Interninformasjon

LYNGDALS NYE KOMMUNEOVERLEGE

Ola Vassbø er ny kommuneoverlege i Lyngdal. Han er ansatt i 20 prosent stilling, inntil videre ut 2022. Vassbø vikarierer også som kommunens smittevernlege.

Han ble i april ansatt som ny kommuneoverlege i Flekkefjord, og har i tillegg takket ja til å ivareta denne viktige rollen også i Lyngdal kommune, i en stillingsbrøk tilsvarende én dag i uken.

– Jeg gleder meg til å bli bedre kjent også med Lyngdal, sa Vassbø da han mandag 26. september deltok på ledermøte i Lyngdal kommune, for å presentere seg selv og for å hilse på noen av dem han skal samarbeide med innenfor overordnet helse og beredskap.

Før han gjorde sørlending av seg jobbet han som kommunelege i Finnmark. Vassbø er opprinnelig fra Sandnes, oppvokst på gård, og har vært fastlege siden 2009. Han legger ikke skjul på at nettopp fastlegekrisen, og pandemien, har trigget hans interesse for samfunnsmedisin. En annen stor interesse er jakt, og i disse dager er det elgjakt det handler om. – Da nytter det ikke å ringe meg, sa Vassbø med et glimt i øyet til kommunens ledergruppe.

Ola Vassbø kommuneoverlege IMG_3214.jpeg
Kommuneoverlege Ola Vassbø. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune
LYNGDAL KOMMUNE MILJØFYRTÅRN I 2023

Lyngdal kommune er nå i gang med prosess for Miljøfyrtårn-sertifisering! Med Kristine Gregersen som prosjektleder! Å bli sertifisert som Miljøfyrtårn er både ambisiøst og innsatskrevende. Og samfunnsmessig viktig! Via lenken under finner en fyldig omtale av prosjektet.

Skal ta den grønne lappen


REALISTISK ØVELSE FOR RÅDHUSANSATTE

På en grå og våt septemberdag ble det iverksatt full evakuering av Lyngdal rådhus. Alle ansatte måtte legge oppgavene til side, og søke ut i regnværet for å ta oppstilling på avtalt sted. Trappegangene var fylt med røyk da alarmen gikk litt over kl. 10 mandag 12. september 2022. Da øvingsledelsen etter evakueringen samlet de rådhusansatte til en kjapp oppsummering, var det mange som fikk seg en vekker. Hadde gangene vært fylt av ekte røyk var det sannsynligvis mange som aldri hadde kommet seg ut, men trolig mistet bevisstheten underveis på grunn av oksygenmangel. I verste fall kunne flere liv gått tapt.

  • Viktigste læringspunktet for de fleste var følgende: Gå aldri inn i røyken!

Møter du røyk, så søk til nødutgangene. På rådhuset betyr det brannstigene på utsiden av bygget. Men også disse viser seg krevende å benytte. Noe blant annet kommunedirektøren selv fikk erfare da han tok seg ned brannstigen fra 2.etasje. Dette er nok blant de åpenbare forbedringspunktene når eventuelle tiltak skal iverksettes.

Utover øvingsledelsen selv var det ingen av de rådhusansatte som visste om brannøvelsen på forhånd. Når gangene i tillegg var fylt av teaterrøyk, ble det en svært realistisk opplevelse.

Via knappelenken under finner du rapporten fra øvelsen.

Rapport brannøvelse 12.09.22

røyklagt gang IMG_2918.jpeg
En røykfylt gang var det som møtte de rådhusansatte da brannalarmen gikk mandag 12. september 2022. Foto: Ole Åsmund Brattfjord
Kjell Olav i brannstigen IMG_2922.jpeg
Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk på vei ned en av brannstigene. Foto: Ole Åsmund Brattfjord
ansatte utenfor rådhuset IMG_2925.jpeg
De rådhusansatte samlet på avtalt oppmøtested: Foto: Ole Åsmund Brattfjord
orientering etter øvelsen IMG_2933.jpeg
Oppsummeringen etter øvelsen ble en liten vekker for mange. Foto: Ole Åsmund Brattfjord
KULTUR HAR FÅTT NY AVDELINGSLEDER

Kristian Strøm (bildet) er ansatt som ny avdelingsleder på kultur og fritid i Lyngdal kommune. Han kommer fra avdelingslederstilling i Kristiansand kommune, som leder for innbyggertorget der, og har lang fartstid innen kultur i tillegg. Også som utøvende musiker. Blant annet kjent fra Søgne-bandet «Rastløs». Strøm overtar stillingen etter Rune Hauan, og dukker opp hos oss i Lyngdal kommune når han har avsluttet oppsigelsestiden i Kristiansand. Trolig i desember en gang.

KS-F.jpg
Kristian Strøm er kommunens nye avdelingsleder på kultur og fritid.
HUN ER NY HOVEDTILLITSVALGT FOR SYKEPLEIERNE (publisert 24.06.22)

Camilla Njerve (bildet) er ny hovedtillitsvalgt for Sykepleieforbundet i Lyngdal.

