UT PÅ TUR MED ARBEIDSMILJØUTVALGET (publisert 07.09.23)
Bli med på høstturer til Korshamn, Sherpahytta, Konsmoheia og / eller til Lyngdals tak, Ørnemyrfjellet. Arbeidsmiljøutvalget inviterer ansatte ut på turer i Lyngdal kommune, «fra sør til nord»!
Det er i denne omgang planlagt fire turer, hvor deltagerne ikke bare får besøke de allerede nevnte flotte stedene i vår langstrakte kommune, men også mulighet for å treffe andre kollegaer i en annen setting. I tillegg kan deltagerne vinne fine premier, og man får mosjon på kjøpet!
Det er ingen påmelding til turene. Her er det bare å møte opp, og bli med.
Følgende turdager er planlagt:
- Korshamn, tirsdag 12. september.
Oppmøte på brygga ved butikken kl. 18. Tone Sommerseth og Ingrid Alden leder gruppen på en flott tur i nærområdet. Lett fremkommelig tur som passer for alle! - Sherpahytta, onsdag 20. september.
Oppmøte ved hovedinngangen til helsehuset kl. 18. Tur opp sherpatrappa til dagsturhytta på Vågefjellet. Anne Sanden Kvinen og «kjentmann» tar oss trygt til topps. - Konsmoheia, onsdag 27. september.
Oppmøte ved Konsmo kirke kl. 18. Jan Terje Ågedal leder oss trygt fram, og deler av sin lokalkunnskap. - Ørnemyrfjellet, søndag 15. oktober.
Oppmøte kl. 13 ved parkeringsplassen på Øvre Flottorp. Grethe Stulien Lauen og «kjentmann» leder oss til topps på kommunens høyeste punkt, hvor det også er reist en flott gapahuk. Turen til Ørnemyrfjellet er med værforbehold.
Vel møtt til fire flotte turer i flotte Lyngdal. Hva med å gå sammen en gjeng fra ditt arbeidssted?
Med vennlig hilsen
Ida Marie Meland Eikebrok,
konstituert virksomhetsleder Tekniske tjenester
Telefon: 480 05 523
NÅ KAN DU SØKE STØTTE TIL ARBEIDSMILJØ-TILTAK (publisert 18.08.23)
Har du ideer til gode tiltak for å gjøre arbeidsmiljøet i Lyngdal kommune enda bedre, er det nå støtte å hente, fra en pott på hele 230.000 kroner.
Alt du trenger å vite om dette står på den flotte plakaten under (for øvrig designet av vår alltid like kreative medarbeider, Hallgeir Fiddan).
Noe du lurer på, så ta kontakt med Ida Marie Meland Eikebrok. Bruk epostknappen under.
DEMENS- og KREFTKOORDINATOR ANSATT (publisert 27.04.23)
Begge de nyopprettede stillingene som demens- og kreftkoordinator i Lyngdal kommune er nå besatt. Se hvem som er ansatt via lenken under.
Lenke: Koordinator-stillinger besatt
«DRUKNER DU» I OPPGAVER? HER ER ET TRIKS FOR Å SORTERE DEM (publisert 24.04.23)
Mandag 24. april var rådgiver i Lister miljørettet helsevern (LMH), Sébastian M. Hille, til stede på kommunedirektørens ledermøte for kommunalsjefer og virksomhetsledere i Lyngdal kommune. Han presenterte da seg selv, og de ulike ansvarsområdene han håndterer. I tillegg hadde han med seg et praktisk tips for bedre å sortere oppgavene gjennom en hektisk arbeidsdag. Mange opplever fra tid til annen at mengden oppgaver synes å vokse dem over hodet, og det kan være vanskelig å prioritere. Det var da Sébastian M. Hille minnet om at det ikke nødvendigvis er slik at alt det man tror haster er viktig, eller at alt det man selv mener er viktig haster.
Som et verktøy for å sortere og prioritere arbeidsoppgaver tok han fram Eisenhower-matrisen, etter Dwight D. Eisenhower. Øverstkommanderende for de allierte styrkene i Europa under 2. verdenskrig, og senere amerikansk president i to perioder. Både som general og senere president behersket han kunsten å prioritere og delegere. For å gjøre dette brukte han en ganske enkel matrise der han matet inn oppgaver ut fra hvor kritiske de var.
Prøv det samme når det koker litt. Kanskje opplever du da at arbeidsdagen din blir noe mindre «stressende». Er det alle straks-oppgavene på to do-listen din som egentlig både haster og er viktige, eller er det oppgaver du kan planlegge å gjøre senere? Er det oppgaver andre kan gjøre for deg (delegere)? Kanskje er det oppgaver du strengt tatt ikke trenger å gjøre i det hele tatt? Nærmest tidsfordriv.
Vær selvkritisk og ærlig, og bruk Eisenhower-metoden. Kanskje får du deg en aha-opplevelse eller to.


