassen, og føle seg sett og ivaretatt.
– Trivsel og godt arbeidsmiljø betyr alt i en hektisk hverdag, og det må vi som kommune hele tiden jobbe målrettet for å ivareta, sier Unni Nilsen Husøy.
BYREMO UNGDOMSSKOLES NYE REKTOR (publisert 02.07.24)
Mariann Lykkås er ansatt som ny rektor ved Byremo ungdomsskole. Hun kommer fra stilling som assisterende rektor på Skarpengland skole i Vennesla.
Via lenken under kan du bli bedre kjent med henne.
AKAN-PÅMINNELSE før SOMMERAVSLUTNINGENE (publisert før ferien 2024 - men alltid aktuell)
Sommerferien nærmer seg, og det er mange arbeidssteder som skal ha sommeravslutning. Derfor ønsker representantene i AKAN å komme med en påminnelsen om reglene for bruk av alkohol i jobbsammenheng. Se lenken under.
Lenke: Alkohol-retningslinjer for ansatte
Her et utdrag fra retningslinjer for ansatte: «Kommunen har nulltoleranse knyttet til rusmidler i arbeidstiden. Helsepersonell har et pliktmessig avhold de siste 8 timer før arbeidstiden begynner. (helsepersonell-loven § 8). Opptrer du påvirket i tjenesten, eller møter i bakrus, vil du bli bortvist fra arbeidsstedet. I etterkant vil du bli kontaktet av leder og AKAN for videre oppfølging».
Utdrag fra retningslinjer for utleie av kommunale bygg: «Det er ikke anledning til å bruke alkohol eller andre rusmidler i kommunale bygg».
Lenke: Retningslinjer for utleie av kommunale bygg
AKAN i Lyngdal kommune
Statistikken viser at nær 9 av 10 personer i arbeid i Norge drikker alkohol og at 15 prosent har et risikofylt alkoholbruk. Andelen med risikofylt alkoholbruk er høyere blant personer i arbeid enn blant arbeidsledige. AKAN ser derfor på arbeidsplassen som en viktig arena for å forebygge risikofylt alkoholbruk, og misbruk av andre rusmidler.
Trykk på lenkene under for mer informasjon om AKAN i Lyngdal kommune.
IT-avdelingen betrygger: OVERGREPSFILTER PÅ PLASS (publisert 30.04.24)
Én av tre kommuner har ikke system for blokkering av nettsider som kan brukes til seksuell utnyttelse av barn og unge på nettet. Det viser en kartlegging gjort av Kunnskapsdepartementet. I Lyngdal er dette på plass.
Les mer her:
Lenke: Har overgrepsfilter på plass
NY TRIVELIG MARKERING FOR PENSJONISTER og JUBILANTER (publisert 30.04.24)
Lyngdal kommune har årelang tradisjon for å gjøre stas på sine jubilanter og nybakte pensjonister. Onsdag 17. april 2024 var det rigget for en ny slik festkveld i Lyngdal kulturhus.
I alt 17 dyktige medarbeidere ble denne onsdagskvelden gjort velfortjent stas på. To av de 17 ble ikke bare takket av for aldersgrensen, men fikk også påskjønnelse for 25 års tjenestetid i Lyngdal kommune.
Flere av deltagerne på festkvelden kunne se tilbake på svært mange års ansettelse, men tre av de på listen under skiller seg litt ut, for de har alle passert over fire tiår som ansatt i Lyngdal kommune. Solveig Håland har 41 år, Liv Anita Litland 42 år mens Marion Seland har vært trofast medarbeider i hele 43 år. Imponerende 126 år til sammen på disse tre alene er noe det står respekt av! Ikke det minste rart da at ordfører Unni Nilsen Husøy i sin tale til hedersgjestene blant annet kommenterte at hun følte Marion Seland «alltid» hadde vært i Konsmo barnehage. Forståelig med tanke på at ordføreren selv så vidt var begynt på barneskolen da Marion startet sin yrkeskarriere som kommune-ansatt.
I tillegg til godt traktement, taler og gavekort fikk hedersgjestene også et musikalsk besøk. Den delen av programmet sto Ole Åsmund Brattfjord for. Han framførte et variert utvalg av egne og andres viser.
Til sammen sendte personalavdelingen ut 35 invitasjoner til 25-årsjubilanter og pensjonister. Av disse deltok altså da halvparten.
Disse var kveldens hedersgjester:
Navn på ansatt | Ansettelsesår | Mottok heder som | Arbeidssted | Kommentar |
Torstein Salvesen | 2012 | Pensjonist | Nullvisjonen | |
Solveig Håland | 1983 | Pensjonist | Innbyggertorg og bibliotek |
|
Astri Skurve Daaland | 2001 | Pensjonist | Institusjon 1 | Mange år også som HVO |
Bjørg Flesland | 2002 | Pensjonist | Habilitering | |
Wenche Olsen | 1999 | Pensjonist og 25 år | Å barneskole | |
Agnes Stuestøl | 1993 | Pensjonist | Å barneskole | |
Torbjørg Sandal | 2017 | Pensjonist | Lyngdal ungdomsskole | |
Elsie Einbach | 1993 | Pensjonist | Korttidsavdelingen | |
Terje Litland | 2013 | Pensjonist | Lyngdal ungdomsskole | Avsluttet som rektor, men har også vært enhetsleder i kommunen |
Tone Valand | 1994 | Pensjonist | Innbyggertorg og bibliotek |
|
Astrid Hægeland Foss | 1996 | Pensjonist | Institusjon 2 | |
Marion Seland | 1981 | Pensjonist | Konsmo barnehage | Mange år også som HVO |
Tor Svennevik | 1987 | Pensjonist | Lyngdal U.skole | |
Ila D. Patel | 1999 | Pensjonist og 25 år | Byremo voksenopplæring | |
Lise Bakke | 2004 | Pensjonist | Byremo ungdomsskole | |
Liv Anita Litland | 1982 | Pensjonist | Lyngdal voksenopplæring | |
Reidun Aakersmyr Syvertsen | 2016 | Pensjonist | Lyngdal voksenopplæring |
NY REKTOR FOR VOKSENOPPLÆRINGEN (publisert 18.04.24)
Tirsdag 11. juni har hun etter planen sin første arbeidsdag som ny rektor for Voksenopplæringen i Lyngdal. Via lenken under kan du bli litt bedre kjent med Anne Lisabeth Jøsang.
KOMMUNENS ÅRSMELDING FOR 2023 (publisert 12.04.24)
I sitt forord til årsmeldingen løfter kommunedirektør Kjell Olav Hæåk blant annet fram det faktum at heller ikke lille Lyngdal kommune er upåvirket av hendelsene der ute i den store verden.
– De siste årene har vist oss at endringer i vårt land og verden skjer fort og ofte uforutsigbart. Mange av disse endringene påvirker oss sterkt. Det er nok å nevne koronapandemien, krigen i Ukraina, stor økning i antall flyktninger, renteøkninger og høy prisvekst, særlig på energi, skriver Hæåk blant annet.
Han nevner også utfordringene knyttet til endringer i såvel befolkningssammensetning som klima og miljø.