Camilla Nejrve sykepleier DSC_1619 (2).jpg
Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Som etternavnet avslører har hun røtter fra Spangereid i Lindesnes kommune, men bor nå på Vanse. Camilla Njerve var ferdig utdannet sykepleier i 2016, og har jobbet ved DPS i Kristiansand og i hjemmetjenesten i Kristiansand kommune før hun flyttet tilbake til hjemlige trakter og i 2019 startet på korttidsavdelingen ved gamle LBS. Hvor hun for øvrig også jobbet i studietiden. Hun har videreutdanning innen rehabilitering, og avsluttet i 2022 siste semester av videreutdanning i psykisk helsearbeid.

– Hjemme fikk vi tidlig høre om viktigheten av å være organisert, og om viktigheten av å stå sammen, sier hun om bakgrunnen for at hun har påtatt seg denne ombudsrollen.

– Det er spennende å få lov til å være representant for medlemmene, bidra inn i diskusjonene om blant annet arbeidstid, lønn og arbeidsvilkår, og samarbeide med de ulike aktørene. Jeg er takknemlig for tilliten som er gitt meg og at jeg får muligheten til dette, sier hun.

Har hun ledige stunder kobler Camilla av med venner, lesing, strikking og turer. Men med full jobb og studier ved siden av har det siste året vært lite ledige stunder for henne å ta av.

TRAFIKK-OPPFORDRING FRA KJELL OLAV (publisert 05.05.22)

For ansatte i Lyngdal kommune blir det gjennom hele uke 19 ekstra fokus på trafikksikkerhet. Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk har en klar oppfordring i den anledning. Se videolenken under.

Kjell Olav om trafikk-uken

TRAFIKK-UKE FOR KOMMUNENS ANSATTE - HUSK Å MELDE DEG PÅ! (publisert 28.04.22)

Kommunens arbeidsmiljøutvalg (AMU) har vedtatt at det i uke 19, fra mandag 9. til fredag 13. mai, skal være fokus på trafikksikkerhet for alle kommunens ansatte.

Den nevnte uken sendes det ut daglige e-poster som vi håper alle vil bruke noen minutter på. I tillegg blir det store arrangementer både nord og sør i kommunen. Nullvisjonen skal gjennomføre fire like arrangementer med foredrag og stand, inkludert med tilhengerne «Bråstopp» og «Veltepetter».

  • Hver ansatt melder seg på det arrangementet som det passer best å delta på.
  • Det vil bli en økt på dagen og en på kvelden tirsdag 10. mai i Lyngdal kulturhus, og en økt på dagen og en på kvelden onsdag 11. mai ved Konsmo kommunehus.
  • Meld deg på ett av arrangementene innen søndag 8. mai.

Skjema for påmelding via lenken under, eller du kan bruke QR-koden:

Påmelding trafikkdag

PS; det blir også trekning av gevinster under arrangementene!

QR-kode påmelding trafikkdag.png

Denne temauken arrangeres for at alle ansatte skal ha god kunnskap om trafikksikkerhet og tenke litt ekstra på egen og andres sikkerhet i trafikken. Vi ønsker at alle ansatte opptrer som gode eksempler i trafikken – ikke bare i arbeidstiden og i godt synlige kommunale biler, men også på fritiden.

Vi har ingen å miste!

Vi trenger dere alle – uskadd!

Med vennlig hilsen
Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk, på vegne av Lyngdal kommunes arbeidsmiljøutvalg (AMU) og Nullvisjonen

SAMSKAPING I PRAKSIS (publisert 23.03.22)

Tirsdag 22. mars 2022 arrangerte Lyngdal kommune felles opplæring for ledere, tillitsvalgte og hovedverneombud på tvers av hele organisasjonen. Hele 90 deltagere var samlet en hel dag for opplæring, refleksjon og diskusjon rundt hovedavtalen. Dette var samhandling, samarbeid og samskaping i praksis! Og ikke minst var det godt å kunne samles igjen fysisk på denne måten, etter to år med smittevern og sosiale restriksjoner.

Gruppebilde samling.png
Sentrale personer under fagdagen 22. mars. Foto: Ronny Bjørnevåg

Odd Joar Svensson fra KS Agder og Sølvi G. Thomassen fra Fagforbundet stod for det faglige innholdet. Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk framhevet på sin side viktigheten av godt samarbeid for å skape det gode arbeidsmiljøet for ansatte og de gode tjenestene til innbyggerne.

Med vennlig hilsen

Ronny Bjørnevåg, kommunalsjef Organisasjon og utvikling

Gruppearbeid og diskusjon.png
Refleksjon og gruppearbeid var en sentral del av fagdagen, som samlet over 90 deltagere. Foto: Ronny Bjørnevåg
ØNSKER DU INFORMASJON FRA KLP OM PENSJON? (publisert 03.03.22)

Er du født i 1962 eller tidligere, og ønsker informasjon om pensjonsrettigheter, får du i mai muligheten til nettopp det. Da kommer Rune Rosberg (bildet), konsulent i KLP, til Lyngdal for å holde informasjonsmøter for ansatte som vurderer å gå av med pensjon.