IDA MARIE EIKEBROK OVERTAR TEKNISKE TJENESTER (publisert 21.04.23)
Personalrådgiver Ida Marie Meland Eikebrok er konstituert som virksomhetsleder for Tekniske tjenester i Lyngdal kommune inntil ny leder er på plass. Rådgiver i staben Plan og næring, Jan Terje Ågedal, skal være fagansvarlig for Tekniske tjenester i samme periode. På den måten settes det inn to midlertidige ressurser som deler ansvaret for personaloppfølgingen og det teknisk faglige mellom seg.
- Den ledige stillingen som virksomhetsleder for Tekniske tjenester i Lyngdal kommune er nå lyst ut, med søknadsfrist 14. mai 2023.
Les mer via lenken under.

INGUNN SKRETTING FAST ANSATT (publisert 28.03.23)
Etter å ha fungert i stillingen siden den ble vedtatt opprettet for et års tid siden, er Ingunn Skretting nå fast ansatt som kommunalsjef for Helse og velferd i Lyngdal kommune.
Lyst til å bli litt bedre kjent med Ingunn? Klikk på lenken under.

HOPPER AV FACEBOOK (publisert 20.03.23)
I morgentimene mandag 20. mars ble siste melding lagt ut på Lyngdal kommunes facebook-side. I løpet av kort tid blir siden stengt. Kommunalsjef for Organisasjon og utvikling, Ronny Bjørnevåg (bildet), poengterer viktigheten av at kommunen prioriterer sin egen hovedkanal for innbygger-informasjon, som er hjemmesiden vår.
Denne uken (uke 12) sendes det ut en brosjyre til alle husstander i Lyngdal, som handler nettopp om hvordan kommunen informerer. Ettersom dette er offentlig informasjon deles den også ut til husstander som har reservert seg mot uadressert reklame.
I brosjyren kan du lese om følgende:
- Kommunens hjemmeside
- Om samtaleroboten Kommune-Kari
- Om innbyggertorgene, kommunens fysiske møteplasser
- Om utvidet byggesakstilbud
- Innbyggervarsling
- Min side-funksjonen
- Om foreningsportalen og kommunens aktivitetskalender
- Om Kommune-TV, nærdemokrati i praksis
Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk har siste ordet i brosjyren, med en hilsen til Lyngdals innbyggere.
De nyeste to sakene publisert på hjemmesiden vår er om brosjyren, og om hvorfor kommunen nå ikke lenger benytter Facebook som supplerende informasjonskanal.

NY SKOGBRUKSRÅDGIVER (nesten) PÅ PLASS (publisert 17.02.23)
– Interessen for skog har vel nærmest kommet inn med morsmelka, sier Tor Martin Lohne (25), Lyngdal kommunes nye skogbruksrådgiver. Opprinnelig fra Kvinesdal, og oppvokst på gård med sauer og skogsdrift som hovednæring.
– Tidligere drev vi også med melkeproduksjon, men det ble avviklet for et par år siden, sier han.
Lohne er for tiden opptatt med å fullføre sin mastergrad i skogfag. Noe han gjør i Trondheim. Derfor «nesten på plass» i tittelen til denne presentasjonen.
Fram til sommeren jobber han 50 prosent for Lyngdal kommune, parallelt med at han fullfører studiet i «Nidaros». I denne perioden jobber han hovedsakelig fra hjemmekontor. Men etter endt studie er han på plass 100 prosent.