– Dette vil være endringer som påvirker oss i stor grad og som vi i dag helt sikkert ikke kjenner omfanget av. Og alt dette vil prege oss som enkeltmennesker og som kommune. Det vil også påvirke vår evne til å gi tjenester til befolkningen framover. Dette krever at vi er tilpasningsdyktige og evner å løse oppgaver på nye måter, slår kommunedirektøren fast.
Les mer via lenken under:
Lenke: Årsmelding og regnskap 2023
NY LEDER FOR Q43 (publisert 08.04.24)
«Jeg gleder meg»!
Ordene tilhører Øystein Sangesland. Nyansatt daglig leder på Q43 i Lyngdal. En tiltredelseserklæring på tre små ord, men som bærer i seg stort engasjement og entusiasme.
Bli bedre kjent med Sangesland her:
NYTT SAK- og ARKIVSYSTEM FRA 8. FEBRUAR (publisert 26.01.24)
- Ny sak-/arkivløsning blir satt i drift fra torsdag 8. februar 2024.
Innsynsløsningen, inklusive offentlig postjournal og politisk møtekalender, får nå helt nye sider.
Les mer om den nye løsningen WebSak via lenken under.
Lenke: Nytt sak- og arkivsystem
NY KOMMUNEOVERLEGE ANSATT (publisert 22.01.24)
1. februar 2024 tiltrer Øystein Buerøgård Therkelsen (37) i stillingen som kommuneoverlege i Lyngdal kommune.
Therkelsen er bosatt i Lyngdal, og har tidligere vært sykehjemslege i Lyngdal kommune.
Via lenken under kan du bli litt bedre kjent med vår nye kommuneoverlege.
NY AVTALE OM BEDRIFTSHELSETJENESTE (publisert 03.01.24)
Fra 01.01. 2024 til 31.12. 2028 har Lyngdal kommune tegnet avtale med BHT SørVest, lokalisert i Mandal og Flekkefjord.
Du kan lese mer om dem via lenken under:
En bedriftshelsetjeneste skal ha en fri og uavhengig rolle, og er verken arbeidsgivers eller arbeidstakers representant. De har en rådgivende funksjon på en rekke møtearenaer hvor ansatte, ledere, tillitsvalgte og vernetjenesten har sitt virke.
BHT SørVest vil ha fast tilstedeværelse i Lyngdal hver uke, fortrinnsvis tirsdager på rådhuset, men ellers etter behov/bestilling.
Avtalen om bedriftshelsetjeneste koordineres av Organisasjon og utvikling, for tiden ved rådgiver Kristin Opsahl, telefon 977 12 206.
ORDFØRERENS JULEHILSEN (publisert 18.12.23)
Dette er min første julehilsen til dere som ordfører i Lyngdal kommune. Først og fremst vil jeg benytte denne anledningen til nok en gang å takke for den store tilliten dere ga meg ved valget i høst. Det var både overveldende, og litt skremmende. Det er en oppgave jeg har tatt på meg med stor respekt og ydmykhet, og med et inderlig ønske om å innfri de forventningene dere har til meg. Jeg kan ikke love at jeg i de fire årene som ligger foran oss ikke kommer til å trå feil, eller kanskje til og med skuffe noen av dere. Men skulle det skje skal jeg være den første til å beklage, og jobbe for å rette opp mine feil.
Det jeg kan love er at jeg hver eneste dag skal gjøre mitt ytterste til beste for hele Lyngdal kommune.
Kommunens visjon er å «Fornye og forene». Skal vi klare å fornye oss, må vi alle dra i samme retning, og ha felles mål. Derfor har jeg uthevet ordet «hele». Vi må ikke lenger snakke om nord og sør, men om oss. Vi må i tiden som ligger foran oss jobbe for å bygge felles kultur, og ta hele den flotte kommunen vår i bruk.
Å bygge en felles kultur er ingen «quick fix». Det er en jobb som tar tid, og som må gjøres hver eneste dag. Gamle barrierer må brytes ned, og nye dører må åpnes.
Når det gjelder min ordførerdør, er den alltid åpen. Jeg har et inderlig ønske om at dere alle skal oppleve at terskelen for å stikke innom for en prat, eller på andre måter ta kontakt med meg, er lav. Mitt fremste mål som ordfører er at Lyngdal kommune skal være en god kommune å jobbe i, og at vi sammen skal videreutvikle og skape en kommune vi alle kan være stolte av, og som det er godt og trygt å bo i.
Skal jeg kunne bidra best mulig inn i den store oppgaven, er det ikke bare ønskelig, men helt nødvendig, å bli kjent med hva dere ansatte og innbyggere ellers tenker på og er opptatt av. Så ta kontakt! Ingen sak er for liten. Det trenger heller ikke handle om noen sak. En god samtale om løst og fast er i seg selv verdifull. På den måten blir vi enda bedre kjent med hverandre.
Når det handler om økonomi, er ikke Lyngdal noen rik kommune. Vi har det stramt, og handlingsrommet er begrenset. Men vi er rike når det kommer til menneskelige ressurser. Noe vi ikke minst ser innenfor alt det frivillige arbeidet som utføres på dugnad i kommunens mange lag og foreninger.
Lyngdal kommune som organisasjon kan glede seg over mer enn tusen dyktige ansatte som hver eneste dag står på og gjør sitt ytterste for at våre innbyggere skal få så gode tjenester som det er mulig å få til med vår stramme økonomiske virkelighet.
Jeg vil her og nå benytte anledningen til å takke dere alle for den flotte jobben og innsatsen dere gjør. Jeg er stolt over å få lov til å være ordfører for en kommune med så mange dyktige medarbeidere, og så mange flotte innbyggere.
I dette julebrevet er det også naturlig å rette blikket litt utover. Vi lever i en urolig og uforutsigbar verden. Vi har ganske nylig lagt bak oss en pandemi, og lever ennå med etterdønningen av den. Både menneskelig og økonomisk. Nå opplever vi dyrtid, og en brutal krig i hjertet av Europa. I Midtøsten har gamle motsetninger blusset opp, med nye menneskelige tragedier som konsekvens. Man føler seg liten med et sånt bakteppe av uroligheter.
Heller ikke Lyngdal har gjennom 2023 vært skånet. På mange måter har vi lagt bak oss et år med mange tragedier og stor sorg, og mine tanker ved inngangen til julehøytiden går derfor særlig til de som har mistet noen av sine nærmeste. Tomme stoler blir ekstra tomme i en familiehøytid som julen, og savnet kan være vanskelig å bære.
Men det er i slike tider man også innser hvor verdifull tiden er. I en av sine sanger synger John Lennon om at «Livet er det som skjer når du er opptatt med å planlegge andre ting».
Julen er tiden for å se hverandre, og spre varme og kjærlighet. Til dine nærmeste, og til de mange andre som trenger å bli sett. Den beste og mest verdifulle gaven du kan gi, er tiden din!
Så vær til stede i øyeblikket, og for hverandre. Tiden er ikke bare kostbar. Den er uerstattelig.
Jeg avslutter dette julebrevet med å sitere siste verset av Inger Hagerups dikt som vi alle kjenner så godt, og som vi tar fram hver eneste advent:
«Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned.
For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred
på denne lille jord, hvor menneskene bor»
Med disse ord ønsker jeg dere alle en god jul og et riktig godt nytt år!