Rune Rosberg KLP IMG_8631.PNG
Rune Rosberg, KLP

Det blir én samling i Lyngdal sør og én samling i Lyngdal nord. I tillegg settes det opp ytterligere to datoer i mai hvor det blir mulig å avtale en-til-en-samtaler med Rosberg. Disse gjennomføres på Teams eller over telefon. Alt etter hva som måtte passe den enkelte best.

Tid og sted for informasjonsmøtene:

  • Tirsdag 10. mai fra kl. 10 til 11.30, kommunestyresalen Lyngdal rådhus
  • Tirsdag 10. mai fra kl. 13 til 14.30, kommunestyresalen Konsmo kommunehus

Informasjonsmøtene er åpne for alle, men tilbud om personlige samtaler er kun for KLP-medlemmer.

Datoer for de individuelle samtalene er satt til torsdag 12. og onsdag 18. mai. Det gjennomføres inntil 12 samtaler hver av disse dagene, så dersom du vil være sikker på å få booket avtale er det lurt å være tidlig ute med påmeldingen.

Det presiseres at personer som alt mottar delvis pensjonsytelse ikke kan forvente å få beregning av framtidig pensjon under samtalen. Det anmodes også om at de som ønsker personlig samtale på forhånd sjekker ut pensjonsveilederen på «Min side» på klp.no.

For å avtale personlig samtale med KLP kontakter du rådgiver Kristine Andreassen.

Epost Kristine

For spørsmål om informasjonsmøtene kontaktes personalsjef Ida Marie Meland Eikebrok.

Epost Ida Marie

Ansatte født i 1963 og senere mottar annen type AFP/alderspensjon. KLP kommer tilbake på et senere tidspunkt med informasjon for denne gruppen.

BLI KJENT MED KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL (publisert 23.02.22)

Kommuneplanen skal bestå av en samfunnsdel med handlingsplan, og en arealdel. Samfunnsdelen ble endelig vedtatt av Lyngdal kommunestyre i møtet torsdag 10. februar 2022. Samfunnsdelen legger føringer for arbeidet med arealdelen, som det skal jobbes videre med gjennom 2022.

Kommuneplanen er fellesskapets plan. En plan som angår deg, familien din, naboene dine, vennene dine, arbeidskolleger, jobben din mv. En plan som påvirker din hverdag og framtid i kommunen. Derfor bør du bli bedre kjent med planen. Du finner den via lenken under.

Her finner du samfunnsdelen

Gjennom februar har vi på kommunens facebookside og Twitter-konto også presentert jevnlige utdrag av samfunnsplanens delmål.

TILBAKE PÅ KONTORET (publisert 03.02.22)

Etter regjeringens pressekonferanse 01.02.22, og møte i kriseledelsen 02.02.22, kommer det følgende informasjon til ansatte på rådhuset og Konsmo kommunehus:

  • Fra mandag 07.02 er hovedarbeidsstedet Lyngdal rådhus og Konsmo kommunehus (viser til rutine i Compilo, «rutiner for hjemmekontor fra 01.01.22». De aller fleste av oss har egne kontorer som gjør det forsvarlig at man kan gjøre dette.
  • Dokumentsenteret, og leder tar her dialog med berørte ansatte for å ivareta tilbakeføring og avstand på en god måte.
  • Kantina i rådhuskjelleren gjenåpnes, men minner om meter-kravet til avstand. Kantina er romslig, og ta i bruk alle bordene for å kunne ivareta meteren (annenhver stol). Vi starter med lunsj-salg igjen tirsdager og torsdager fra tirsdag 08.02 😊
  • Plassbegrensning på møterom fortsetter (se veileder for hvert enkelt rom)
  • Hold deg hjemme ved sykdom, og test deg med hurtigtest.
  • Husk god hånd og hostehygiene.
  • Fysiske møter kan avholdes når en anser det nødvending, for øvrig oppfordrer vi til å fortsette med teamsmøter.

Med vennlig hilsen

Ida Marie Meland Eikebrok,
konst. personalsjef, Organisasjon og utvikling

TO NYE RÅDGIVERE STARTER VÅREN 2022 (publisert 18.01.22)

Det er nå ansatt to nye rådgivere på Plan og næring. Det er Marit Helene Leschbrandt fra Mandal og Kristine Engebretsen Illøkken fra Kristiansand. Leschbrandt kommer fra stilling som avdelingsleder ved Vest-Agder museet IKS, med ansvar for Kristiansand museum, Gimle gård og Odderøya museumshavn, og er ansatt som rådgiver næring.

Marit Helene Leschbrandt.png
Ny rådgiver næring, Marit Helene Leschbrandt.

I tillegg har Lyngdal kommune ansatt Kristine Engebretsen Illøkken som ny folkehelsekoordinator etter Linn Øysæd Gyland.

Portrett Kristine Engebretsen Illøkken.jpg
Ny rådgiver sosial bærekraft og folkehelse, Kristine Engebretsen Illøkken.

– Jeg er svært begeistret og takknemlig for at vi har kunnet rekruttere to nye medarbeidere som har så høy kompetanse og som er så godt egnet til stillingene, sier kommunalsjef Kristine Valborgland.

Begge de nye rådgiverne ventes å være på plass i Lyngdal kommune i løpet av våren.

Bli bedre kjent med dem via lenken under.