Som nevnt innledningsvis er han nærmest oppvokst i skogen, og visste tidlig at dette var den veien han ville gå. Etter fullført grunnskole begynte han på naturbruk ved KVS Lyngdal.
– Jeg hadde tre fantastiske år i Lyngdal. Etter det tok jeg to friår der jeg blant annet jobbet med linjeryddig, reiste til New Zealand, giftet meg og fikk et barn, smiler han.
Etter friårene flyttet han med familien til Ås for å studere skogfag. Han fullførte bachelorgraden i 2021, og startet på mastergraden samme år. Rett før masterstudiet startet flyttet familien til Trondheim, der de fortsatt bor.
Lenke til infosiden om skogbruk
HUN ER KOMMUNENS VANNOMRÅDE-KOORDINATOR (publisert 17.01.23)
Nei, hun er ikke født i stjernetegnet Vannmannen. Men ellers kommer det meste nå til å dreie seg om vann for Anne Charlotte Westerås. Hun er nemlig ansatt som Lyngdal kommunes vannområdekoordinator. Det er hun for så vidt også i ni andre kommuner, men Lyngdal er vertskommune, og inntil videre har Anne Charlotte kontorsted i Lyngdal rådhus. Inntil videre, for i en litt kortere tidshorisont er det meningen at hun skal bli en del av fellesskapet Statens hus i Postgården.
Anne Charlotte Westerås er koordinator for vannområdene Sira-Kvina, Lygna og Audna-Mandal. I tillegg til veilederrollen skal vannområde-koordinatoren bidra til å etablere samarbeidsarenaer i vannfaglige spørsmål på tvers av administrative grenser.
– Hovedoppgaven min vil være å koordinere alt arbeid med vann, og på den måten sikre en bærekraftig forvaltning på lokalt nivå. Vannet kjenner som kjent ingen grenser, og derfor er det ekstra viktig å legge til rette for gode samarbeidsarenaer på tvers av kommunene, sier Anne Charlotte.
Mange kjenner henne kanskje igjen fra Kvåsfossen, hvor hun tidligere var daglig leder og rådgiver for stiftelsen Nasjonalt villakssenter. Før det arbeidet hun som naturbrukslærer ved Øya videregående skole i Trøndelag, og ved Flekkefjord videregående skole. Anne Charlotte er utdannet fra Ås, med en bachelor i naturforvaltning og en master i miljø- og naturressurser.

Hun er gift, har to barn, og er glad i natur. Liker å gå på tur, fiske og klatre - og ifølge seg selv hører hun nesten alltid på musikk. For henne var det også søt musikk å bli tilbudt stillingen som vannområde-koordinator.
– Jeg føler meg veldig heldig som har fått en så faglig relevant og ikke minst spennende jobb her hjemme i Lyngdal, smiler hun.
Samarbeidsavtalen om stillingen som vannområdekoordinator ble endelig vedtatt av Lyngdal kommunestyre torsdag 13. oktober 2022. Dette er én av i alt tre tilsvarende stillinger som er vedtatt opprettet på Agder.
Vannområde-koordinatoren er i utgangspunktet en prosjektstilling med fire års varighet. Det vil si fra 2023 til og med 2026. I tillegg til kommunene er også Agder fylkeskommune en del av dette prosjekt-samarbeidet.
Hvilket stjernetegn, spør du?
Hun er skorpion!
KORTREIST NY BIBLIOTEKSJEF (publisert 13.01.23)
Det er ansatt ny avdelingsleder for bibliotek og innbyggertorg etter Hege Solli. Den nye lederen heter Miriam Danielsen Taye, og er vel det man kan kalle kortreist, ettersom hun helt siden 2008 har hatt Lyngdal bibliotek som sitt arbeidssted. Hun har også hatt diverse andre oppgaver i Lyngdal kommune, men har de siste årene hatt full stilling som bibliotekar. Fra 1. januar 2023 tok hun over som avdelingsleder.
Med Miriam på plass får kulturvirksomheten en avdelingsleder med erfaring, og som fra før er godt kjent med både ansatte og den avdelingen hun skal lede. Om veien videre sier Miriam dette:
– Jeg er takknemlig for at jeg har fått lov til å bli leder for en sånn gruppe flotte mennesker som jeg allerede kjenner godt og som jeg har jobbet sammen med i et varierende antall år. Jeg tenker det er viktig at vi får tid på oss til å lande litt nå som vi har stått uten leder i hele høst. Det som er viktig for meg i tiden framover er å fortsette jobben som allerede er gjort med å få avdelingen «Lyngdal bibliotek og innbyggertorg» så sammenknyttet og stabil som mulig. Vi er fortsatt en ganske fersk avdeling, og vi har mye å lære av hverandre, sier Miriam som gleder seg til å ta fatt på nye og spennende oppgaver.
– Hovedoppgaven vår er uansett, og skal alltid være, å tilby god service og gode tjenester til Lyngdals innbyggere og til våre bibliotekbrukere. Både fra vår kommune og alle de som kommer innom oss når de besøker Lyngdal, sier hun.
Litt om personen Miriam Danielsen Taye: Hun er gift, og har to barn. I skrivende stund på 15 måneder og 4 år. Hun er, kanskje ikke helt overraskende, veldig glad i å lese. Hun har blant annet studert engelsk og nordiske språk og litteratur. I tiden som ansatt på Lyngdal bibliotek tok hun også bibliotekarutdannelse. Noe som kom godt med da hun bestemte seg for å søke jobben som avdelingsleder. Det er nemlig en lovbestemt forutsetning å være bibliotekar-utdannet for å kunne være leder på et bibliotek. Ellers elsker hun å strikke og å drive med håndarbeid av ulike slag. Og hun elsker sterke farger.
– Jeg blir i godt humør av sterke farger, smiler Miriam.