Hilsen Unni Nilsen Husøy, ordfører
JULEHILSEN FRA KOMMUNEDIREKTØREN (publisert 15.12.23)
Året 2023 er snart historie. Som ansatt i Lyngdal kommune har din innsats stor verdi for innbyggerne i vår kommune. Flere av dere opplever sikkert at det mange ganger kan være krevende dager med mye å gjøre og oppgaver dere skulle hatt mer tid og flere ressurser til å løse. Men jeg håper også dere opplever at det å arbeide i Lyngdal kommune er en givende og samfunnsnyttig oppgave som gir muligheter til å få fram det beste i oss selv og de mennesker vi omgås. Jeg vil gi en stor takk til dere for det dere har bidratt med i 2023!
I høst har vi hatt kommunevalg og fått nytt kommunestyre for de neste fire årene. Nytt kommunestyre gir nye muligheter for å skape noe nytt sammen med de folkevalgte, og gir mulighet til å videreutvikle og forsterke det som fungerer godt i kommunen. Det nye kommunestyret har i høst gjennomført folkevalgtprogram. Folkevalgtprogrammet er en god arena for å styrke rolleforståelsen og samarbeidet mellom politikk og administrasjon.
Ved slutten av året er det tid for refleksjoner og tilbakeblikk. Fra året 2023 vil jeg kort nevne:
- Det er arbeidet med omstillinger innen pleie og omsorgssektoren for å kunne møte framtidas behov på en bedre måte. Sykepleiere i stab, årsturnus og langvakter er noe som det har vært arbeidet med.
- Store deler av voksenopplæringa på Rom har fra skolestart 2023 blitt flyttet til lokaler på Amento. Det frigjør nødvendig areal ved Å skole.
- Kommunestyret har vedtatt at kommunen skal miljøfyrtårnsertifiseres. Flere arbeidsplasser har i 2023 blitt sertifisert.
- På Hausvik industriområde har vi i 2023 vedtatt reguleringsplan og framforhandlet opsjonsavtale med en utvikler for næringsområdet. Opsjonsavtalen er en stor og viktig avtale for kommunen som kan legge grunnlaget for nye inntekter og framtidige arbeidsplasser.
- Forundringsparken og Anne-Cath. Vestly museum er et annet prosjekt det har blitt arbeidet med. Her har vi dessverre ikke lykkes slik vi hadde håpet på. Forundringsparken blir ikke realisert og vi må nå arbeide med andre alternativer for bruk av området.
- I Lyngdal har vi i 2023 bosatt 50 flyktninger. I tillegg har vi asylmottak for flyktninger med inntil 350 plasser.
- Det gjennomføres månedlig lederopplæring digitalt. I tillegg har vi i 2023 hatt 6 fysiske samlinger med ledere og tillitsvalgte.
- Avtale om vennskapssamarbeid med byen Kryvyi Rih i Ukraina.
- Plan for trygg oppvekst og tidlig innsats i Lyngdal kommune.
- Større investeringsprosjekt som helsehuset, gang- og sykkelsti i Kvås og Bringsjordneset bru er sluttført.
I årene framover kommer vi til å få store endringer i samfunnet som vil stille krav til omstillinger. De største utfordringene vi står ovenfor vil være:
- Endringer i befolkningssammensetningen med at vi blir langt flere eldre og færre i yrkesaktiv alder.
- Endringer i klima og miljø.
- Utenforskap.
Vår viktigste oppgave framover vil uansett fortsatt være å gi innbyggerne gode tjenester og opplevelser innenfor de rammer vi har til rådighet. For å få det til må vi jobbe for å ha en kultur for å møte innbyggere, brukere og hverandre på en hyggelig, positiv og god måte. I tillegg må vi ha en kultur for oppfinnsomhet der vi er villig til å gjøre nødvendige omstillinger.
I disse dager tenker vi på de av våre innbyggere som sliter og har problemer med å få økonomien til å strekke til. Vi sender også varme tanker til de av våre innbyggere som har måttet flykte fra krig og forfølgelse i sitt hjemland. Jeg vil rette en stor takk til Frivilligsentralene og de frivillige hjelpeorganisasjonene i kommunen vår som i år igjen har stått på for å gi innbyggere en bedre hverdag nå før jul. En stor takk også til formannskapet som i sitt siste møte 30. november bevilget kr 100 000 til julegaveaksjonen som Frivilligsentralen er ansvarlig for.
Jeg vil få ønske dere og deres nærmeste en fortsatt god førjulstid, og en god og fredfull julehøytid.
Julehilsen fra Kjell Olav, kommunedirektør
Julebrevet fra kommunedirektøren kan du også laste ned som PDF via lenken under.
Lenke: Julehilsen fra Kjell Olav
HJEMMESIDE MED LAVT KARBONAVTRYKK (publisert 29.11.23)
De færreste av oss tenker over at hver gang vi surfer på nett, jobber i skybaserte fagsystemer, lagrer bilder, eposter og meldinger, så setter vi karbonavtrykk.
Den stadig økende bruken vår av datakraft og de enorme datamengdene vi sender og lagrer i den såkalte skyen, tilsvarer per i dag - ifølge ekspertisen - omtrent 3,5 prosent av de totale globale utslippene. Det er omtrent like store utslipp som flybransjen! Et miljøaspekt som ved tusenårsskiftet ikke fantes, men som i vår tid har et ekstremt hurtig voksende omfang. Det vi omtaler som skyen, er i virkeligheten store, fysiske datalagringssentre, med enorme behov for kraft og vann. Slike sentre for datalagring utvides og bygges hele tiden, for å håndtere de voldsomme mengdene datatrafikk og lagringsbehov som både offentlige virksomheter og private aktører representerer.
Vår dyktige IT-rådgiver, Trond Andresen, har presentert oss for et nettsted hvor det er mulig å sjekke karbonavtrykket til en nettside. Vi har selvfølgelig kjørt www.lyngdal.kommune.no gjennom denne karbonkalkulatoren. Resultatet ble ganske oppløftende. Vår hjemmeside fikk karakteren "C", som er godt over gjennomsnittet.
Hvordan virker dette da?
Å beregne karbonutslippene til nettsider er selvsagt litt av en utfordring, men størrelsene som benyttes for å kalkulere energiforbruket og utslippet til en nettside er blant annet mengden av data og energiintensiteten til data som overføres, samt datasenterets energikilde. For å nevne noe. Når en nettside er lastet inn, er energien som brukes omtrent proporsjonal med mengden data som overføres.
Man kan imidlertid ikke se seg blind på det karbonavtrykket som eksempelvis portalen til Lyngdal kommune står for. For det kan også være gevinster i andre enden som ikke måles av en slik karbonkalkulator. Ekempelvis at innbyggere kan få utført tjenester digitalt via portalen, og derfor slipper å måtte kjøre til et rådhus eller annet offentlig kontor for å få dette gjort. På den måten reduseres utslipp.
Et annet perspektiv i dette er alt det vi lagrer i "skyen", som vi strengt tatt ikke trenger å ta vare på i all evighet. For eksempel gamle eposter, meldinger og verdiløse bilder.
Noe å tenke på?