Nye rådgivere ansatt

JULEHILSEN FRA KOMMUNEDIREKTØREN (publisert 22.12.21)

I sin julehilsen legger ikke kommunedirektør Kjell Olav Hæåk skjul på at 2021 ble et nytt utfordrende år for medarbeiderne i Lyngdal kommune. Han takker alle for å ha gjort en enorm innsats, gjennom pandemi, administrative omorganiseringer og en krevende økonomisk hverdag.

Julebrevet fra kommunedirektøren finner du via knappelenken under.

Julehilsen 2021 fra Kjell Olav

SMITTEVERNTILTAK FOR ANSATTE I LYNGDAL KOMMUNE (publisert 08.12.21)

Tirsdag 7. desember 2021 innførte regjeringen nye retningslinjer, påbud og anbefalinger for de neste 4 ukene. Som det ble sagt på presskonferansen: "Det er tungt å hente fram «meteren», munnbind og antallsbegrensninger hjemme og på arrangementer igjen. Men det er helt nødvendig".

Heldigvis er vi i en situasjon i Lyngdal der vi for tiden har lite smitte. Det vi vet med ganske stor sikkerhet er at smitten kommer til å stige igjen, og vi må gjøre det vi kan for å forebygge at det ikke blir for omfattende, slik at det blir kritisk for tjenestene vi skal levere. Derfor er det viktig å komme tidlig i gang med forebyggende tiltak før smitten brer om seg.

Som arbeidsgiver går vi nå ut med følgende tiltak:

  1. Juleavslutninger/julebord som ikke er gjennomført må avlyses. De av dere som ikke har fått gjennomført skal få anledning til å gjennomføre et tilsvarende sosialt arrangement på nyåret når denne bølgen er over.
  2. De nye nasjonale retningslinjene sier at arbeidsgiver skal legge til rette for hjemmekontor der det er mulig uten at det går ut over tjenester som krever tilstedeværelse som er viktig og nødvendig, f.eks. for ivareta barn og sårbare grupper. Vi innfører ikke noe pålegg om hjemmekontor, men lederne bes legge til rette for hjemmekontor framover de neste 4 ukene for de som ønsker det der det er mulig uten at det går utover tjenestene vi skal levere.
  3. Begrens antall deltakere i møterom slik at meteren kan opprettholdes.
  4. Gå over til flere teamsmøter igjen der det er mulig. Som hovedregel skal ikke møter gjennomføres der deltakere møtes på tvers av avdelinger/grupper som er sammen på jobb i det daglige. Unntak for prosessen i arbeidsgruppene i helse og velferd (ta hurtigtest før disse møtene – den enkelte har selv ansvar for å ta hurtigtest).

Generelt skal vi redusere antall nærkontakter, ha god håndhygiene, følge generelle smittevernråd, holde meteren.

Så håper vi på at disse forebyggende tiltakene hjelper og at vi kan feire en fin julehøytid.

Med vennlig hilsen

Kjell Olav Hæåk, kommunedirektør

GRATIS INFLUENSAVAKSINE TIL KOMMUNENS ANSATTE

Grunnet stort smittetrykk over tid ønsker kommunen å tilby gratis influensavaksine til alle sine ansatte. Dette for å forebygge ytterligere smitte og sykdom så godt det lar seg gjøre.

Det blir satt opp tid til «drop-inn» for vaksinering i Lyngdal nord og Lyngdal sør.

  • Helsestasjonen i Konsmo Torsdag 02.12.21 kl 14:00-18:00
  • Helsestasjonen i Lyngdal Torsdag 25.11.21 kl 15:00-19:00
  • Helsestasjonen i Lyngdal Torsdag 02.12.21 Kl 15:00-19:00

Vennligst fyll ut skjemaet under og ta det med til vaksineringen.

Vaksineringsskjema.docx

Med vennlig hilsen

Anne Bjørnevåg
Mobil: 995 36 980

PROBLEMER MED COMPILO

I uke 37 ble Compilo lagt om, for å tilpasses ny organisering i kommunen. Dette har medført en del problemer for enkelte i systemet.

  1. Problemer med å melde avvik som er relatert til HMS.
    Inntil vi får løst problemet må man lagre et utkast av avviket og sende det når systemet fungerer igjen. Er det avvik som må følges opp med en gang, må man selvfølgelig varsle leder på en annen måte en via Compilo.
  2. Man får ikke valgt riktig leder når man skal velge hvem man vil sende avvik til.
    Man får opp «systemadministrator overordnet» som eneste valg. Man kan da sende avviket. Avviket vil i så fall bli videresendt til riktig leder. Er det noe som må følges opp med en gang, gi i tillegg beskjed til leder på annet vis.
  3. Problemer med pålogging til Compilo.
    Man trykker på ikonet, men får feilmelding. Send da en mail til undertegnede, Ingunn Skretting.

Til informasjon så jobber Compilo og vi med å løse disse problemene, og vi beklager de ulemper dette medfører.