JULEHILSEN FRA KJELL OLAV (publisert 12.12.22)
Via lenken under finner du årets julebrev fra kommunedirektøren.
RÅDHUSENE ER BLITT MILJØFYRTÅRN (publisert 07.12.22)
Innen utgangen av 2023 er målet at alle kommunens virksomheter skal være miljøfyrtårn-sertifisert. Nå kan både Lyngdal rådhus og Konsmo kommunehus smykke seg med tittelen Miljøfyrtårn. Les mer på kommunens hjemmeside via lenken under.
RONNI ELLEFSEN BLIR NY LEDER FOR NULLVISJONEN LISTER (publisert 01.12.22)
Ronni Ellefsen (47) er ansatt som ny leder av Nullvisjonen i Lister etter Torstein Salvesen. Og dersom du forbinder ham med Elvis, så er det helt korrekt.
Les mer via lenken under.
NY LEDER FOR TEKNISKE TJENESTER (publisert 17.11.22)
Ernst Vidringstad tar over som virksomhetsleder for Tekniske tjenester etter Zvezdana Malbasa. Vidringstad starter i jobben 1. mars 2023. Fram til da er leder for uteseksjonen, Steinar Litland, konstituert i stillingen.
Les mer om den nye virksomhetslederen via lenken under.
KOMMUNEN HAR TATT I BRUK Visma PLUS (publisert 11.11.22)
I uke 46 tar kommunen i bruk skyløsningen Visma PLUS.
På grunn av dataoverføringer vil derfor Visma web, Visma.net og Visma Enterprise være utilgjengelig i starten av uken:
- Visma vil være utilgjengelig fra mandag 14.11. kl. 09:00 til og med onsdag 16.11. kl. 09:00.
- Fra onsdag morgen kl. 09:00 er vi over på Visma Plus.
- Ny innloggingsmetode sendes ut!
Se gjerne denne opplæringsvideoen for pålogging på forhånd: eLæringsvideo for pålogging
Merk dere dette: Dere vil få en ny innloggingslink tilsendt i løpet av mandag/tirsdag som kan tas i bruk onsdag. Det vil bli mulig å laste ned en samle-app, og app’ene skal være lettere å ta i bruk!
Ressursstyring vil fremdeles være operativt og tilgjengelig (RS til bruk for helse, velferd og barnehager). Alle andre systemer enn Visma skal være mulig å bruke.
Nedetid berører kun integrasjon med Visma.
Med vennlig hilsen Marit Gundersen
Økonomi/Lønn/Brukeradministrator Visma
Mobil: 948 01 233
LYNGDALS NYE KOMMUNEOVERLEGE
Ola Vassbø er ny kommuneoverlege i Lyngdal. Han er ansatt i 20 prosent stilling, inntil videre ut 2022. Vassbø vikarierer også som kommunens smittevernlege.
Han ble i april ansatt som ny kommuneoverlege i Flekkefjord, og har i tillegg takket ja til å ivareta denne viktige rollen også i Lyngdal kommune, i en stillingsbrøk tilsvarende én dag i uken.
– Jeg gleder meg til å bli bedre kjent også med Lyngdal, sa Vassbø da han mandag 26. september deltok på ledermøte i Lyngdal kommune, for å presentere seg selv og for å hilse på noen av dem han skal samarbeide med innenfor overordnet helse og beredskap.
Før han gjorde sørlending av seg jobbet han som kommunelege i Finnmark. Vassbø er opprinnelig fra Sandnes, oppvokst på gård, og har vært fastlege siden 2009. Han legger ikke skjul på at nettopp fastlegekrisen, og pandemien, har trigget hans interesse for samfunnsmedisin. En annen stor interesse er jakt, og i disse dager er det elgjakt det handler om. – Da nytter det ikke å ringe meg, sa Vassbø med et glimt i øyet til kommunens ledergruppe.