Mvh
Ole Åsmund Brattfjord, rådgiver kommunikasjon
VIL DU MOTTA NYHETSBREV FRA USHT? (publisert 24.11.23)
Jobber du med beboere eller brukere i helse- og omsorgstjenester? Gikk du glipp av siste nytt?
Utviklingssenteret (USHT Agder vest) skriver om aktuelle nyheter fra feltet, faglige tema og aktiviteter for deg som ønsker å være oppdatert. Via lenken under kan du melde deg på nyhetsbrevet fra USHT. Her får du jevnlig påfyll og inspirasjon som kan være nyttig for deg i din arbeidshverdag, og du går ikke lenger glipp av siste nytt.
Lenke: Abonner på nyhetsbrevet her
Hvert fylke i Norge har et utviklingssenter, som jobber på oppdrag fra Helsedirektoratet.
Utviklingssenterene skal bidra til å styrke kvaliteten i helse- og omsorgstjenestene gjennom fag- og kompetanseutvikling og spredning av ny kunnskap, nye løsninger og nasjonale føringer.
Visjonen til Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester er «Utvikling gjennom kunnskap».
BARN og UNGES REPRESENTANT I PLANSAKER (publisert 20.11.23)
Mary-Ann Skårdal (bildet) er i kommende fireårsperiode valgt som barn og unges representant i plansaker. Ombudsrollen ble gitt henne av kommunestyret i møtet 16. november.
Via knappelenken under kan du bli litt bedre kjent med henne.
Lenke: Barn og unges talsperson
RAKETTFORSKER blir VIRKSOMHETSLEDER (publisert 17.11.23)
Nå er det ikke slik at man må være rakettforsker for å kunne bli virksomhetsleder i Lyngdal kommune. Men nyansatt virksomhetsleder for Tekniske tjenester, Svein Jarle Haugland (bildet), har faktisk den bakgrunnen. Blant annet.
Haugland starter opp i jobben 1. desember 2023, og overlapper ut året med Ida Marie Meland Eikebrok, som har vært konstituert i stillingen. Ida Marie går fra årsskiftet tilbake til stillingen som rådgiver i Organisasjon og utvikling.
Via lenken under kan du bli bedre kjent med vår nye tekniske sjef.
«SOM Å HØRE SIN EGEN NEKROLOG» (publisert 09.10.23)
– Dette var jo nesten som å høre sin egen nekrolog bli lest opp, sa ordfører Jan Kristensen med et smil da han i lunsjen på rådhuset mandag 9. oktober ble takket av og gjort stas på av kommunedirektør Kjell Olav Hæåk. Det var etter at sistnevnte hadde listet opp mye av ordfører Kristensens gjerninger på jord at nekrolog-kommentaren falt.
Men så har da også Kristensen vært en markant skikkelse i Lyngdal kommune, både som mangeårig ansatt, og som folkevalgt. Han ble ansatt i kommunen i 1982, fire år etter at rådhuset sto ferdig. Siden da har han vært med på en rekke ombygginger, og omorganiseringer - der den største, i hans tid som ordfører, var sammenslåingen mellom Lyngdal og Audnedal kommuner i 2020.
– Du har skrevet deg solid inn i historien, som den første ordføreren i den nye kommunen, sa Hæåk blant annet før han overrakte Kristensen en blomsterhilsen på vegne av kommunens medarbeidere. Hæåk hyllet også Kristensen for at han alltid har vært en tydelig stemme for de svake og sårbare, det være seg Ukraina-konflikten eller pride.
– Nå går jeg, men dere skal bli, sa Kristensen til de mange frammøtte i lunsjen, og poengterte at Lyngdal kommune fortsatt vil være i gode hender med så mange dyktige medarbeidere. Han var også innom Lyngdal kommunes slagord, «Vi vil, vi våger».
– Det innebærer at man av og til må våge å gå på snørra. Da lærer man av det også, og reiser seg igjen.
Jan Kristensens siste dag som ordfører i Lyngdal kommune er torsdag 12. oktober 2023. Da skal det velges ny, og selv går han over i pensjonistenes rekker.
Så spørs det da hva ny ordfører tenker om at første dag på jobben blir fredag den 13.?
NY MEDARBEIDER I ORGANISASJON og UTVIKLING (publisert 02.10.23)
Monica Haven (42) er ansatt som rådgiver i staben Organisasjon og utvikling. Monica er opprinnelig lyngdøl, oppvokst i Korshamn, men er bosatt med sin familie i Mandal. De siste årene har hun jobbet ved NAV Arbeidslivssenter, som er et ressurs- og kompetansesenter for inkluderende arbeidsliv. Gjennom jobben der har hun bistått virksomheter og bedrifter med råd for å redusere sykefraværet, hindre frafall fra arbeidslivet og bedre arbeidsmiljøet. En viktig kompetanse og erfaring som hun nå tar med seg inn i jobben som rådgiver i Lyngdal kommune.
LYNGDAL KULTURHUS ER BLITT MILJØFYRTÅRN (publisert 02.10.23)
Nå kan også Lyngdal kulturhus smykke seg med tittelen Miljøfyrtårn. På bildet ser du tre fornøyde herremenn med det synlige og håndfaste beviset på nettopp det Fra venstre: Virksomhetsleder Jan Seland, avdelingsleder og sertifiseringsansvarlig Kristian Strøm og ordfører Jan Kristensen.
Les mer via lenken under.
Lenke: Kulturhus og Miljøfyrtårn
ÅRNES SKOLE HAR FÅTT NY REKTOR (publisert 27.09.23)
– Jeg gleder meg til å starte opp som rektor på Årnes skole!
Ordene tilhører Silje Stråtveit, som altså nå har overtatt den daglige ledelsen av Årnes skole etter Frode Solsvik. Hun er det man med rette kan kalle en kortreist rektor. Silje Stråtveit har nemlig bakgrunn som lærer ved skolen.
– Etter å ha jobbet som lærer på Årnes i mange år, og trivdes godt med det, blir det nå spennende å få lede skolen. Det blir nye ting å lære seg, men sammen med mine dyktige kollegaer skal jeg bidra til at Årnes skal være en god skole å gå på. Jeg vil jobbe for at Årnes skole skal være «et trygt sted å være, og et godt sted å lære», sier hun.
Stråtveit er rask til å skryte av skolens elever, foreldre og ansatte.
– Jeg ser fram til et fortsatt godt samarbeid med alle, både små og store, smiler hun.
Silje Stråtveit er lektor med tilleggsutdanning, og hun har skolelederutdanning. Før hun kom til Årnes i 2009, var hun lærer på Kringsjå skole i Oslo. Hun har også hatt prosjektstilling ved Lister Pedagogiske senter.
UT PÅ TUR MED ARBEIDSMILJØUTVALGET (publisert 07.09.23)
Bli med på høstturer til Korshamn, Sherpahytta, Konsmoheia og / eller til Lyngdals tak, Ørnemyrfjellet. Arbeidsmiljøutvalget inviterer ansatte ut på turer i Lyngdal kommune, «fra sør til nord»!
Det er i denne omgang planlagt fire turer, hvor deltagerne ikke bare får besøke de allerede nevnte flotte stedene i vår langstrakte kommune, men også mulighet for å treffe andre kollegaer i en annen setting. I tillegg kan deltagerne vinne fine premier, og man får mosjon på kjøpet!