Dersom du har problemer eller lurer på noe så kan du gjerne sende en mail til ingunn.skretting@lyngdal.kommune.no (systemadministrator for Compilo)

Med vennlig hilsen

Ingunn Skretting, rådgiver Organisasjon og utvikling
Mobil: 416 24 624

ELENA ER NY KULTURSKOLE-REKTOR

Etter 20 år i stillingen som kulturskole-rektor går Marianne Bøksle over i pensjonistenes rekker. Hennes etterfølger er nå på plass, og heter Elena Yakovleva. Hun kommer fra stilling som kultursjef i en kommune i Lofoten, men har altså nå valgt å gjøre "søring" av seg. Som navnet nok avslører har hun russiske aner, men har bodd i Norge i 23 år. Nå ser hun fram til å bygge videre på det solide fundamentet Bøksle etterlater seg. I tillegg til å være rektor kommer Elena også til å undervise i fiolin. Et instrument hun faktisk har doktorgraden i.

- Det har vært en hektisk start, men nå gleder jeg meg til å starte et nytt kapittel her i Lyngdal, sier Elena Yakovleva.

Elena Yakovleva, Lyngdal kulturskole.jpg
Elena Yakovleva er ny rektor for Lyngdal kulturskole.
NY RENHOLDSLEDER ANSATT

Det er ansatt ny renholdsleder i Lyngdal kommune. Beatrice Nilsen startet i jobben i begynnelsen av august, og overtok da etter Knut Sagstad som har hatt et midlertidig ansvar for renholdet. Han er nå tilbake i stillingen som vaktmester på Lyngdal helsehus.

Beatrice Nilsen er bosatt i Kvinesdal kommune, og kom fra jobb som daglig leder for en optikerforretning. Hun er opprinnelig utdannet teknisk tegner, men har nå også tatt utdannelse som renholdsoperatør. I tillegg har hun studert økonomi og arbeidsrett.

På fritiden setter hun også pris på det våte element. Hun er glad i å være på sjøen, og hun er aktiv i Kvinesdal svømmeklubb. I tillegg spiller hun piano – men kommer neppe til å ta det piano i stillingen som renholdsleder.

– Jeg er tysk, og det betyr at alt må være ordentlig og ryddig, smiler hun.

Beatrice Nilsen renholdsleder.jpg
Beatrice Nilsen er ny renholdsleder i Lyngdal kommune. Foto: Ole Åsmund Brattfjord
Info om Unio-konflikten – publisert 270521

Om resultat av forhandlingen mellom KS og arbeidstakerorganisasjonene:

Det er per i dag ikke varslet om plassfratredelse fra Unio i Lyngdal kommune.

LO kommune, YS kommune, Akademikerne og KS er blitt enige om en avtale med en ramme på 2,8 prosent. Det vil gi ansatte et lønnstillegg på mellom 10.000 og 22.000 kroner. I tillegg er det lagt inn penger til en lokal pott på én prosent som kan gi et tillegg på toppen av dette. De lokale forhandlingene kan blant annet benyttes til å beholde, utvikle og rekruttere, motivere til kompetanseutvikling og sikre likelønn.

  • Unio valgte imidlertid å si nei, og streik for 7.390 av deres medlemmer i kommuner og fylker er dermed et faktum fra torsdag 27.5.21.
  • Som nevnt innledningsvis er det ikke varslet om plassfratredelse fra Unio i Lyngdal kommune per i dag.
  • At det ikke ble enighet i forhandlingene har imidlertid betydning for samarbeide med tillitsvalgte i Unio. I lyngdal gjelder dette hovedsakelig tillitsvalgte i Utdanningsforbundet og NSF.
  • All kontakt mellom kommunen og tillitsvalgte i forbund som er i streik opphører, også i kommuner som ikke er direkte berørt av streiken. Unntak gjelder for spørsmål om selve streiken, og for tilfeller hvor tillitsvalgte opptrer som fullmektig for ansatte i personalsaker.

Kommunens daglige drift, også tilsettingsprosesser, fortsetter for øvrig som normalt.

I henhold til tilsettingsreglementet er det vanlig at berørte tillitsvalgte deltar i tilsettingsprosesser i kommunen/fylkeskommunen. Tilsettingsprosesser gjennomføres som planlagt selv om tillitsvalgt som følge av streik ikke deltar. Møter og øvrig kontakt med tillitsvalgte i forbund som ikke er i streik, gjennomføres som normalt.

All kontakt (alle henvendelser vedr. konflikten) med arbeidstakerorganisasjonene under en arbeidskonflikt skal gå via kommunedirektør Kjell Olav Hæåk, eller med undertegnede, fagansvarlig for personal Kari M. H. Jensen.

Er det spørsmål knyttet til dette, vennligst ta kontakt.

Med vennlig hilsen

Kari Merethe Høyland Jensen
rådgiver Organisasjon og personal
Tlf: 900 81 053

BLI MED I HUSGRUPPE! Frist: 30. april – publisert 200421

Hei 😊

I samråd med verneombudene Silje Vervik ved Konsmo kommunehus og verneombudene Janne Sire og Camilla Buch Vidringstad ved Lyngdal rådhus, tar vi nå initiativet til å starte en husgruppe ved hvert av disse arbeidsstedene.

Dette for å skape en gruppe som på tvers av avdelingene kan jobbe med trivelsestiltak, nyttig info, HMS, ta imot innspill fra ansatte, med mer av stort og smått.