LYNGDAL KOMMUNE MILJØFYRTÅRN I 2023
Lyngdal kommune er nå i gang med prosess for Miljøfyrtårn-sertifisering! Med Kristine Gregersen som prosjektleder! Å bli sertifisert som Miljøfyrtårn er både ambisiøst og innsatskrevende. Og samfunnsmessig viktig! Via lenken under finner en fyldig omtale av prosjektet.
REALISTISK ØVELSE FOR RÅDHUSANSATTE
På en grå og våt septemberdag ble det iverksatt full evakuering av Lyngdal rådhus. Alle ansatte måtte legge oppgavene til side, og søke ut i regnværet for å ta oppstilling på avtalt sted. Trappegangene var fylt med røyk da alarmen gikk litt over kl. 10 mandag 12. september 2022. Da øvingsledelsen etter evakueringen samlet de rådhusansatte til en kjapp oppsummering, var det mange som fikk seg en vekker. Hadde gangene vært fylt av ekte røyk var det sannsynligvis mange som aldri hadde kommet seg ut, men trolig mistet bevisstheten underveis på grunn av oksygenmangel. I verste fall kunne flere liv gått tapt.
- Viktigste læringspunktet for de fleste var følgende: Gå aldri inn i røyken!
Møter du røyk, så søk til nødutgangene. På rådhuset betyr det brannstigene på utsiden av bygget. Men også disse viser seg krevende å benytte. Noe blant annet kommunedirektøren selv fikk erfare da han tok seg ned brannstigen fra 2.etasje. Dette er nok blant de åpenbare forbedringspunktene når eventuelle tiltak skal iverksettes.
Utover øvingsledelsen selv var det ingen av de rådhusansatte som visste om brannøvelsen på forhånd. Når gangene i tillegg var fylt av teaterrøyk, ble det en svært realistisk opplevelse.
Via knappelenken under finner du rapporten fra øvelsen.




KULTUR HAR FÅTT NY AVDELINGSLEDER
Kristian Strøm (bildet) er ansatt som ny avdelingsleder på kultur og fritid i Lyngdal kommune. Han kommer fra avdelingslederstilling i Kristiansand kommune, som leder for innbyggertorget der, og har lang fartstid innen kultur i tillegg. Også som utøvende musiker. Blant annet kjent fra Søgne-bandet «Rastløs». Strøm overtar stillingen etter Rune Hauan, og dukker opp hos oss i Lyngdal kommune når han har avsluttet oppsigelsestiden i Kristiansand. Trolig i desember en gang.

HUN ER NY HOVEDTILLITSVALGT FOR SYKEPLEIERNE (publisert 24.06.22)
Camilla Njerve (bildet) er ny hovedtillitsvalgt for Sykepleieforbundet i Lyngdal.