Det er ingen påmelding til turene. Her er det bare å møte opp, og bli med.
Følgende turdager er planlagt:
- Korshamn, tirsdag 12. september.
Oppmøte på brygga ved butikken kl. 18. Tone Sommerseth og Ingrid Alden leder gruppen på en flott tur i nærområdet. Lett fremkommelig tur som passer for alle! - Sherpahytta, onsdag 20. september.
Oppmøte ved hovedinngangen til helsehuset kl. 18. Tur opp sherpatrappa til dagsturhytta på Vågefjellet. Anne Sanden Kvinen og «kjentmann» tar oss trygt til topps. - Konsmoheia, onsdag 27. september.
Oppmøte ved Konsmo kirke kl. 18. Jan Terje Ågedal leder oss trygt fram, og deler av sin lokalkunnskap. - Ørnemyrfjellet, søndag 15. oktober.
Oppmøte kl. 13 ved parkeringsplassen på Øvre Flottorp. Grethe Stulien Lauen og «kjentmann» leder oss til topps på kommunens høyeste punkt, hvor det også er reist en flott gapahuk. Turen til Ørnemyrfjellet er med værforbehold.
Vel møtt til fire flotte turer i flotte Lyngdal. Hva med å gå sammen en gjeng fra ditt arbeidssted?
Med vennlig hilsen
Ida Marie Meland Eikebrok,
konstituert virksomhetsleder Tekniske tjenester
Telefon: 480 05 523
NÅ KAN DU SØKE STØTTE TIL ARBEIDSMILJØ-TILTAK (publisert 18.08.23)
Har du ideer til gode tiltak for å gjøre arbeidsmiljøet i Lyngdal kommune enda bedre, er det nå støtte å hente, fra en pott på hele 230.000 kroner.
Alt du trenger å vite om dette står på den flotte plakaten under (for øvrig designet av vår alltid like kreative medarbeider, Hallgeir Fiddan).
Noe du lurer på, så ta kontakt med Ida Marie Meland Eikebrok. Bruk epostknappen under.
DEMENS- og KREFTKOORDINATOR ANSATT (publisert 27.04.23)
Begge de nyopprettede stillingene som demens- og kreftkoordinator i Lyngdal kommune er nå besatt. Se hvem som er ansatt via lenken under.
Lenke: Koordinator-stillinger besatt
«DRUKNER DU» I OPPGAVER? HER ER ET TRIKS FOR Å SORTERE DEM (publisert 24.04.23)
Mandag 24. april var rådgiver i Lister miljørettet helsevern (LMH), Sébastian M. Hille, til stede på kommunedirektørens ledermøte for kommunalsjefer og virksomhetsledere i Lyngdal kommune. Han presenterte da seg selv, og de ulike ansvarsområdene han håndterer. I tillegg hadde han med seg et praktisk tips for bedre å sortere oppgavene gjennom en hektisk arbeidsdag. Mange opplever fra tid til annen at mengden oppgaver synes å vokse dem over hodet, og det kan være vanskelig å prioritere. Det var da Sébastian M. Hille minnet om at det ikke nødvendigvis er slik at alt det man tror haster er viktig, eller at alt det man selv mener er viktig haster.
Som et verktøy for å sortere og prioritere arbeidsoppgaver tok han fram Eisenhower-matrisen, etter Dwight D. Eisenhower. Øverstkommanderende for de allierte styrkene i Europa under 2. verdenskrig, og senere amerikansk president i to perioder. Både som general og senere president behersket han kunsten å prioritere og delegere. For å gjøre dette brukte han en ganske enkel matrise der han matet inn oppgaver ut fra hvor kritiske de var.
Prøv det samme når det koker litt. Kanskje opplever du da at arbeidsdagen din blir noe mindre «stressende». Er det alle straks-oppgavene på to do-listen din som egentlig både haster og er viktige, eller er det oppgaver du kan planlegge å gjøre senere? Er det oppgaver andre kan gjøre for deg (delegere)? Kanskje er det oppgaver du strengt tatt ikke trenger å gjøre i det hele tatt? Nærmest tidsfordriv.
Vær selvkritisk og ærlig, og bruk Eisenhower-metoden. Kanskje får du deg en aha-opplevelse eller to.
IDA MARIE EIKEBROK OVERTAR TEKNISKE TJENESTER (publisert 21.04.23)
Personalrådgiver Ida Marie Meland Eikebrok er konstituert som virksomhetsleder for Tekniske tjenester i Lyngdal kommune inntil ny leder er på plass. Rådgiver i staben Plan og næring, Jan Terje Ågedal, skal være fagansvarlig for Tekniske tjenester i samme periode. På den måten settes det inn to midlertidige ressurser som deler ansvaret for personaloppfølgingen og det teknisk faglige mellom seg.
- Den ledige stillingen som virksomhetsleder for Tekniske tjenester i Lyngdal kommune er nå lyst ut, med søknadsfrist 14. mai 2023.
Les mer via lenken under.
INGUNN SKRETTING FAST ANSATT (publisert 28.03.23)
Etter å ha fungert i stillingen siden den ble vedtatt opprettet for et års tid siden, er Ingunn Skretting nå fast ansatt som kommunalsjef for Helse og velferd i Lyngdal kommune.
Lyst til å bli litt bedre kjent med Ingunn? Klikk på lenken under.
HOPPER AV FACEBOOK (publisert 20.03.23)
I morgentimene mandag 20. mars ble siste melding lagt ut på Lyngdal kommunes facebook-side. I løpet av kort tid blir siden stengt. Kommunalsjef for Organisasjon og utvikling, Ronny Bjørnevåg (bildet), poengterer viktigheten av at kommunen prioriterer sin egen hovedkanal for innbygger-informasjon, som er hjemmesiden vår.
Denne uken (uke 12) sendes det ut en brosjyre til alle husstander i Lyngdal, som handler nettopp om hvordan kommunen informerer. Ettersom dette er offentlig informasjon deles den også ut til husstander som har reservert seg mot uadressert reklame.
I brosjyren kan du lese om følgende:
- Kommunens hjemmeside
- Om samtaleroboten Kommune-Kari
- Om innbyggertorgene, kommunens fysiske møteplasser
- Om utvidet byggesakstilbud
- Innbyggervarsling
- Min side-funksjonen
- Om foreningsportalen og kommunens aktivitetskalender
- Om Kommune-TV, nærdemokrati i praksis
Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk har siste ordet i brosjyren, med en hilsen til Lyngdals innbyggere.
De nyeste to sakene publisert på hjemmesiden vår er om brosjyren, og om hvorfor kommunen nå ikke lenger benytter Facebook som supplerende informasjonskanal.
NY SKOGBRUKSRÅDGIVER (nesten) PÅ PLASS (publisert 17.02.23)
– Interessen for skog har vel nærmest kommet inn med morsmelka, sier Tor Martin Lohne (25), Lyngdal kommunes nye skogbruksrådgiver. Opprinnelig fra Kvinesdal, og oppvokst på gård med sauer og skogsdrift som hovednæring.
– Tidligere drev vi også med melkeproduksjon, men det ble avviklet for et par år siden, sier han.