Silje tar ansvaret for å etablere en liten gruppe på Konsmo, mens undertegnede, Janne og Camilla tar ansvaret for å gjøre det samme på Lyngdal rådhus.

Målet er å lage en fast møteplan 4 x per år på hvert hus, hvor man kan melde inn saker, og ha ulike fokusområder. Spesielt etter en lang periode på hjemmekontor, så trenger vi noen positive tiltak når pandemien etter hvert går mot slutten.

For Lyngdal rådhus ber vi om at du nominerer deg selv eller en kollega som du tenker passer godt inn i en sånn gruppe.

Dette gjelder alle tre etasjene, og vi håper på en god fordeling.

Frist for å melde fra: 30. april. Første møtet blir i mai 😊


Med vennlig hilsen

Ida Marie Meland Eikebrok,
rådgiver Organisasjon og personal

Mobil: 480 05 523

MEDARBEIDERUNDERSØKELSEN 2021 – publisert 290121

Til alle ansatte i Lyngdal kommune!

Arbeidsmiljøutvalget i Lyngdal kommune besluttet at det våren 2021 skal gjennomføres en medarbeiderundersøkelse. Valget valgt på KS-modellen som heter 10 faktor. Dette er samme undersøkelse som ble gjennomført i de to gamle kommunene i 2017. Så for mange av dere vil dette være kjent, men ikke for alle.

Ønsker du mer informasjon om selve undersøkelsen / metodikk, kan du lese mer på www.10faktor.no.

Vi ønsker også at alle ansatte tar seg tid til å se denne videoen:

Om de ti faktorene

Den er laget lokalt, og sier litt kort og informativt om de 10 faktorene.

Nå nærmer det seg tiden for å gjennomføre undersøkelsen, og DIN besvarelse er viktig! Jo flere som svarer jo mer helhetlig bilde vil vi få på temperaturen i organisasjonen / på din avdeling. Dette er en gyllen mulighet til å gi tilbakemelding på hvordan du har det på jobb.

Praktisk informasjon:

  • Tidspunkt for undersøkelsen: Mandag 15. februar til og med søndag 7. mars.
  • Undersøkelsen tar cirka 10 minutter å gjennomføre, og du får din unike lenke tilsendt på kommunal epostadresse for gjennomføring på oppstartdagen.
  • Jobber du flere steder i kommunen, ønsker vi at du svarer til alle stedene. Du får da flere lenker tilsendt.

Dersom du trenger hjelp / tilrettelegging for å få gjennomført undersøkelsen, ta kontakt med din leder, plasstillitsvalgt eller plassverneombud.

Etter gjennomført undersøkelse vil ledere få tilgang til felles resultater for sin avdeling, og det vil bli en videre prosess med analyse og tiltak utfra resultater. Undersøkelsen er anonym, og din leder har ikke mulighet til å se den enkeltes besvarelse.

I epost hvor lenken til undersøkelsen kommer, vil det også ligge en lenke nummer 2. Dette er noen ekstra spørsmål knyttet til kommunesammenslåingen.

Vi ønsker at du fyller ut begge undersøkelsene.

Lykke til med gjennomføringen, og vi håper DU tar deg tid til å svare😊

Med vennlig hilsen fra arbeidsmiljøutvalget i Lyngdal kommune

Ida Marie Meland Eikebrok
Rådgiver Organisasjon og personal
Mobil: +47 48005523
Epost: Ida.Marie.Meland.Eikebrok@lyngdal.kommune.no

RESULTATER FRA AKTIV OKTOBER

I oktober ble det gjennomført en aktivtetskampanje i Lyngdal kommune, for å oppfordre alle ansatte til å holde seg i bevegelse, men også å finne på noe sammen på arbeidsplassen! Les mer om kampanjen lenger nede.

Her er resultatene etter «Aktiv oktober».

Antall innleverte skjemaer: 22

Antall ansatte deltatt totalt: 256

Premiering

3 x gavekort tilfeldige ansatte:

  • Nygård barnehage: Hilde Jåbekk
  • Dagsenteret HJT 4: Ruth Leksbø
  • Plan og næring: Jan Terje Ågedal

Én vilkårlig avdeling som har deltatt: Konsmo barnehage

Beste avdeling på antall minutter aktivitet: Arealforvaltning og miljø

Premier blir i disse dager distribuert! 😊

AMU takker for bra engasjement!

Med vennlig hilsen
Ida Marie Meland Eikebrok, rådgiver Organisasjon og personal

KOMMUNEDIREKTØREN INFORMERER OM BUDSJETTARBEIDET – publisert 271020

Informasjon til ansatte om budsjettarbeidet i Lyngdal kommune

Lyngdal kommune må spare inn store summer på budsjettet. Prosessene som er igangsatt, og innsparingstiltak som allerede er iverksatt, preger organisasjonen. Vi ser at mange er slitne, og at en del ansatte også preges av usikkerhet.

Men realitetene må vi ta innover oss.

Vi ønsker ikke her å gå i detaljer om årsakene til at Lyngdal kommune er havnet i denne krevende økonomiske situasjonen. Det vil fort kunne oppfattes som å peke ut syndebukker. Men det er ikke til å stikke under en stol at det ikke var sånn som dette vi hadde tenkt det skulle bli. At flere andre kommuner er i samme båt hjelper heller ikke stort på vår egen situasjon. Nå må vi bare gjøre det beste ut av det.