Som etternavnet avslører har hun røtter fra Spangereid i Lindesnes kommune, men bor nå på Vanse. Camilla Njerve var ferdig utdannet sykepleier i 2016, og har jobbet ved DPS i Kristiansand og i hjemmetjenesten i Kristiansand kommune før hun flyttet tilbake til hjemlige trakter og i 2019 startet på korttidsavdelingen ved gamle LBS. Hvor hun for øvrig også jobbet i studietiden. Hun har videreutdanning innen rehabilitering, og avsluttet i 2022 siste semester av videreutdanning i psykisk helsearbeid.
– Hjemme fikk vi tidlig høre om viktigheten av å være organisert, og om viktigheten av å stå sammen, sier hun om bakgrunnen for at hun har påtatt seg denne ombudsrollen.
– Det er spennende å få lov til å være representant for medlemmene, bidra inn i diskusjonene om blant annet arbeidstid, lønn og arbeidsvilkår, og samarbeide med de ulike aktørene. Jeg er takknemlig for tilliten som er gitt meg og at jeg får muligheten til dette, sier hun.
Har hun ledige stunder kobler Camilla av med venner, lesing, strikking og turer. Men med full jobb og studier ved siden av har det siste året vært lite ledige stunder for henne å ta av.
SAMSKAPING I PRAKSIS (publisert 23.03.22)
Tirsdag 22. mars 2022 arrangerte Lyngdal kommune felles opplæring for ledere, tillitsvalgte og hovedverneombud på tvers av hele organisasjonen. Hele 90 deltagere var samlet en hel dag for opplæring, refleksjon og diskusjon rundt hovedavtalen. Dette var samhandling, samarbeid og samskaping i praksis! Og ikke minst var det godt å kunne samles igjen fysisk på denne måten, etter to år med smittevern og sosiale restriksjoner.

Odd Joar Svensson fra KS Agder og Sølvi G. Thomassen fra Fagforbundet stod for det faglige innholdet. Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk framhevet på sin side viktigheten av godt samarbeid for å skape det gode arbeidsmiljøet for ansatte og de gode tjenestene til innbyggerne.
Med vennlig hilsen
Ronny Bjørnevåg, kommunalsjef Organisasjon og utvikling

BLI KJENT MED KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL (publisert 23.02.22)
Kommuneplanen skal bestå av en samfunnsdel med handlingsplan, og en arealdel. Samfunnsdelen ble endelig vedtatt av Lyngdal kommunestyre i møtet torsdag 10. februar 2022. Samfunnsdelen legger føringer for arbeidet med arealdelen, som det skal jobbes videre med gjennom 2022.
Kommuneplanen er fellesskapets plan. En plan som angår deg, familien din, naboene dine, vennene dine, arbeidskolleger, jobben din mv. En plan som påvirker din hverdag og framtid i kommunen. Derfor bør du bli bedre kjent med planen. Du finner den via lenken under.
Gjennom februar har vi på kommunens facebookside og Twitter-konto også presentert jevnlige utdrag av samfunnsplanens delmål.
TO NYE RÅDGIVERE STARTER VÅREN 2022 (publisert 18.01.22)
Det er nå ansatt to nye rådgivere på Plan og næring. Det er Marit Helene Leschbrandt fra Mandal og Kristine Engebretsen Illøkken fra Kristiansand. Leschbrandt kommer fra stilling som avdelingsleder ved Vest-Agder museet IKS, med ansvar for Kristiansand museum, Gimle gård og Odderøya museumshavn, og er ansatt som rådgiver næring.

I tillegg har Lyngdal kommune ansatt Kristine Engebretsen Illøkken som ny folkehelsekoordinator etter Linn Øysæd Gyland.

– Jeg er svært begeistret og takknemlig for at vi har kunnet rekruttere to nye medarbeidere som har så høy kompetanse og som er så godt egnet til stillingene, sier kommunalsjef Kristine Valborgland.
Begge de nye rådgiverne ventes å være på plass i Lyngdal kommune i løpet av våren.
Bli bedre kjent med dem via lenken under.
ELENA ER NY KULTURSKOLE-REKTOR
Etter 20 år i stillingen som kulturskole-rektor går Marianne Bøksle over i pensjonistenes rekker. Hennes etterfølger er nå på plass, og heter Elena Yakovleva. Hun kommer fra stilling som kultursjef i en kommune i Lofoten, men har altså nå valgt å gjøre "søring" av seg. Som navnet nok avslører har hun russiske aner, men har bodd i Norge i 23 år. Nå ser hun fram til å bygge videre på det solide fundamentet Bøksle etterlater seg. I tillegg til å være rektor kommer Elena også til å undervise i fiolin. Et instrument hun faktisk har doktorgraden i.
- Det har vært en hektisk start, men nå gleder jeg meg til å starte et nytt kapittel her i Lyngdal, sier Elena Yakovleva.