Lohne er for tiden opptatt med å fullføre sin mastergrad i skogfag. Noe han gjør i Trondheim. Derfor «nesten på plass» i tittelen til denne presentasjonen.
Fram til sommeren jobber han 50 prosent for Lyngdal kommune, parallelt med at han fullfører studiet i «Nidaros». I denne perioden jobber han hovedsakelig fra hjemmekontor. Men etter endt studie er han på plass 100 prosent.
Som nevnt innledningsvis er han nærmest oppvokst i skogen, og visste tidlig at dette var den veien han ville gå. Etter fullført grunnskole begynte han på naturbruk ved KVS Lyngdal.
– Jeg hadde tre fantastiske år i Lyngdal. Etter det tok jeg to friår der jeg blant annet jobbet med linjeryddig, reiste til New Zealand, giftet meg og fikk et barn, smiler han.
Etter friårene flyttet han med familien til Ås for å studere skogfag. Han fullførte bachelorgraden i 2021, og startet på mastergraden samme år. Rett før masterstudiet startet flyttet familien til Trondheim, der de fortsatt bor.
Lenke til infosiden om skogbruk
HUN ER KOMMUNENS VANNOMRÅDE-KOORDINATOR (publisert 17.01.23)
Nei, hun er ikke født i stjernetegnet Vannmannen. Men ellers kommer det meste nå til å dreie seg om vann for Anne Charlotte Westerås. Hun er nemlig ansatt som Lyngdal kommunes vannområdekoordinator. Det er hun for så vidt også i ni andre kommuner, men Lyngdal er vertskommune, og inntil videre har Anne Charlotte kontorsted i Lyngdal rådhus. Inntil videre, for i en litt kortere tidshorisont er det meningen at hun skal bli en del av fellesskapet Statens hus i Postgården.
Anne Charlotte Westerås er koordinator for vannområdene Sira-Kvina, Lygna og Audna-Mandal. I tillegg til veilederrollen skal vannområde-koordinatoren bidra til å etablere samarbeidsarenaer i vannfaglige spørsmål på tvers av administrative grenser.
– Hovedoppgaven min vil være å koordinere alt arbeid med vann, og på den måten sikre en bærekraftig forvaltning på lokalt nivå. Vannet kjenner som kjent ingen grenser, og derfor er det ekstra viktig å legge til rette for gode samarbeidsarenaer på tvers av kommunene, sier Anne Charlotte.
Mange kjenner henne kanskje igjen fra Kvåsfossen, hvor hun tidligere var daglig leder og rådgiver for stiftelsen Nasjonalt villakssenter. Før det arbeidet hun som naturbrukslærer ved Øya videregående skole i Trøndelag, og ved Flekkefjord videregående skole. Anne Charlotte er utdannet fra Ås, med en bachelor i naturforvaltning og en master i miljø- og naturressurser.
Hun er gift, har to barn, og er glad i natur. Liker å gå på tur, fiske og klatre - og ifølge seg selv hører hun nesten alltid på musikk. For henne var det også søt musikk å bli tilbudt stillingen som vannområde-koordinator.
– Jeg føler meg veldig heldig som har fått en så faglig relevant og ikke minst spennende jobb her hjemme i Lyngdal, smiler hun.
Samarbeidsavtalen om stillingen som vannområdekoordinator ble endelig vedtatt av Lyngdal kommunestyre torsdag 13. oktober 2022. Dette er én av i alt tre tilsvarende stillinger som er vedtatt opprettet på Agder.
Vannområde-koordinatoren er i utgangspunktet en prosjektstilling med fire års varighet. Det vil si fra 2023 til og med 2026. I tillegg til kommunene er også Agder fylkeskommune en del av dette prosjekt-samarbeidet.
Hvilket stjernetegn, spør du?
Hun er skorpion!
KORTREIST NY BIBLIOTEKSJEF (publisert 13.01.23)
Det er ansatt ny avdelingsleder for bibliotek og innbyggertorg etter Hege Solli. Den nye lederen heter Miriam Danielsen Taye, og er vel det man kan kalle kortreist, ettersom hun helt siden 2008 har hatt Lyngdal bibliotek som sitt arbeidssted. Hun har også hatt diverse andre oppgaver i Lyngdal kommune, men har de siste årene hatt full stilling som bibliotekar. Fra 1. januar 2023 tok hun over som avdelingsleder.
Med Miriam på plass får kulturvirksomheten en avdelingsleder med erfaring, og som fra før er godt kjent med både ansatte og den avdelingen hun skal lede. Om veien videre sier Miriam dette:
– Jeg er takknemlig for at jeg har fått lov til å bli leder for en sånn gruppe flotte mennesker som jeg allerede kjenner godt og som jeg har jobbet sammen med i et varierende antall år. Jeg tenker det er viktig at vi får tid på oss til å lande litt nå som vi har stått uten leder i hele høst. Det som er viktig for meg i tiden framover er å fortsette jobben som allerede er gjort med å få avdelingen «Lyngdal bibliotek og innbyggertorg» så sammenknyttet og stabil som mulig. Vi er fortsatt en ganske fersk avdeling, og vi har mye å lære av hverandre, sier Miriam som gleder seg til å ta fatt på nye og spennende oppgaver.
– Hovedoppgaven vår er uansett, og skal alltid være, å tilby god service og gode tjenester til Lyngdals innbyggere og til våre bibliotekbrukere. Både fra vår kommune og alle de som kommer innom oss når de besøker Lyngdal, sier hun.
Litt om personen Miriam Danielsen Taye: Hun er gift, og har to barn. I skrivende stund på 15 måneder og 4 år. Hun er, kanskje ikke helt overraskende, veldig glad i å lese. Hun har blant annet studert engelsk og nordiske språk og litteratur. I tiden som ansatt på Lyngdal bibliotek tok hun også bibliotekarutdannelse. Noe som kom godt med da hun bestemte seg for å søke jobben som avdelingsleder. Det er nemlig en lovbestemt forutsetning å være bibliotekar-utdannet for å kunne være leder på et bibliotek. Ellers elsker hun å strikke og å drive med håndarbeid av ulike slag. Og hun elsker sterke farger.
– Jeg blir i godt humør av sterke farger, smiler Miriam.
JULEHILSEN FRA KJELL OLAV (publisert 12.12.22)
Via lenken under finner du årets julebrev fra kommunedirektøren.
RÅDHUSENE ER BLITT MILJØFYRTÅRN (publisert 07.12.22)
Innen utgangen av 2023 er målet at alle kommunens virksomheter skal være miljøfyrtårn-sertifisert. Nå kan både Lyngdal rådhus og Konsmo kommunehus smykke seg med tittelen Miljøfyrtårn. Les mer på kommunens hjemmeside via lenken under.
RONNI ELLEFSEN BLIR NY LEDER FOR NULLVISJONEN LISTER (publisert 01.12.22)
Ronni Ellefsen (47) er ansatt som ny leder av Nullvisjonen i Lister etter Torstein Salvesen. Og dersom du forbinder ham med Elvis, så er det helt korrekt.
Les mer via lenken under.