Det er lett å skjønne at informasjonsbehovet er stort, og at usikkerheten nå er tilsvarende stor blant mange ansatte. Det er usikkerhet knyttet til om kvaliteten på tjenestene som leveres forringes. Det er frykt for arbeidsplasser. Offentlige drøftinger om endringer i skolestruktur skaper uro både blant ansatte og innbyggere.

Administrasjonen jobber intensivt med å få til et driftsbudsjett i balanse. Men ber om forståelse for at det ikke kan informeres om detaljer fra dette arbeidet nå, eller om de forslagene til innsparinger som er i spill. I denne prosessen snus alle steiner. Forslag kastes fram og drøftes. Å informere om alle disse forslagene mens vi er i prosess tenker vi fort kan gjøre vondt verre. Derfor vil det ikke bli informert om forslag til innsparinger og effektiviseringstiltak før kommunedirektøren presenterer budsjettet for de folkevalgte på budsjettkonferansen torsdag 12. november.

Denne starter kl. 15.30. Grunnet korona-restriksjoner er konferansen i Lyngdal kulturhus ikke åpen for publikum. Men den kan følges direkte på Kommune-TV.

Kjell Olav Hæåk - utsnitt.png
Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk takker alle ansatte for at de står på og leverer i en på alle måter krevende periode.

Avslutningsvis vil jeg benytte anledningen til å takke alle ansatte for stå-på-viljen og fleksibiliteten som utvises i en for alle svært krevende situasjon.

Vi håper på lysere tider. Både når det gjelder økonomi og korona.

Med vennlig hilsen
Kjell Olav Hæåk, kommunedirektør

KORONA-INFO TIL RÅDHUSANSATTE (04.08.20)

Symptomer: Vi minner igjen om at har du symptomer på luftveisinfeksjon, MÅ du holde deg hjemme, og ikke oppsøke arbeidsplassen på rådhuset. Det kan være lurt å ta med PC hjem etter arbeidstid slik at man kan gjennomføre arbeid på hjemmekontor dersom man får symptomer men ellers er arbeidsfør.

Hjemmekontor: Rådhuset er fullt åpnet for publikum, men vi ber dere ledere ta dialog med deres ansatte om å ta deler av arbeidsuken på hjemmekontor dersom det lar seg gjøre. Dette er ikke et pålegg, men et råd for å ikke bli for sårbare i hver avdeling. Mange har ennå litt rolige dager med lite møtevirksomhet, hvor man kan jobbe hjemmefra.

Lunsj: Vi har i uke 32 åpnet kantina i kjelleren for å spise felles lunsj, da rådhuset ennå ikke er fullt bemannet grunnet ferie. Det står desinfeksjon ved inngangen, og alle bes benytte seg av denne før inngang. Den første som kommer må desinfisere bordene. De siste som går må desinfisere. Alle må holde 1 meter avstand til hverandre. Kaffeautomaten forblir stengt inntil videre.

Hold avstand og hold dere friske!


Med vennlig hilsen

Ida Marie Meland Eikebrok,
Fung. kommunalsjef Organisasjon og personal

Kristine Valborgland
Fung. kommunedirektør

OM BUDSJETTSITUASJONEN OG KOSTNADSKUTT

Som de fleste har fått med seg, har Lyngdal kommune store utfordringer i forhold til budsjettet i 2020. Dette skyldes ulike faktorer som gir økte utgifter, og mindre inntekter enn vi først forutså.

Det har i vår vært lagt ned mye arbeid i ulike arbeidsgrupper for å få en bedre oversikt, og for å se på ulike tiltak som skal bistå til at kommunen skal klare å få ned kostnadsnivået.

Politikere og innbyggere er opptatt av kvaliteten på tjenestene våre, og det gir store utfordringer når man må kutte kostnader. Vi er pålagt å følge de føringer som staten pålegger kommunen, og dette har vært styrende i arbeidet til arbeidsgruppene. Likevel ser vi at ekstra ressurser som man gjerne ønsker å beholde utover det som er lovpålagt kan bli berørt. Dette betyr at vi må kjøre en stram linje i forhold til ressurser i alle virksomheter, administrasjon og stab. Noe som igjen betyr at vi ikke kan beholde eller ansette alle de stillingene vi gjerne skulle ha hatt.

Kommunen har allerede satt i gang en del tiltak for å redusere kostnader:

  • Midlertidige avtaler i skoler og barnehager opphører
  • Vi ansetter ikke stillinger med «fast vikar» i helsesektoren
  • Det er innført ansettelsesstopp i administrasjon, støtte, stab og enkelte virksomheter. Det medfører at:
    - Ansettelse av kritiske stillinger skal vurderes nøye av en egen stillingsvurderingsgruppe
    - Stillinger i administrasjon, støtte og stab som er ubesatte ikke fylles dersom det er mulig
    - En del stillinger som er overtallige vil bli omplassert i kommunen til andre enheter

I tillegg til dette vil kommunen arbeide videre for å finne effektiviseringstiltak.