NY RENHOLDSLEDER ANSATT
Det er ansatt ny renholdsleder i Lyngdal kommune. Beatrice Nilsen startet i jobben i begynnelsen av august, og overtok da etter Knut Sagstad som har hatt et midlertidig ansvar for renholdet. Han er nå tilbake i stillingen som vaktmester på Lyngdal helsehus.
Beatrice Nilsen er bosatt i Kvinesdal kommune, og kom fra jobb som daglig leder for en optikerforretning. Hun er opprinnelig utdannet teknisk tegner, men har nå også tatt utdannelse som renholdsoperatør. I tillegg har hun studert økonomi og arbeidsrett.
På fritiden setter hun også pris på det våte element. Hun er glad i å være på sjøen, og hun er aktiv i Kvinesdal svømmeklubb. I tillegg spiller hun piano – men kommer neppe til å ta det piano i stillingen som renholdsleder.
– Jeg er tysk, og det betyr at alt må være ordentlig og ryddig, smiler hun.

ARBEIDSTID FOR ANSATTE MED DAGTIDSARBEID
I forbindelse med kommunesammenslåingen ble lokale avtaler drøftet, og felles ordninger for arbeidstid fastsatt. Disse ordningene gjelder for ansatte med dagtidsarbeid.
Det som gjelder fra 01.01.20:
Sommertid
I begge kommuner har noen ansatte hatt sommertidsordning fra 1. juni til 31. august. Primært gjeldende for rådhusansatte. Denne ordningen er tatt bort i ny kommune. Det betyr at alle med ordinær arbeidstid skal arbeide 7,5 timer per dag også i sommermånedene. Det kan vurderes å korte ned på åpningstidene i sommermånedene slik at ansatte som har innarbeidet fleksitid kan benytte seg av dette og gå tidligere om ønskelig.
Betalt spisepause
Noen har hatt betalt spisetid, og noen har ikke hatt denne fordelen. Det er bestemt i ny kommune at samtlige ansatte har betalt spisetid. Dette betyr at man i løpet av sin arbeidsdag har mulighet for å ha 20 minutters spisetid i arbeidstiden. I spisetiden skal man være tilgjengelig for arbeidsgiver siden denne er innenfor arbeidsdagen på 7,5 timer, jfr. HTA 4.4 og AML § 10-9.
Halve dager i forbindelse med helligdager
Julaften, nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og pinseaften er såkalte «helgeaftener». På disse dagene regnes det som ordinær arbeidstid frem til kl. 12.00, og fri med lønn fra kl. 12.00 og utover, jfr HTA 4.6. Dette betyr at ansatte har arbeidsplikt frem til kl. 12.00. Selv om arbeidsstedet er stengt hele dagen, f.eks. i en barnehage, så har arbeidstakerne arbeid frem til 12.00. Ønsker man å avspasere, eller bruke ferie disse halve dagene, så avtaler man det med sin leder. Ønsker man å jobbe så vil leder tilrettelegge med arbeidsoppgaver. Det er mulighet for å bruke halve feriedager i forbindelse med fri på slike dager. Eksempelvis bruke 1 feriedag for å ta fri frem til kl. 12 på jul- og nyttårsaften.
Arbeidstid og åpningstid
Som det kommer frem her er ikke arbeidstid og åpningstid nødvendigvis det samme. Arbeidstiden er den tiden man er tilgjengelig for arbeidsgiver, og åpningstiden er den tiden vi er tilgjengelige for våre innbyggere og tjenestemottakere.
Med vennlig hilsen
Isabella Collett Sikel, kommunalsjef Organisasjon og personal
HJELP OSS Å UTVIKLE NETTSIDENE
Her ser dere altså våre nye nettsider, med et klart fokus på at Kommune-Kari skal spørres først. Men hun trenger mat, og vi må mate henne. Ber derfor om at dere er flinke til å melde fra om ting som mangler, enten via tilbakemeldingsskjemaet, eller på mail til webredaktør.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK I NY KOMMUNE
Det er nå utarbeidet retningslinjer for arbeidsgiverpolitikken i ny kommune. Du finner dem via lenken under.