NY LEDER FOR TEKNISKE TJENESTER (publisert 17.11.22)
Ernst Vidringstad tar over som virksomhetsleder for Tekniske tjenester etter Zvezdana Malbasa. Vidringstad starter i jobben 1. mars 2023. Fram til da er leder for uteseksjonen, Steinar Litland, konstituert i stillingen.
Les mer om den nye virksomhetslederen via lenken under.
KOMMUNEN HAR TATT I BRUK Visma PLUS (publisert 11.11.22)
I uke 46 tar kommunen i bruk skyløsningen Visma PLUS.
På grunn av dataoverføringer vil derfor Visma web, Visma.net og Visma Enterprise være utilgjengelig i starten av uken:
- Visma vil være utilgjengelig fra mandag 14.11. kl. 09:00 til og med onsdag 16.11. kl. 09:00.
- Fra onsdag morgen kl. 09:00 er vi over på Visma Plus.
- Ny innloggingsmetode sendes ut!
Se gjerne denne opplæringsvideoen for pålogging på forhånd: eLæringsvideo for pålogging
Merk dere dette: Dere vil få en ny innloggingslink tilsendt i løpet av mandag/tirsdag som kan tas i bruk onsdag. Det vil bli mulig å laste ned en samle-app, og app’ene skal være lettere å ta i bruk!
Ressursstyring vil fremdeles være operativt og tilgjengelig (RS til bruk for helse, velferd og barnehager). Alle andre systemer enn Visma skal være mulig å bruke.
Nedetid berører kun integrasjon med Visma.
Med vennlig hilsen Marit Gundersen
Økonomi/Lønn/Brukeradministrator Visma
Mobil: 948 01 233
LYNGDALS NYE KOMMUNEOVERLEGE
Ola Vassbø er ny kommuneoverlege i Lyngdal. Han er ansatt i 20 prosent stilling, inntil videre ut 2022. Vassbø vikarierer også som kommunens smittevernlege.
Han ble i april ansatt som ny kommuneoverlege i Flekkefjord, og har i tillegg takket ja til å ivareta denne viktige rollen også i Lyngdal kommune, i en stillingsbrøk tilsvarende én dag i uken.
– Jeg gleder meg til å bli bedre kjent også med Lyngdal, sa Vassbø da han mandag 26. september deltok på ledermøte i Lyngdal kommune, for å presentere seg selv og for å hilse på noen av dem han skal samarbeide med innenfor overordnet helse og beredskap.
Før han gjorde sørlending av seg jobbet han som kommunelege i Finnmark. Vassbø er opprinnelig fra Sandnes, oppvokst på gård, og har vært fastlege siden 2009. Han legger ikke skjul på at nettopp fastlegekrisen, og pandemien, har trigget hans interesse for samfunnsmedisin. En annen stor interesse er jakt, og i disse dager er det elgjakt det handler om. – Da nytter det ikke å ringe meg, sa Vassbø med et glimt i øyet til kommunens ledergruppe.
LYNGDAL KOMMUNE MILJØFYRTÅRN I 2023
Lyngdal kommune er nå i gang med prosess for Miljøfyrtårn-sertifisering! Med Kristine Gregersen som prosjektleder! Å bli sertifisert som Miljøfyrtårn er både ambisiøst og innsatskrevende. Og samfunnsmessig viktig! Via lenken under finner en fyldig omtale av prosjektet.
REALISTISK ØVELSE FOR RÅDHUSANSATTE
På en grå og våt septemberdag ble det iverksatt full evakuering av Lyngdal rådhus. Alle ansatte måtte legge oppgavene til side, og søke ut i regnværet for å ta oppstilling på avtalt sted. Trappegangene var fylt med røyk da alarmen gikk litt over kl. 10 mandag 12. september 2022. Da øvingsledelsen etter evakueringen samlet de rådhusansatte til en kjapp oppsummering, var det mange som fikk seg en vekker. Hadde gangene vært fylt av ekte røyk var det sannsynligvis mange som aldri hadde kommet seg ut, men trolig mistet bevisstheten underveis på grunn av oksygenmangel. I verste fall kunne flere liv gått tapt.
- Viktigste læringspunktet for de fleste var følgende: Gå aldri inn i røyken!
Møter du røyk, så søk til nødutgangene. På rådhuset betyr det brannstigene på utsiden av bygget. Men også disse viser seg krevende å benytte. Noe blant annet kommunedirektøren selv fikk erfare da han tok seg ned brannstigen fra 2.etasje. Dette er nok blant de åpenbare forbedringspunktene når eventuelle tiltak skal iverksettes.
Utover øvingsledelsen selv var det ingen av de rådhusansatte som visste om brannøvelsen på forhånd. Når gangene i tillegg var fylt av teaterrøyk, ble det en svært realistisk opplevelse.
Via knappelenken under finner du rapporten fra øvelsen.
KULTUR HAR FÅTT NY AVDELINGSLEDER
Kristian Strøm (bildet) er ansatt som ny avdelingsleder på kultur og fritid i Lyngdal kommune. Han kommer fra avdelingslederstilling i Kristiansand kommune, som leder for innbyggertorget der, og har lang fartstid innen kultur i tillegg. Også som utøvende musiker. Blant annet kjent fra Søgne-bandet «Rastløs». Strøm overtar stillingen etter Rune Hauan, og dukker opp hos oss i Lyngdal kommune når han har avsluttet oppsigelsestiden i Kristiansand. Trolig i desember en gang.
HUN ER NY HOVEDTILLITSVALGT FOR SYKEPLEIERNE (publisert 24.06.22)
Camilla Njerve (bildet) er ny hovedtillitsvalgt for Sykepleieforbundet i Lyngdal.
Som etternavnet avslører har hun røtter fra Spangereid i Lindesnes kommune, men bor nå på Vanse. Camilla Njerve var ferdig utdannet sykepleier i 2016, og har jobbet ved DPS i Kristiansand og i hjemmetjenesten i Kristiansand kommune før hun flyttet tilbake til hjemlige trakter og i 2019 startet på korttidsavdelingen ved gamle LBS. Hvor hun for øvrig også jobbet i studietiden. Hun har videreutdanning innen rehabilitering, og avsluttet i 2022 siste semester av videreutdanning i psykisk helsearbeid.
– Hjemme fikk vi tidlig høre om viktigheten av å være organisert, og om viktigheten av å stå sammen, sier hun om bakgrunnen for at hun har påtatt seg denne ombudsrollen.
– Det er spennende å få lov til å være representant for medlemmene, bidra inn i diskusjonene om blant annet arbeidstid, lønn og arbeidsvilkår, og samarbeide med de ulike aktørene. Jeg er takknemlig for tilliten som er gitt meg og at jeg får muligheten til dette, sier hun.
Har hun ledige stunder kobler Camilla av med venner, lesing, strikking og turer. Men med full jobb og studier ved siden av har det siste året vært lite ledige stunder for henne å ta av.
SAMSKAPING I PRAKSIS (publisert 23.03.22)
Tirsdag 22. mars 2022 arrangerte Lyngdal kommune felles opplæring for ledere, tillitsvalgte og hovedverneombud på tvers av hele organisasjonen. Hele 90 deltagere var samlet en hel dag for opplæring, refleksjon og diskusjon rundt hovedavtalen. Dette var samhandling, samarbeid og samskaping i praksis! Og ikke minst var det godt å kunne samles igjen fysisk på denne måten, etter to år med smittevern og sosiale restriksjoner.