Alle prosesser i forhold til budsjettarbeidet gjennomføres av grupper bestående av ledere og tillitsvalgte. Vi forsøker så langt det er mulig å unngå oppsigelser, men ser at vi blir nødt til å omprioritere noen ressurser. Kommunen som arbeidsgiver er opptatt av at alle prosesser som medfører endringer skal gjennomføres etter gjeldende kriterier som er utarbeidet av arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjoner.

Vi er klar over at denne situasjonen krever mye av alle ansatte. Det krever at vi må tenke nytt i forhold til tjenester vi skal levere - at vi hjelper hverandre på tvers av virksomheter, og at vi støtter hverandre i de endringer og utfordringer som oppstår.

Arbeidsgiver vil så langt det er mulig ha en åpen dialog og informere fortløpende i forhold til budsjettarbeidet.

Med vennlig hilsen

Kjell Olav Hæåk,
Kommunedirektør

ARBEIDSTID FOR ANSATTE MED DAGTIDSARBEID

I forbindelse med kommunesammenslåingen ble lokale avtaler drøftet, og felles ordninger for arbeidstid fastsatt. Disse ordningene gjelder for ansatte med dagtidsarbeid.

Det som gjelder fra 01.01.20:

Sommertid

I begge kommuner har noen ansatte hatt sommertidsordning fra 1. juni til 31. august. Primært gjeldende for rådhusansatte. Denne ordningen er tatt bort i ny kommune. Det betyr at alle med ordinær arbeidstid skal arbeide 7,5 timer per dag også i sommermånedene. Det kan vurderes å korte ned på åpningstidene i sommermånedene slik at ansatte som har innarbeidet fleksitid kan benytte seg av dette og gå tidligere om ønskelig.

Betalt spisepause

Noen har hatt betalt spisetid, og noen har ikke hatt denne fordelen. Det er bestemt i ny kommune at samtlige ansatte har betalt spisetid. Dette betyr at man i løpet av sin arbeidsdag har mulighet for å ha 20 minutters spisetid i arbeidstiden. I spisetiden skal man være tilgjengelig for arbeidsgiver siden denne er innenfor arbeidsdagen på 7,5 timer, jfr. HTA 4.4 og AML § 10-9.

Halve dager i forbindelse med helligdager

Julaften, nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og pinseaften er såkalte «helgeaftener». På disse dagene regnes det som ordinær arbeidstid frem til kl. 12.00, og fri med lønn fra kl. 12.00 og utover, jfr HTA 4.6. Dette betyr at ansatte har arbeidsplikt frem til kl. 12.00. Selv om arbeidsstedet er stengt hele dagen, f.eks. i en barnehage, så har arbeidstakerne arbeid frem til 12.00. Ønsker man å avspasere, eller bruke ferie disse halve dagene, så avtaler man det med sin leder. Ønsker man å jobbe så vil leder tilrettelegge med arbeidsoppgaver. Det er mulighet for å bruke halve feriedager i forbindelse med fri på slike dager. Eksempelvis bruke 1 feriedag for å ta fri frem til kl. 12 på jul- og nyttårsaften.

Arbeidstid og åpningstid

Som det kommer frem her er ikke arbeidstid og åpningstid nødvendigvis det samme. Arbeidstiden er den tiden man er tilgjengelig for arbeidsgiver, og åpningstiden er den tiden vi er tilgjengelige for våre innbyggere og tjenestemottakere.

Med vennlig hilsen
Isabella Collett Sikel, kommunalsjef Organisasjon og personal

OM LØNNSUTBETALING OG "LØNNSSLIPP"

Til alle ansatte i Lyngdal kommune!

På grunn av kommunesammenslåing og bytte av datasystem er det viktig at dere alle sjekker at dere får riktig lønn! Dersom lønnen er for lav eller for høy, eller det er andre spørsmål, så gi beskjed til oss med å sende mail til: lonn@lyngdal.kommune.no

En stor nyhet er at alle ansatte nå vil få "lønnsslipp" på mobil! For å få tilgang til denne, må dere laste ned appen Visma Employee, fra Google Play / App Store.

Brukernavn: Din mailadresse til arbeid (for ansatte med epostadresse som slutter med @lyngdal.kommune.no er det denne som skal brukes).
Passord: Passord til visma.net (ved første gangs pålogging må du trykke «glemt passord» Du vil da få en mail til din «jobb-mail» der du kan lage ditt passord)

Med vennlig hilsen
Marit Gundersen, lønnsansvarlig
Telefon 948 01 233

 

HJELP OSS Å UTVIKLE NETTSIDENE

Her ser dere altså våre nye nettsider, med et klart fokus på at Kommune-Kari skal spørres først. Men hun trenger mat, og vi må mate henne. Ber derfor om at dere er flinke til å melde fra om ting som mangler, enten via tilbakemeldingsskjemaet, eller på mail til webredaktør.

ARBEIDSGIVERPOLITIKK I NY KOMMUNE

Det er nå utarbeidet retningslinjer for arbeidsgiverpolitikken i ny kommune. Du finner dem via lenken under.

Arbeidsgiverpolitikk

Sist endret: 26.09.2022