Odd Joar Svensson fra KS Agder og Sølvi G. Thomassen fra Fagforbundet stod for det faglige innholdet. Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk framhevet på sin side viktigheten av godt samarbeid for å skape det gode arbeidsmiljøet for ansatte og de gode tjenestene til innbyggerne.
Med vennlig hilsen
Ronny Bjørnevåg, kommunalsjef Organisasjon og utvikling
BLI KJENT MED KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL (publisert 23.02.22)
Kommuneplanen skal bestå av en samfunnsdel med handlingsplan, og en arealdel. Samfunnsdelen ble endelig vedtatt av Lyngdal kommunestyre i møtet torsdag 10. februar 2022. Samfunnsdelen legger føringer for arbeidet med arealdelen, som det skal jobbes videre med gjennom 2022.
Kommuneplanen er fellesskapets plan. En plan som angår deg, familien din, naboene dine, vennene dine, arbeidskolleger, jobben din mv. En plan som påvirker din hverdag og framtid i kommunen. Derfor bør du bli bedre kjent med planen. Du finner den via lenken under.
Gjennom februar har vi på kommunens facebookside og Twitter-konto også presentert jevnlige utdrag av samfunnsplanens delmål.
TO NYE RÅDGIVERE STARTER VÅREN 2022 (publisert 18.01.22)
Det er nå ansatt to nye rådgivere på Plan og næring. Det er Marit Helene Leschbrandt fra Mandal og Kristine Engebretsen Illøkken fra Kristiansand. Leschbrandt kommer fra stilling som avdelingsleder ved Vest-Agder museet IKS, med ansvar for Kristiansand museum, Gimle gård og Odderøya museumshavn, og er ansatt som rådgiver næring.
I tillegg har Lyngdal kommune ansatt Kristine Engebretsen Illøkken som ny folkehelsekoordinator etter Linn Øysæd Gyland.
– Jeg er svært begeistret og takknemlig for at vi har kunnet rekruttere to nye medarbeidere som har så høy kompetanse og som er så godt egnet til stillingene, sier kommunalsjef Kristine Valborgland.
Begge de nye rådgiverne ventes å være på plass i Lyngdal kommune i løpet av våren.
Bli bedre kjent med dem via lenken under.
ELENA ER NY KULTURSKOLE-REKTOR
Etter 20 år i stillingen som kulturskole-rektor går Marianne Bøksle over i pensjonistenes rekker. Hennes etterfølger er nå på plass, og heter Elena Yakovleva. Hun kommer fra stilling som kultursjef i en kommune i Lofoten, men har altså nå valgt å gjøre "søring" av seg. Som navnet nok avslører har hun russiske aner, men har bodd i Norge i 23 år. Nå ser hun fram til å bygge videre på det solide fundamentet Bøksle etterlater seg. I tillegg til å være rektor kommer Elena også til å undervise i fiolin. Et instrument hun faktisk har doktorgraden i.
- Det har vært en hektisk start, men nå gleder jeg meg til å starte et nytt kapittel her i Lyngdal, sier Elena Yakovleva.
NY RENHOLDSLEDER ANSATT
Det er ansatt ny renholdsleder i Lyngdal kommune. Beatrice Nilsen startet i jobben i begynnelsen av august, og overtok da etter Knut Sagstad som har hatt et midlertidig ansvar for renholdet. Han er nå tilbake i stillingen som vaktmester på Lyngdal helsehus.
Beatrice Nilsen er bosatt i Kvinesdal kommune, og kom fra jobb som daglig leder for en optikerforretning. Hun er opprinnelig utdannet teknisk tegner, men har nå også tatt utdannelse som renholdsoperatør. I tillegg har hun studert økonomi og arbeidsrett.
På fritiden setter hun også pris på det våte element. Hun er glad i å være på sjøen, og hun er aktiv i Kvinesdal svømmeklubb. I tillegg spiller hun piano – men kommer neppe til å ta det piano i stillingen som renholdsleder.
– Jeg er tysk, og det betyr at alt må være ordentlig og ryddig, smiler hun.
ARBEIDSTID FOR ANSATTE MED DAGTIDSARBEID
I forbindelse med kommunesammenslåingen ble lokale avtaler drøftet, og felles ordninger for arbeidstid fastsatt. Disse ordningene gjelder for ansatte med dagtidsarbeid.
Det som gjelder fra 01.01.20:
Sommertid
I begge kommuner har noen ansatte hatt sommertidsordning fra 1. juni til 31. august. Primært gjeldende for rådhusansatte. Denne ordningen er tatt bort i ny kommune. Det betyr at alle med ordinær arbeidstid skal arbeide 7,5 timer per dag også i sommermånedene. Det kan vurderes å korte ned på åpningstidene i sommermånedene slik at ansatte som har innarbeidet fleksitid kan benytte seg av dette og gå tidligere om ønskelig.
Betalt spisepause
Noen har hatt betalt spisetid, og noen har ikke hatt denne fordelen. Det er bestemt i ny kommune at samtlige ansatte har betalt spisetid. Dette betyr at man i løpet av sin arbeidsdag har mulighet for å ha 20 minutters spisetid i arbeidstiden. I spisetiden skal man være tilgjengelig for arbeidsgiver siden denne er innenfor arbeidsdagen på 7,5 timer, jfr. HTA 4.4 og AML § 10-9.
Halve dager i forbindelse med helligdager
Julaften, nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og pinseaften er såkalte «helgeaftener». På disse dagene regnes det som ordinær arbeidstid frem til kl. 12.00, og fri med lønn fra kl. 12.00 og utover, jfr HTA 4.6. Dette betyr at ansatte har arbeidsplikt frem til kl. 12.00. Selv om arbeidsstedet er stengt hele dagen, f.eks. i en barnehage, så har arbeidstakerne arbeid frem til 12.00. Ønsker man å avspasere, eller bruke ferie disse halve dagene, så avtaler man det med sin leder. Ønsker man å jobbe så vil leder tilrettelegge med arbeidsoppgaver. Det er mulighet for å bruke halve feriedager i forbindelse med fri på slike dager. Eksempelvis bruke 1 feriedag for å ta fri frem til kl. 12 på jul- og nyttårsaften.
Arbeidstid og åpningstid
Som det kommer frem her er ikke arbeidstid og åpningstid nødvendigvis det samme. Arbeidstiden er den tiden man er tilgjengelig for arbeidsgiver, og åpningstiden er den tiden vi er tilgjengelige for våre innbyggere og tjenestemottakere.
Med vennlig hilsen
Isabella Collett Sikel, kommunalsjef Organisasjon og personal
HJELP OSS Å UTVIKLE NETTSIDENE
Her ser dere altså våre nye nettsider, med et klart fokus på at Kommune-Kari skal spørres først. Men hun trenger mat, og vi må mate henne. Ber derfor om at dere er flinke til å melde fra om ting som mangler, enten via tilbakemeldingsskjemaet, eller på mail til webredaktør.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK I NY KOMMUNE
Det er nå utarbeidet retningslinjer for arbeidsgiverpolitikken i ny kommune. Du finner dem via lenken under.